‘Lydverdener’: Ambient blev til musikken for de trætte ravers

Grafik: Julie Windfeldt

‘Lydverdener’: Ambient blev til musikken for de trætte ravers

I dette afsnit af ‘Lydverdener’ tager vi til rave. Og hører, hvordan ambient fik en helt ny lyd som pusterum til trætte dansere.

Kultur En del af serien:

Lydverdener

Ambient musik har eksisteret i over 40 år. Lige så diskret som musikken selv har den ligget og ulmet, mens andre musikalske modefænomener er kommet og gået.

Det er musik, der bevidst undgår at gøre opmærksom på sig selv. Musik, der på mange måder har mere til fælles med verdens lydlandskaber end det, du hører på hitlisterne. Det er musik som rent lydtapet. Der skaber stemninger og rum.

Ambient-musikken har altid været i stand til at skabe rum. Men i de første mange år manglede musikken en scene. Der var musikere, men ikke nødvendigvis steder man kunne tage hen for at opleve musikken.

Det ændrede sig i slutningen af 1980’ere og starten af 1990’erne. Rave-scenen blomstrede op England, Tyskland og resten af verden. En kultur med maraton-dansesessions, beats, der aldrig stopper og kæmpestore højttalere. Gerne krydret med piller og pulver, der holder dig glad, vågen og åben. 

Lige præcis der var der plads til ambient-musikken. Ambient blev til musik for trætte ravers, der havde brug for et fysisk og mentalt hvil.

Her fik ambient ikke bare en scene at høre til. Der kom også nye lyde, inspirationer og produktionsmetoder til. DJs og musikproducere med rødder i dansemusikken begyndte at lege med genren, og der opstod helt nye lyde.

Trackliste:

  • Phuture: Acid Tracks
  • The Orb: A Huge and Ever Pulsating Brain That Rules From The Centre of the Ultraworld
  • The KLF: Chill Out
  • Aphex Twin: Ageispolis
  • Aphex Twin: #7
  • Aphex Twin: #3
  • GAS: Pop 3
  • GAS: Königsforst 1
  • Thomas Fehmann: In The Wind
  • Global Communication: 14: 31
  • Biospere: Poa Alpina
  • Burial: Dog Shelter
  • Jon Hopkins: Abandon Window
Find mere om
Footer graphics