‘Rockhistorier’ med Signe Svendsen: “Jeg blev dybt forelsket i den meget anderledes måde at opfatte rytmik og tonalitet på”

Eller vælg, hvor du vil lytte
Foto: Rita Kuhlmann

‘Rockhistorier’ med Signe Svendsen: “Jeg blev dybt forelsket i den meget anderledes måde at opfatte rytmik og tonalitet på”

Eller vælg, hvor du vil lytte

‘Rockhistorier’ har i denne uge besøg af sanger og sangskriver Signe Svendsen, som disker op med en perlerække af gæstebud – og især én anekdote, fra en tur til Brasilien, gør Klaus og Henrik grønne af misundelse.

Musik En del af serien:

Rockhistorier

Musik og røverhistorier fra rocken i dens bredeste forstand med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.

Sanger og sangskriver Signe Svendsen har siden sin solodebut i 2010 udgivet fire albums og turneret landet tyndt med sine inderlige og poetiske sange. Og meget snart gør hun det igen, når hun udkommer med sit femte album ‘Hvem vil ikke elskes igen’.

I ugens episode lægger Signe ud med en klassiker af et åbningsnummer. Nemlig albummet Crosby, Stills and Nashs’ ‘Suite: Judy Blue Eyes’ fra 1969, en plade som hun i en alder af 14-15 år hørte “helt i smadder.”

“Jeg kender alle hjørner af den her plade. Og sidst jeg hørte den, gik det op for mig, at meget af den måde jeg selv harmoniserer på, når jeg laver vokaler og lægger kor på mit eget, det har jeg lært fra dengang,” fortæller Signe Svendensen. 

Også Klaus deler Signes kærlighed til albummet ‘Crosby, Stills and Nash’, som ifølge ham er det mest helstøbte, de nogensinde har lavet.

“Det er et ensemble, som virkelig har gjort en forskel og skabt en lyd, som dukker op med jævne mellemrum hos alle mulige kunstnere”.

Foto: Rita Kuhlmann

Et brasiliansk kærlighedsforhold

Da Signe Svendsen gik på Rytmiske Musikkonservatorium fik en tur til Brasilien og et besøg hos den legendariske musiker og instrumentalist Milton Nascimento, virkelig hendes øjne op for den brasilianske musikkultur. 

“Jeg blev dybt forelsket i den meget anderledes måde at opfatte rytmik og tonalitet på, som de har i Brasilien og som ligger så fjernt fra os,” siger hun.

Derfor har Signe også udvalgt nummeret ‘Modinha’ af ikonet Elis Regina og Antönio Carlos Jobim fra 1974 som et af sine gæstebud.

“Bag den glade musik ligger en smerte, som hun synger om i den her sang, hvor hun nærmest græder. ‘Modinha’ betyder ‘en lille sang’ som i virkeligheden er meget trist. Sangen handler om, at der ikke er noget tilbage andet end hendes længsel og den her lille sang,” forklarer Signe Svendsen.

Spilleliste

Signe Svendsen – Du fik hendes øjne (2022)

Crosby, Stills and Nash – Suite: Judy Blue Eyes – LP-version (1969)

Ricky Lee Jones – Last Chance Texaco (1979)

The Police – Next to You ( 1978)

C.V. Jørgensen – På gyngende grund (1990)

Emmylou Harris – Deeper Well (1995)

Elis Regina & Antônio Carlos Jobim – Modinha (1974)

Leonard Cohen – Who by Fire (1974)

Bob Dylan – Most of the Time (1989)

Gillian Welch – Everything Is Free (2001)

PJ Harvey: A Perfect Day Elise (1998)

Karen Dalton – Sweet Substitute (1969)

Allan Olsen – Vintersol (2007)

Nina Simone – Do I Move You (1967)

Thåström – Beväpna dig med vingar (2012)

Phoebe Bridgers – I Know the End (2020)

Laura Marling – Song for Our Daughter (2020)

Signe Svendsen – Hvem vil ikke elskes igen (2022)

Støt Rockhistorier

De bedste historier bag mesterværkerne. Men vi har så mange flere historier, vi gerne vil folde ud for dig! Derfor beder vi dig om hjælp til at fortsætte podcasten. Hvis du synes, at du får værdi ud af ‘Rockhistorier’, synes vi, du skal overveje at støtte podcasten med et valgfrit beløb pr. episode.

Støtter du os, kommer du med i Rockhistoriers Lytteklub.

Det betyder, at du får adgang til:

  • En lukket Facebook-gruppe fyldt med andre musikglade mennesker.
  • Anbefalinger til plader, bøger og film du kan dykke ned i for at komme dybere ind bag de kunstnere, vi snakker om.
  • Q&A’s med Klaus Lynggaard og Henrik Queitsch.
  • Adgang til eksklusive events.

Og så betyder det også, at du er med til at betale for folk, som ikke har råd. Det synes vi sådan set er meget sympatisk.

Støtten går til, at vi kan researche, optage og udgive vores podcasts, samt til at promovere podcasten på de sociale medier, så flere kan få det glade rockbudskab at vide.

Klik på støtknappen herover eller besøg dette link for at støtte ‘Rockhistorier’.

Footer graphics