SUPERFLEX kombinerer højest og lavest på Roskilde Festival
Radio & podcast
menu-close

SUPERFLEX kombinerer højest og lavest på Roskilde Festival

29. juni 2016 |

Den danske kunstgruppe SUPERFLEX laver super-shelters for pantsamlere i Art Zone på årets Roskilde Festival. Under festivaltemaet ‘lighed’ er Flagship Shelters/Bottle Collectors VIP designet ud fra store modebrands som Prada, Tod’s og Miu Miu’s luksus-design-stil. Pantsamlerne kan få et særligt armbånd og i VIP-hytterne lade både sig selv og deres telefoner op, låne en computer og snacke lidt. De dårligst […]

Den danske kunstgruppe SUPERFLEX laver super-shelters for pantsamlere i Art Zone på årets Roskilde Festival.

Under festivaltemaet ‘lighed’ er Flagship Shelters/Bottle Collectors VIP designet ud fra store modebrands som Prada, Tod’s og Miu Miu’s luksus-design-stil. Pantsamlerne kan få et særligt armbånd og i VIP-hytterne lade både sig selv og deres telefoner op, låne en computer og snacke lidt. De dårligst stillede bliver forkælet i de riges designstil, og den privilegerede middelklasse (normale festivalgængere) har ingen adgang.

13549127_10204859300962106_5104791_o

 

SUPERFLEX-medstifter Jakob Fenger udtaler: “Det er en hjælp til flaskesamlerne, som går ind i de her shelters, men det er jo også et projekt, som handler om alle de andre mennesker. Det er jo oftest sådan, at hvis man er privilegeret, så opdager man ikke, at der er andre som ikke er privilegerede.”

13575460_10204859300842103_149439313_o

 

13523706_10204859300882104_929897948_o

Spørgsmålet er, om det er hensigtsmæssigt at udstille pantsamlerne i det interaktive kunstprojekt? Er det fair at udstille ‘de svage’? Til det siger Fenger: “Bygningerne er lavet, så man godt kan slå sig ned i dem uden at blive set. Vi er ikke interesserede i at udstille menneskerne, men situationen.” Fenger tilføjer, at projektet også udstiller de almindelige festivalgængere, fordi bygningerne er designet sådan, at man får lyst til at undersøge dem indefra, men uden det særlige pantsamler-armbånd bliver man afvist.

Projektet er en succes, når det bliver brugt af dem, det skal bruges af, og når dem som ikke må komme ind, får at vide at de ikke må komme ind,” udtaler Jakob Fenger.

Hensigtsmæssig udstilling eller ej, så har SUPERFLEX fået debatten om social ulighed i gang.

 

 

Amy Horn