De fleste kender den norske forfatter Karl Ove Knausgård fra det seks bind store værk, ‘Min Kamp’, som han skrev fra 2009 til 2012, og som satte nye standarder for selvbiografisk bekendelseslitteratur.
Det er næsten umuligt ikke at komme til at berøre de bøger, når man taler om Knausgård, men i dagens samtale skal det dog primært handle om samlingen af 19 essays i ‘I Kyklopernes Land’, som udkom på dansk i år. Samlingen består af tekster, der med en enkelt undtagelse allerede er blevet publiceret i tidskrifter, aviser og udstillingskataloger mellem 2009 og 2018. Og de kommer vidt omkring. Knausgård skriver levende om kunstnere som Edvard Munch, Kitty Kielland, Anna Bjerger og David Hockney, forfattere som Peter Handke, Michel Houellebecq, Nabokov og Heidegger, og så er der et fabelagtigt rejseessay, Knausgård skrev for New York Times, hvor hans jagt på vikingernes fodspor i Nordamerika lige så meget kommer til at handle om forfatterens egen følelse af mindreværd – og en uforglemmelig beskrivelse af et toiletbesøg…
“Det er ligesom, hvad Peter Frödin gjorde i 80’erne. Stillede sig op nøgen og bagtalte alle. Det kan man kun gøre, når man sætter sig selv i spil, og det gør Knausgård i det essay, hvor vi får en meget elaboreret beskrivelse af et toiletbesøg,” siger Ellen Hillingsø, der har læst samtlige bind af ‘Min Kamp’ og de fleste andre bøger i Knausgårds forfatterskab.
Og lige netop det at være en mand, der tør være sårbar, interesserer Mikkel Braginsky.
“Jeg kan mærke, at der bag den intellektuelle facade er en sårbar mand, som tør fortælle om sit mindreværd i forhold til eksempelvis Lars von Trier. Det er fantastisk, synes jeg. Det er rart at læse, at en mand af hans kaliber tør vise sådan en side af sig selv,” siger Mikkel Braginsky.
Se programmet her
‘Ugens Bog’ er produceret af Gyldendals Bogklub.