‘Rockhistorier’ om trip hop: “De ville fandme ikke have noget med det at gøre”

Foto: Torben Christensen/Ritzau Scanpix

‘Rockhistorier’ om trip hop: “De ville fandme ikke have noget med det at gøre”

Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch hopper på toget til England og står af i 90’ernes Bristol, når de i denne episode af ’Rockhistorier’ sætter trip hop-genren under lup og dykker ned i de navne, der definerede genren uden at ville kendes ved den.

Musik En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

– De tre navne, som det primært handler om, distancerede sig fra det. De ville fandme ikke have noget med det at gøre. To af dem gjorde jo også det på deres anden udgivelse, at de trak sig meget tilbage fra det her trip hop-univers, fortæller Klaus Lynggaard.

Bristol kunne inden trip hoppens indtog kun bryste sig af et par post-punk bands, og derfor var den amerikanske hiphop også et friskt pust til den sydengelske by, da den kom på besøg i 80’erne. 

– Som altid med de der amerikanske genrer, når de kommer til England, så får de lige et twist, fortsætter Klaus Lynggaard, inden han løfter sløret for, at dagens trip hop-playliste er stærkt domineret af navnene Tricky, Portishead og Massive Attack – selvom ingen af dem i starten ville kendes ved den genre, som de selv var med til at definere. 

Pakistansk folkesang og russisk opera 

Trip hop-genrens syrede blanding af hiphoppen og den allerede etablerede electronica var ikke kun populær i England, men inspirerede også navne som Bjørk, Beck og Madonna udenfor landets grænser, fortæller Henrik Queitsch.

– Det er en genre, som omfatter rigtig mange navne, tilføjer han, selvom playlisten kun består af de førnævnte tre navne, med undtagelse af nummeret ’Poems’, som Tricky lavede under pseudonymet Nearly God i 1996. 

Tricky var en del af de hiphophoveder i Bristol, der sammen dannede Massive Attack, men efter deres andet album, måtte han forlade gruppen, fordi han ikke følte at hans ideer blev hørt.

– Så de sagde; har du ikke nogen tekster? Han havde ikke så mange, så han gav dem nogle af de tekster, som han var i gang med til sit eget soloprojekt, så der findes to versioner af det her nummer, fortæller Klaus Lynggaard, inden han spiller Massive Attacks version af nummeret ’Karmacoma’, der både byder på samples af pakistansk folkesang og russisk opera. 

– Der er også noget mongolsk strubesang et eller andet sted, tilføjer Henrik Queitsch. 

Selvom det blev uden den nybagte solist Tricky på holdet, så fortsatte Massive Attack deres stime af gode udgivelser, og især deres tredje album, var værd at skrive hjem om, mener Henrik Queitsch.

– Jeg var meget begejstret for den her plade. Jeg tror faktisk, det var den første anmeldelse, jeg skrev, og den fik ikke for lidt, Klaus, fortæller han begejstret om albummet ’Mezzanine’, der kom i butikkerne i 1998. 

– Nej, det gjorde den ikke, svarer Klaus Lynggaard, der udmærket husker at have læst anmeldelsen i musikmagasinet ’Blender’, som de begge arbejdede for, da det dengang ramte gaden for første gang samme år.

– Der blev superlativerne fundet frem, tilføjer han, inden de spiller nummeret ’Risingson’ fra gruppens sidste plade inden årtusindskiftet.  

Støt Rockhistorier

Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.
Det betyder, at du får adgang til:
En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
Adgang til eksklusive events.
Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.
Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.
Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte ‘Rockhistorier’.

Playlisten:

Massive Attack: ‘Daydreaming’ (1990)

Massive Attack: ‘Unfinished Sympathy’ (1991)

Massive Attack: ‘Safe from Harm’ (1991)

Portishead: ‘Glory Box’ (1994)

Portishead: ‘Roads’ (1994)

Massive Attack: ‘Protection (The Eno mix)’ (1994)

Massive Attack: ‘Karmacoma’ (1994)

Tricky: ‘Ponderosa’ (1994)

Tricky: ‘Hell Is Round the Corner’ (1995) 

Nearly God: ‘Poems’ (1996)

Tricky: ‘Christansand’ (1996)

Tricky: ‘Tricky Kid’ (1996)

Portishead: ‘Cowboys’ (1997)

Portishead: ‘Undenied’ (1997)

Massive Attack: ‘Risingson’ (1997) 

Massive Attack: ‘Teardrop’ (1998)

Massive Attack: ‘Angel’ (1998)

Tricky: ‘Broken Homes’ (1998)

Footer graphics