‘På Plakaten’: Hvordan trives livescenen efter coronaepidemien?

Foto: Torben Christensen/Ritzau Scanpix

‘På Plakaten’: Hvordan trives livescenen efter coronaepidemien?

Bandet The Mukherjee Development blev til i isolation og fandt sin lyd i en tid uden mange koncerter. Mens festivalscenen buldrer frem, kæmper de mindre byer stadig med at få publikum tilbage. Samtidig slår initiativer som UMTO et slag for nye, unge talenter på livescenen.

Kultur En del af serien:

På plakaten

Hver uge vil podcasten anbefale store oplevelser live på de mindste steder og med nye interessante navne.

Johanne Nedergaard har mødt bandet The Mukherjee Development på årets Live Camp på Smukfest. Bandet blev etableret under coronaepidemien, hvilket forsanger Oskar Mukherjee ser tilbage på som noget positivt.

”Vi brugte næsten halvandet år på at lave vores første plade ’Burning Time’, som blev indspillet over mange sessioner. Vi havde god tid i studiet, da man ikke kunne være ude og spille ret meget. Så det var honeymoon-fasen med at lære hinanden at kende, og hvad det er for noget musik, vi gerne vil lave,” siger Oskar Mukherjee i dette afsnit af På Plakaten.

Men hvordan går det generelt med livescenen i Danmark efter corona? Det spørger værterne Esben Marcher, som er direktør hos koncertorganisationen Dansk Live, om.

”Festivalerne har nærmest aldrig solgt flere billetter. De store spillesteder i de store byer melder faktisk også tilbage, at det går rigtig godt,” siger Esben Marcher.

På de mindre spillesteder i de mindre byer er det dog sværere at få folk op af sofaen, rapporterer han og indskyder, at koncertmarkedet generelt har ændret sig inden for de seneste 10 år. 

Verdens første UMTO-tour

Vært Carsten Holm slår et slag for UMTO (Ungemiljøernes Takeover), som i efteråret samler ungemiljøer fra hele landet med henblik på at lave en turné. 

”Her får bands og artister muligheden for at komme på tour i hele landet med et hold unge teknikere og arrangører. Som en del af UMTO-touren kommer man også til at spille fire koncerter i egen region og møde andre relevante aktører fra musikbranchen,” siger Carsten Holm. 

Der er deadline 7. oktober, og alle artister mellem 15 og 30 år, som skriver originalmusik, kan søge.

”Det er en af de ting, vi virkelig er gode til. Der er rigtig mange ekstremt fede organisationer derude, der gør meget for, at unge mennesker kan blive båret frem på musikscenen, som jo trives bedre end nogensinde i Danmark. Det er en gave,” siger vært Sidsel Thomassen. 

Og som altid runder programmet en række anbefalinger, så lytterne kan holde sig opdateret på ugens bedste koncertoplevelser.

Første sæson er produceret med økonomisk støtte fra KODA og Musikforlæggerne i Danmark.

Find mere om
Footer graphics