Dans er et universelt sprog. Det at bevæge sig alene eller sammen til musik eller en rytme, er så gammelt som mennesket selv. Der har altid været dansetrends og de er altid blevet mødt med stor kritik af nogle og modtaget med åbne arme af andre.
Du husker måske Gangnam Style, In My Feelings-dansen, eller ham drengen med rygsækken, der opfandt dansen, der nu er kendt som ”the floss”. Men hvor de fleste danse har et hurtigt liv på internettet, er der er dog én dans, der bliver ved med at præge populærkulturen – nemlig twerking.
Denne podcast er historien om hvordan en dans, der har sine rødder i det vestlige Afrika, har bevæget sig fra New Orleans og rundt i hele verden og i dag er blevet til noget, som din mor ved hvad er.
Mapouka
Historien om twerking starter i Elfenbenskysten, hvor den traditionelle dans mapouka stammer fra. Mapouka betyder helt kort og godt: numsedansen. I mapoukaen, der primært bliver danset af kvinder, bevæger man sin numse fra side til side uafhængigt af resten af kroppen.
I 1998 sætter Les Tueuses du Mapouka – eller The Mapouka Killer Ladies – sindene i kog på tværs af det afrikanske kontinent med deres virtuose numsedans. De er dygtige, sexede og vildt populære.
Deres dans efterlader så lidt til fantasien, at regeringen i Elfenbenskysten slår igen ved at forbyde dem at optræde på TV. Snart følger Kenya, Burkina faso, Niger og Cameroun op med også at forbyde dansen i det offentlige rum.
Det forbudte er som bekendt altid det mest interessante, så selvfølgelig forsøger folk at dyrke den nu notorisk beskidte dans ad andre veje. De skaffer ulovlige mixtapes af mapouka-venlige musikere. De søger mapouka-fester på klubberne og den forbudte dans kan derfor fortsætte sin rejse mod verdensdominans, trods det store pres fra magthaverne.
Bounce i New Orleans
I New Orleans, Louisiana, bliver numsedansen taget til nye højder. Byen er i dag kendt som den moderne twerkings oprindelssted, da natklubben Ghost Town i 90’erne præsenterer en helt ny form for musik.
Kevin MC Tucker stiller sig op på scenen på Ghost Town i slutningen af 90’erne, bakket op af DJ Irv. De spiller et sæt som publikum overhovedet ikke forstår, men Kevin finder en løsning. Han begynder at råbe beskidt slang, han har hørt på gaden, over et beat der bliver ved og ved med at loope.
MC Tucker og DJ Irv har lige lavet et kæmpe hit med nummeret ‘Where Dey At’, som de efterfølgende går i studiet og indspiller på et kvarter. Nummeret hærger hele New Orleans og bliver det mest ønskede nummer på de lokale radiostationer. Publikum elsker det i takt med, at DJ’s og dansere er i gang med at skabe bounce-scenen.
Det her er Bounce-musikkens fødsel, der består af tunge beats med simpel og meget seksuel call-and-response lyrik. Denne form er perfekt for genrens rappere, da de gerne vil have, at ALLE klubbens gæster kan skråle med på sangene og skabe en stemning af vildskab og frigørelse!
Dj Jubilee
Twerking bliver først for alvor begrebsliggjort af DJ Jubilee, der også er en del af bounce-bølgen i New Orleans. DJ Jubilees ‘Do The Jubilee All’ er det næste store hit i bounce-musikken og er samtidig første gang man hører ordet “twerk”. Dj Jubilee cementerer, at twerk og bounce-musik hænger sammen. Herefter skal alle i New Orleans selvfølgelig prøve kræfter med at twerke.
Miley Cyrus
Der skulle en helt anden kunstner og lidt af en skandale til, før twerking for alvor blev et household name, og noget som din mor ved hvad er.
Datter af country-sangeren Billy Ray Cyrus, selveste Dolly Partons guddatter og en af de største barnestjerner nogensinde i rollen som Hannah Montana på børnekanalen Disney Channel. Dén Miley Cyrus og hendes bagdel blev nemlig verdenskendt efter en legendarisk optræden til MTV Video Music Awards i 2013. Her optrådte hun sammen med Robin Thicke og twerkede op ad ham til sangen Blurred Lines.
Medierne gik amok. Den søde barnestjerne fra Disney Channel var pludselig blevet lige rigeligt voksen. Hun stod nærmest nøgen på scenen og rodede Robin Thicke i skridtet med tungen langt ude af munden.
Cyrus blev selvfølgelig kritiseret for kulturel appropriation og for som hvid, privilegeret kvinde at bruge dansetrin med rødder i Afrika og New Orleans. Hun reducerede i øvrigt de afrikansk-amerikanske dansere til blot at stå i baggrunden eller blive brugt som ekstreme sexobjekter, når de en sjælden gang fik lov at være i kameralinsens centrum.
Twerking i Danmark
Den halvt danske halvt jamaicanske kunstner Sir Meyler præsenterer med sit nummer YardMan et vellydende og meget spændende bud på en artist, der med sine egne ord ”vil bringe dansk dancehall tilbage”. For Sir Meyler er det vigtigt, at man kan mærke hans jamaicanske bagland i hans musik og han går derfor altid efter en tropisk lyd.
Så næste gang du overvejer at tage til twerking i fitnesscenteret, så husk at dansen har rødder i Afrika og i bounce-musikken i New Orleans. Og skal man blive rigtig god til at ryste røv, så vil det altså være en god idé at gå på opdagelse i musikken.