Set udefra stortrives dansk musik i disse år, men på indersiden er musikbranchen i ubalance. Den nye podcast ‘Lydhør’ sætter fokus på den mentale sundhed og taler med danske musikere og aktører for at høre om deres oplevelser. Vi fangede de to værter, Olivia og Simon, for at høre mere om projektet og forstå, hvad problemet egentlig er.
Tekst: Thomas Balslev
Foto: Rita Kuhlmann
Kan I ikke starte med at præsentere jer selv?
Olivia: Jeg hedder Olivia Krogh, og jeg er 25 år gammel. Til daglig går jeg på Music Management-uddannelsen på Musikkonservatoriet, men kommer fra Vejle, hvor jeg har arbejdet i musikbranchen som både arrangør, afvikler og projektleder. Musikken har altid været en stor del af mit liv.
Simon: Jeg hedder Simon Gents. Jeg arbejder som psykolog hos Stem Sindet, som arbejder for mere mental trivsel og bæredygtighed i musikbranchen gennem skræddersyede psykologiske indsatser for musikbrancheaktører.
Der er meget få pladser i musikbranchen, og der er kamp om de pladser, der er. Det har skabt et miljø, som er hurtigt, og hvor folk konstant skal sælge sig selv
Olivia Krogh, vært på Lydhør
Hvad er det for en podcast, I har lavet?
Olivia: Vi har lavet en podcast om mental sundhed i musikbranchen, hvor vi taler med folk fra branchen om, hvordan de har taget stilling til mental sundhed i deres virke i branchen. Simon er jo psykolog, så gennem samtalen bruger han sin ekspertise og trækker faglige perspektiver ud af samtalen.
Hvorfor har I lavet den her podcast?
Olivia: Der er meget få pladser i musikbranchen, og der er kamp om de pladser, der er. Det har skabt et miljø, som er hurtigt, og hvor folk konstant skal sælge sig selv, men det er svært at færdes i for mange. Ud fra et mentalt udgangspunkt er det ikke et bæredygtigt miljø, og mange mistrives på grund af det.
Simon: Fordi det fortsat er vigtigt at italesætte udfordringer vedrørende den mentale sundhed i en branche med mange mentalt udfordrende arbejdsvilkår og sætte spørgsmålstegn ved det, der for længe er blevet taget for givet, men som har uhensigtsmæssige følger. Sigtet er også at komme med bud på vejene mod en mere mentalt bæredygtig musikbranche med referencer til konkrete indsatser og eksisterende forskningsbaseret viden på området.
Olivia: Personligt har jeg et stort ønske om og forbedre de muligheder og rammer, der er i musikbranchen. Jeg er selv en blød og eftertænksom skabning og har mærket på egen krop, at musikbranchen er svær at navigere i, fordi den er så hurtig og fremadstormende.
Hvad er musikbranchens problem?
Olivia: Der er flere ting i det, men mange af problemerne udspringer for mig at se i manglende rammer omkring arbejdet. Derudover er der for især artisterne et enormt pres på at præstere – både foran mange mennesker på scenen, men der er også mange mennesker, som afhænger af en, bandmedlemmer, bookere og managere og så videre. Det er mentalt hårdt for mange.
Simon: Det er svært at koge det ned til ét problem. Men der er blandt andet en lang række ubalancer i arbejdslivet, for eksempel ubalance mellem arbejde og privatliv, krav og ressourcer, indsats og anerkendelse. De her ubalancer kan den enkelte godt arbejde med, men de produceres og reproduceres også strukturelt og kulturelt.
Vi hører konstant om brancher og arbejdsmiljøer, der er plaget af stressende arbejdsforhold og præstationsræs. Hvordan skiller musikbranchen sig ud?
Olivia: Rammerne er meget flydende i musikbranchen, og for mange flyder fritid og arbejdsliv hurtigt sammen. Man er ofte drevet af sin passion og noget, der startede som en hobby, og det gør, at man investerer sig selv enormt i det og nemt kommer til at sammenblande ens private og professionelle person. Mange musikere og kreative sjæle er også ofte følsomme mennesker, som ikke nødvendigvis er særligt egnede til at være en del af det kapitalistiske system, som musikbranchen også er.
Simon: Som musiker og manager skal man forsøge at navigere i strukturløshed, som Olivia også nævner, med skæve arbejdstider, underload/overload af arbejde, flydende grænser, tidspres og mange forskellige roller, som stiller krav til den enkeltes evne til at lede sig selv og skabe overblik i en meget dynamisk hverdag. Det kan sammen med et for mange oplevet krav om konstant tilgængelighed på de sociale medier og præstationspres fremme mental og fysisk ubalance. Stress simpelthen.
Som musiker og manager skal man forsøge at navigere i strukturløshed, som stiller krav til den enkeltes evne til at lede sig selv og skabe overblik i en meget dynamisk hverdag.
Simon Gents, ekspert i Lydhør
Hvad er roden til problemerne?
Olivia: Det er svært at sige, der er mange ting, der spiller ind, men rammerne omkring arbejdet med musik er i dag meget pressede. Der ligger en forventning om hele tiden at skulle have et nyt projekt i gang, at have et nyt hit, gode streamingtal og gode tal på SoMe. Man skal præstere på mange fronter hurtigere og bedre hele tiden. Men det er jo i virkeligheden også en større samfundsdiskussion.
Det er et lidt svært emne. Hvordan har det været at få folk med?
Olivia: Vi havde vores tvivl, inden vi rakte ud til vores gæster, men vi har mødt stor opbakning. Det er et virkelig vigtigt emne for mange, og vores gæster vil meget gerne være med til at bidrage til samtalen.
Hvad håber I på, at podcasten fører med sig?
Olivia: Jeg håber, at podcasten kan skabe rum for samtalen om mental sundhed i musikbranchen og tage del i den allerede eksisterende debat på området. Jeg håber, at vi kan få gode snakke om, hvordan vi får skabt nogle bæredygtige rammer i branchen som er mere holdbare for os alle sammen.
Simon: Enig med Olivia. At endnu flere aktører i branchen kan føle sig endnu mere set både i og udenfor branchen, og sammen med Olivia og gæsterne at dele viden om konkrete veje, der kan gås i bestræbelsen på at gøre et professionelt liv med musik muligt at leve både på den korte og lange bane.