JEnna Ortega
Foto: Scott A Garfitt/AP/Ritzau Scanpix

God nyhed til småbørnsforældre: Nu er det blevet cool at se træt ud

Ligner du også udskidt æblegrød om morgenen? Så tillykke! Ny trend hylder det trætte look.

– Du ser træt ud.

Hvis det også er på din top 10 over mest enerverende ting at få at vide, så er der god grund til at trække vejret og sænke skuldrene. For med den seneste trend på modemarkedet kan ovenstående meget vel være ment som et stort kompliment.

Det er nemlig blevet in at se træt ud. Rigtig træt ud. Jeg-har-ikke-sovet-i-et-år slags træt. Det skriver CNN.

‘Tired Girl’ er makeuptrenden navngivet, og på TikTok popper et stigende antal makeuptutorials op, der vejleder brugeren i præcis, hvilken makeup man skal lægge for at se virkelig smadret ud.

@charlottelooks smthn about under eye bags are just soooo sexy ❤️‍🩹 @DanessaMyricksBeauty exposed @YSL Beauty crush eyeliner @KVD Vegan Beauty poison apple blush @Charlotte Tilbury flawless filter and light reflecting powder @MaybellineUK lash sensational waterproof @rimmellondon cappuccino lipliner @maccosmetics simulation gloss stick #tiredgirlmakeup#tiredgirlmakeup #tiredmakeup #sleepymakeup #eyebagmakeup ♬ Mad World – Anna Sofia

Opskriften lyder nogenlunde således: mørke rande og makeup smurt på og rundt om øjnene, blegt ansigt, mørk blush under kindbenene, der får ansigtet til at se indsunkent ud og mørke læber.

Nuværende billede: Emma Chamberlain
Influencer Emma Chamberlain hyldes også som en af inspirationskilderne bag det trætte look. Foto: Anthony Behar/SIPA/Ritzau Scanpix

Ifølge CNN er ‘Tired Girl’-trenden en modreaktion på den klassiske makeupkultur, som handler om at se så frisk ud som muligt. Særligt er det et modstykke til ‘Clean Girl’-trenden, der med sine perfekte, tilbagesmurte hårknolde, naturlige makeup og overordnede ‘rene’ look har domineret modebilledet de seneste år.

Trættepigelooket handler i stedet om at omfavne det uperfekte. Mediet refererer trendens primære oprindelseskilde som Wednesday Addams, den morbide datter fra ‘The Addams Family’, som Tim Burton har givet nyt liv i Netflix-serien med Jenna Ortega i hovedrollen.

Det nuværende billede har ingen alt-tekst. Filnavnet er: 20250716-105321-1-2363x3600ma.jpg
Looket fungerer ekstra godt, hvis man ligner en, der er klar til at dræbe, hvis ikke man får sin morgenkaffe. Foto: Adm/Capital Pictures/Ritzau Scanpix

Netop Wednesday bærer det karakteristiske look med mørke skygger under øjnene og porcelænshvid hud. En stil, Jenna Ortega for nylig også bar på den røde løber til seriens premiere i London.

Nuværende billede: JEnna Ortega
Jenna Ortega til ‘Wednesday’ sæson 2 premieren i London. Foto: Scott A Garfitt/AP/Ritzau Scanpix

Looket er en slags reproduktion af andre kendte antiheltinder, der havde et distinkt træt udseende, men stadig var cool. Tænk Angelina Jolie i ‘Girl, Interrupted’ eller en ung Natalie Portman i ‘Léon.’

Det nuværende billede har ingen alt-tekst. Filnavnet er: 20140131-081426-3-2100x1386ma.jpg
En træt og trendy Natalie Portman i filmen ‘Léon’. Foto: Cap/Capital Pictures/Ritzau Scanpix

Andre berømtheder, der ser ud til at abonnere på trenden , er skuespilleren Lily-Rose Depp, modellen og musikeren Gabbriette samt influencer Emma Chamberlain.

Mens looket kan ligne noget, der er udsprunget af grunge- eller punksubkulturen, så er det i stedet en del af ‘core’-bevægelsen; en trend, der fødes på internettet og praktiseres og feticheres for så at blive erstattet af den næste trend, skriver CNN. Her kan ‘Barbie-core’ og ‘cottage-core’ nævnes som nogle af de mest populære core-trends, der kom og gik hurtigt igen.

Så hvis du er blandt de heldige, der ligner udskidt æblegrød om morgen, er der grund til at omfavne det – i hvert fald det næste lille stykke tid.

Footer graphics