“Sydney Sweeney has great jeans.”
Sådan lyder det fra en karikeret voice over i slutningen af en ny reklame fra det amerikanske jeans-mærke American Eagle.
I deres seneste kampagne har de brugt White Lotus-skuespilleren Sydney Sweeney som model – og det skulle de måske aldrig have gjort.
I hvert fald må man formode, at deres marketing-afdeling lige nu sidder og overvejer, om det var en god idé. Siden kampagnens offentliggørelse har kritikken spredt sig som en steppebrand på internettets uhellige vover, og sagen er blevet dækket i internationale medier som The Guardian og The Washington Post.
Anklager om at være såkaldte ‘white supremacists’ – altså fortalere for hvidt overherredømme – hagler nedover American Eagle og skuespilleren, mens flere og flere blander sig i en ophedet diskussion om skønhedsidealer og hudfarver i moderne marketing.
Alle fra Doja Cat til Det Hvide Hus’ kommunikationschef Steven Cheung har blandet sig.
I bund og grund handler det om far-humor. I reklamen spiller American Eagle nemlig på den enslydende ordlyd i ordene ‘jeans’ og ‘genes’ (altså gener).
Kampagnen består af flere film, men palaveren handler i særdeleshed om én video, hvor Sydney Sweeney, der er iført blå denim fra top til tå, siger: “Genes are passed down from parents to offspring, often determining traits like hair color, personality, and even eye color.”
Så standser kameraet på hendes øjne, og hun siger: “My jeans are blue.”
Er det en forherligelse af hvide gener og ditto skønhedsidealer, eller er det et sjovt lille ordspil, der handler om Sydney Sweeneys flotte bryster og krop? Holdningerne er delte i et allerede splittet USA, hvor højre- og venstrefløjen står i hver deres ringhjørne og udspyr paroler om racisme, wokeness og cancel culture.
Kritik på TikTok
Kritikken kommer især fra yngre brugere på TikTok, der mener, at American Eagle vækker mindelser om nazistisk propaganda og facisme i kampagnen. Flere lægger vægt på, at de heller ikke finder den hverken sjov eller kreativ.
Den konservative tv-personlighed Megan Kelly har kaldt venstrefløjen “galninge” og mener, kritikken er absurd.
– Hun (Sydney Sweeney) reklamerer for jeans, og alligevel tror de vanvittige på venstrefløjen, at hun reklamerer for hvidt overherredømme. Det er tydeligvis en henvisning til hendes krop og ikke til hendes hudfarve, men den vanvittige venstrefløj vil gøre, hvad den vanvittige venstrefløj vil gøre, har hun ifølge mediet Variety sagt.

Sydney Sweeney har imidlertid ikke selv kommenteret virakken, og det har American Eagle heller ikke. Der florerer dog en uofficiel undskyldning på internettet, som givetvis er satire fra anonyme penneførere på internettet, hvor “brandet” lægger sig fladt ned:
– Vi undskylder oprigtigt for at have vist Sydney Sweeney i vores seneste reklame. Set i bakspejlet undervurderede vi den kombinerede effekt af hendes blå øjne, blonde hår og hendes generelle sexede udseende. Vi var heller ikke klar over, hvor store hendes bryster ville blive. Vores marketingteam er blevet sendt til træning i denim-følsomhed. Tak for din feedback. Stop venligst med at sende os e-mails.
Kan man så lære noget af dette internet-spektakel? Det spørgsmål har Atlantic-skribenten Charlie Warzel rejst, men ikke noget opmuntrende svar på.
– Det her er ikke en proces, der skaber mening; det er en proces, der gør folk kede af det i stor skala, skriver han og hæfter sig ved, at samfundets informations-økosystem samler holdninger, men renser dem for deres oprindelig sammenhæng og sætter dem ind i en ny sammenhæng sammen med alt, hvad der ellers sker i verden.
– Desværre for os allesammen, opererer vores institutioner, poltikere, kendisser og firmaer – praktisk talt alle med en smartphone – inde i dette økosystem.