Nyt afsnit af ‘HANKØN’ med David Dencik: “Jeg har dybest set ikke respekteret mine partnere på et menneskeligt plan”

Eller vælg, hvor du vil lytte
Foto: Jonatan Borring

Nyt afsnit af ‘HANKØN’ med David Dencik: “Jeg har dybest set ikke respekteret mine partnere på et menneskeligt plan”

Eller vælg, hvor du vil lytte

Lige nu er han overalt som medvirkende i ’Kastanjemanden’ og den nye James Bond. Men under pandemien arbejdede han ikke i 14 måneder, og der opstod et stort tomrum, han ikke kunne fylde med online-skak, surdej eller klaverspil. Hans dedikation til erhvervet har dog haft konsekvenser i forholdet til det andet køn.

Familie & hverdag En del af serien:

Hankøn

Hvorfor mislykkes så mange mænd med deres parforhold? Er nutidens mand overhovedet i stand til at være ærlig overfor sig selv? Og hvad vil det egenligt sige at være mand i dag?

Podcasten 'Hankøn' er vært Mikkel Braginsky's forsøg på at finde svar på manden af i dag igennem en serie personlige samtaler med andre mænd. Om parforhold, dyrekøbte erfaringer og om at tage ansvar. Og så er 'Hankøn' mest af alt en undersøgelse af nye veje for moderne mænd. Både i deres parforhold – og i deres forhold til sig selv.

Det at være god er vigtigt for mange. Hvad enten man er kok, fodboldspiller eller skuespiller. Og David Dencik, der nu er internationalt anerkendt for sin metier, elsker det rum, hvor han kan gå ind og være kompetent.

”Det med at spille skuespil er dybest set en offerhandling. Det er meget forbundet med at give noget, og hvis man er heldig, bliver man belønnet den anden vej. Skuespil er et sted, hvor jeg kan være god, og det kan jeg ikke være, når jeg spiller net-skak eller klaver, som jeg også prøver lige nu. Det at være dygtig er vigtigt for mig,” fortæller han i denne nye episode af ’Hankøn’ med Mikkel Braginsky.

Derfor var corona-nedlunkningen også en frustrerende tid, selvom det ikke var pengekvaler eller andet, der nagede.

”Det er rystende, at mit arbejde fylder så meget. Frem til pandemien havde jeg set lidt med foragt det med at være på et filmsæt, men nu forstår jeg, hvor vigtigt det er for mig. Det er også derfor, at jeg ikke arbejder så meget, for jeg vil ikke sjuske med det.”

Hans dedikation til arbejdet har givet ham stor succes, men han har også de senere år måttet erkende, at han ikke altid har været god til at være i en relation med det modsatte køn. Han mente ofte, at hans ideer var mere fornuftige, originale og inspirerende end hans kones, og han så det som sine partneres opgave at give ham ret og støtte ham i hans behov:

“Jeg har nok har set på mine partnere som om, at de skal være der for mig i større udstrækning, end jeg skal være der for dem. Jeg har vel dybest set ikke måske respekteret dem på et menneskeligt plan,” fortæller han.

Før i tiden kunne han finde på at surmule, hvis han ikke fik sin vilje. Han indrømmer, at han ikke har været en “fed gevinst” for en partner i de situationer, og det har tvunget ham til at genoverveje sit syn på sin kone og blive mere fleksibel.

Ellers giver han ikke meget for traditionelle roller eller opgavefordeling. Og en herretur kun med drengene står ikke på hans ønskeliste.

”Jeg er ikke så begejstret for kønsbestemte fællesskaber. Fadertur, mandetur. Jeg kan ikke se pointen med det. Jeg føler, jeg deler meget med andre mennesker, men ikke på grund af deres køn.”


Vært:
Mikkel Braginsky

Producer:
Camilla Sager

Redaktør:
Emil Norsker

Footer graphics