København har i dag verdens største flåde af elskraldebiler. Men vejen dertil var ikke uden bump. Ladenetværket kunne nemlig ikke levere stabil strøm, hvilket betød, at man i en periode var afhængig af at oplade dem med diselgeneratorer. Ikke ligefrem den grønneste løsning.
”Nu var vi lige kommet af med dieselhakkerne for at få noget el, og så opladede vi elskraldbilerne med dieselgeneratorer. Det gav jo selvfølgelig en masse blæst, dårlige omtale og en rigtig vanskelig start,” fortæller Jacob Hartvig Simonsen, direktør i ARC.
De står for håndteringen i de fem kommuner Dragør, Frederiksberg, Hvidovre, København og Tårnby og driver derudover også det berømte forbrændingsanlæg Amager Bakke.
Den ”fejl” bekender han i den nye podcast ’Den Grønne Elevator’ med Ane Cortzen som vært. Her handler det om, hvordan den grønne omstilling er kompliceret, og hvordan vi begår fejl selv i den bedste hensigt. Derfor har gæsterne også netop taget en fejl eller en utilsigtet hændelse med for, at vi alle kan blive klogere på, hvad vi skal gøre bedre i arbejdet med at få en grønnere fremtid.
En af Danmarks helt store udfordringer er skrald. Vores velstand og voksende forbrug gør, at vi generer voldsomme mængder af det. For selvom man har indført et sorteringssystem med ti forskellige spande, så belaster håndtering af skrald forsat miljøet og klimaet.
AI skal gøre sortering lettere
Udover Jacob Hartvig Simonsen i studiet er også Lisbeth Chawes, bestyrelsesleder hos ARIS Robotics. Det er en startup-virksomhed, der arbejder på at udvikle en AI-teknologi, som skal gøre sortering og håndtering af skrald lettere for alle.
Og netop det med at fejle for at nå i mål er noget, som Lisbeth Chawes kan genkende. I ARIS, der stadigvæk befinder sig i startup-fasen, er det med at komme ud og teste teknologien af altafgørende. Men selvom man kommer med et AI-hjælpeværktøj, så er det svært at få folk overbevist om at ændre arbejdsgangene i fx byggebranchen, hvor man har håndteret skrald på samme måde i mange år.
”I virkeligheden handler det jo om, at AI ‘en og robotterne skal hjælpe os og skal gøre os bedre, så vi kan løse nogle af verdens problemer. Det skal jo slet ikke ses som en udfordring. Men det kan være rigtig svært at komme ind i nogle af de steder, som er mere konservativt minded,” fortæller Lisbeth Chawes.
Hun ser også Danmark som et oplagt sted at teste fremtidens løsninger af, inden man eksporterer dem til lande, hvor skraldehåndteringen foregår ud ad vinduet, i havet eller i store usorterede bunker på lossepladsen.
”Rigtig mange har jo sagt i mange år, at vi ikke kan løse noget i Danmark. Vi er for små, og i virkeligheden er de store problematikker, når det gælder skrald, ude i verden. Men der ser jeg det på en helt anden måde. Jeg ser, at vi som lille land kan være et godt økosystem for læringen, og for nogle løsninger, vi kan implementere hurtigt, teste af, og komme ud i verden med.”
Lang vej igen
På forbrændingsanlægget Amager Bakke omdanner ARC skrald til fjernvarme og strøm til hovedstaden. En succeshistorie, der gør, at man faktisk importerer skrald for at bearbejde det her og skabe bæredygtig energi.
”Det er faktisk både en klima- og en miljøgevinst, at vi kan hente skrald så langt væk fra som Italien. Fordi i Italien ligger det simpelthen på losseplads og fiser metan af. Og det er en klimagas, der er 25 -28 gange så slemt som almindelig CO2, så det er en kæmpe gevinst for italienerne og for danskerne, at vi får det op og får det brændt,” forklarer Jacob Hartvig Simonsen.
Men selvom man er nået langt med både elskraldebiler, et topmoderne forbrændingsanlæg og et nyt sorteringssystem, så er vi ikke i mål endnu. Tværtimod forventer Jacob Hartvig Simonsen, at der forsat skal adfærdsændringer, mere teknologi og et langt sejt træk til, før vi kan gøre affaldshåndteringen i Danmark bedre.
”Jeg tror ikke, at vi bliver arbejdsløse lige foreløbig. Det ville jeg jo ønske, vi blev. Men det gør vi simpelthen ikke, fordi der er langt. Og selvom vi alle sammen rigtig gerne vil den grønne omstilling, og det er top of mind, når vi bliver spurgt, så er der bare rigtig mange andre ting, der også står i vejen”
I podcasten kan du høre mere om, hvordan de to topledere håber, fremtiden ser ud, hvilke andre fejlslagne initiativer man har lavet og hvordan afstanden til skraldespande spiller ind i forhold til, hvor gode vi er til at affaldssortere.
Podcasten er sponsoreret af Bellagroup og Carlsberg.