Film og ambient har det til fælles, at der bliver fortalt historier og skabt stemninger med lyd. På den måde er filmlyd og ambient to sider af samme sag.
Og det giver god mening. For ambient-musikken var på sin vis altid skabt som lydsiden til den film, der er vores liv. Underlægningsmusik til alt, lige fra middagsselskaber til lufthavne.
I dette afsnit tager vi en tur i biografen. Og får en indføring i filmlydens fascinerende verden. Med hjælp fra Peter Albrechtsen hører vi, hvordan lyddesignere og komponister fortæller historier til det ubevidste og skaber stemning til ørerne.
Og med hjælp fra Katrine Ring tager vi et dyk ned i den genre, der hedder neo-klassisk, post-klassisk eller cinematic, og vi hører om den række komponister, der laver emotionel musik. En afart af ambient, der er som skabt til biografen.
Trackliste:
- Eduard Artemyev/Andrei Tarkovsky – lyd fra Сталкер (Vandringsmanden)
- Cliff Martinez: Rubber Head
- David Lynch/Alan Splet – lyd fra Eraseread
- Dean Hurley: Night Electricity Theme
- Dean Hurley: Intro Cymbal Wind
- Dean Hurley: Black Box
- Dean Hurley: Girl Appears/Black Smoke
- Hans Zimmer: Why So Serious?
- Hans Zimmer: The Mole
- Hans Zimmer & Marc Streitenfeld & Martin Tillman & Mel Wesson – 7M37-Mix2 Dinner Time
- Jóhann Jóhannsson: Flight From The City
- Max Richter: Vladmirs Blues
- Max Richter: Infra 5
- Max Richter: Dream 1 (before the wind)
- Nils Frahm: Says
- Jóhann Jóhannsson: Virðulegu Forsetar Part 1.2 – 1.4
- Jóhann Jóhannsson: Fordlandia
- Ólafur Arnalds: Þú Ert Jörðin
- Arvo Pärt: Magnificat
- Arvo Pärt: Für Alina
- Arvo Pärt: Spiegel im Spiegel
- Hildur Guðnadóttir: Bathroom Dance