Vil hente returvarerne direkte ved din hoveddør
Radio & podcast
menu-close

Zalandos nye våben i kampen om netkunderne: Vil hente returvarerne direkte ved din hoveddør

18. december 2018 |

Tøjgiganten udfordrer konkurrenterne med en ny service, der skal gøre det endnu lettere at shoppe på nettet. De kommer nemlig hjem til dig og henter det tøj, du ikke gider beholde.

Cand.mag. i journalistik og filosofi. Skriver om musik, kultur og tech. Kontakt: soren@heartbeats.dk

PR-foto

Modegiganten Zalando vil lancere et nyt koncept, der må give svedige håndflader hos konkurrenterne. Konceptet, hvor du kan sende tøj retur fra din hoveddør, presser branchen til at yde endnu bedre service til kunderne, og i sidste ende gøre det lettere at handle online.

Zalando tilbyder allerede kunderne at ”prøve først og betale senere”, hvor du har en uge til at teste sko eller tøj, før du beslutter, om du endelig vil købe det.

Nu vil Zalando så gøre det endnu lettere for dig, fordi du ikke engang behøver slæbe dig ned til posthuset for at sende det retur. Du skal blot aftale et tidspunkt og vente på, at fragtmanden tropper op på din hjemmeadresse og tager varerne retur.

Det nye returkoncept er blevet testet i Stockholm, og nu tyder det på, at det også kommer til København. Det skriver Berlingske i dag.

”Vi kan se, at kunderne er glade for det og køber mere, så det er også noget, som er interessant for Danmark, og som vi kigger på, om vi kan introducere i København,” siger Zalandos nordiske direktør Kenneth Melchior til avisen.

LÆS OGSÅ: Hvad sker der, når Amazon kommer til Danmark?

I Sverige fungerer konceptet i kraft af et tæt samarbejde med PostNord, hvor man kan bestille afhentning af returvarerne fra morgen til aften. PostNord sætter en fragtmand på, som henter pakken på det tidspunkt, man aftaler.

I en pressemeddelelse skriver PostNords CEO Håkon Ericsson, at ”Zalando virkelig har forstået vigtigheden af en ukompliceret service. Vilkårerne for levering af pakker er blevet essentielle elementer med direkte indflydelse på købsadfærd og loyalitet”. Han fremhæver, at ifølge PostNord vægter 90 procent af svenskerne det højt, at man nemt kan returnere de varer, man køber i onlinebutikker.

Hvis du tænker, at det da ikke kan betale sig at hente og sende alle de varer tilbage, så tager du fejl. Kenneth Melchior fra Zalando siger til Berlingske, at “returvarer er en del af vores forretningsmodel, og det her er en investering i kunden. Hvis den betyder, at folk er tilbøjelige til at handle mere eller tage større chancer, er det jo positivt for os”.

Søren Vestergaard Thiesen

Cand.mag. i journalistik og filosofi. Skriver om musik, kultur og tech. Kontakt: soren@heartbeats.dk