Det er strik af højeste kvalitet, der stringent hænger på stativerne op ad de mintgrønne vægge. I Andersen-Andersens flagshipstore på Gammeltorv finder man hverken skiftende kollektioner eller de nyeste TikTok-trends.
Deres mission er enkel: den perfekte sømandssweater. Således er forretningen bygget op omkring kvalitet, langsommelighed og reparationer, der får tøjet til at holde hele livet. En kontrast til, hvordan tekstilindustrien generelt har skruet op for kvantiteten i stedet for kvaliteten.
”Jeg mener helt klart, det er vejen frem at reparere sit tøj. Men man er nødt til at købe noget tøj, der er af så god kvalitet, at det giver mening at reparere det,” siger Cathrine Lundgren Andersen.
”Vi vil gerne hædre langsomheden. Og vi tror meget på, at langsomheden kan være en del af løsningen, og at kunderne vænner sig til, at det kan tage et par dage at få en webshop-ordre.”
Trumfede bæredygtigheden igennem
I modebranchen ruller årshjulet ellers derudad med modeuger, skiftende sæsoner og et hav af nye kollektioner. To gange om året afholdes ‘Tinder for indkøbere og modebrands’, som direktør for Copenhagen Fashion Fair, Sofie Dolva, selv beskriver det.
”Det, vi gerne vil, er, at når vi har en platform og en dialog, så vil vi gerne stille nogle ressourcer og værktøjer til rådighed for at prøve at uddanne, så selv de små firmaer, der måske ikke har ressourcerne til at have en, der kun sidder og kigger bæredygtighed, kan få noget sparring,” siger Sofie Dolva.
Som direktør for CIFF har hun tidligere oplevet, hvordan et overilet forsøg på at trumfe bæredygtigheden igennem endte med at bremse udviklingen. Hun har måttet indse, at forretning og grøn udvikling er nødt til at gå hånd i hånd, hvis vi skal nå i mål.
Der er en verden til forskel
Selvom Cathrine Lundgren Andersen og Sofie Dolva kommer fra to forskellige positioner i modebranchen, er de enige om, at vi i Danmark har mulighed for at vise vejen for en mere bæredygtig tekstilindustri.
Sofie Dolva forklarer, at de er 10-15 år bagud i USA sammenlignet med Danmark, når det kommer til bæredygtighed i modebrandsene. Det bakker Cathrine Lundgren Andersen op. I sin forretning har hun kunnet mærke, hvordan folk har taget gerne vil ændre deres shoppevaner i forhold til klimaet.
”Folk vil det grønne. Folk vil det bedste for vores planet,” siger Cathrine Lundgren Andersen, der samtidig efterspørger politisk lovgivning, som stiller flere krav til producenterne, og som gør det lettere for forbrugerne at gennemskue, hvilken produktionsvej, der ligger bag et stykke tøj.