Sponsoreret af Erhvervsstyrelsen

Da Viggo meddelte, at de ville lave et grønt taxiselskab på el, sagde alle nej: Men taxierne er kun begyndelsen

Mobilitetsselskabet Viggo var først med idéen om at transportere folk fra a til b på den grønnest mulige måde i taxi. Men resten af branchen er lige i hælene på dem. Så hvad gør man for at være bedst og mest bæredygtig? Viggo har en plan. 

Tekst: Thomas Balslev
Foto: Kristina Pedersen

Da Kenneth Herschel var lille, ville han ikke være med, når hans jævnaldrende venner løb ud og spillede fodbold eller legede med brandbiler. Han havde andre planer – han ville lege “kontor”, som han kalder det.

At han i dag er administrerende direktør i virksomheden Viggo, der hver dag transporterer tusindvis af taxikunder rundt på den grønnest mulige måde i København og Aarhus, er derfor slet ikke så mærkeligt. 

Det har ifølge ham selv altid ligget i blodet, at han skulle være iværksætter.   

“Som 16-årig fik jeg min mor til at lave et firma til mig, fordi jeg havde mødt en amerikaner i Indre By, som havde en pladeforretning i Brooklyn, og jeg begyndte at købe cd’er af ham, som han sendte over, så jeg kunne sælge dem videre. Jeg har altid haft lysten og viljen til at starte min egen virksomhed,” fortæller han.

45-årige Kenneth Herschel har altid mest gået sine egne veje. Han har også haft en cykelbutik på Vesterbrogade med navnet Bjergged & Co., men ligesom den interimistiske cd-butik, er den også et afsluttet kapitel nu.   

Det er Viggo til gengæld langt fra. Selvom virksomheden på få år har bidt sig fast i taxi-markedet, og i dag har 125 Teslaer kørende på vejene og 125.000 brugere i deres app, er eventyret først lige begyndt. 

Uanset hvordan man vender og drejer det, er det at køre elbil fremtiden. Men det betyder ikke, at idéen om at starte et grønt taxiselskab på el lå lige til højrebenet, fortæller direktøren.

“Da vi talte med branchen om det tilbage i 2019, fik vi at vide af stort set alle, at det slet ikke kunne lade sig gøre. Bilerne kunne ikke køre langt nok, og man kunne ikke lade op ordentligt. Der var tusindvis af dårlige undskyldninger fra de københavnske vognmænd, som vi talte med.”

Dengang havde lukningen af Uber ellers netop efterladt et stort tomrum i branchen, og brugerne kaldte på et nyt og grønnere alternativ. Der blev lavet en undersøgelse, hvor otte ud af ti af danskere svarede, at de ville vælge en elbilstaxi fremfor en benzintaxi, hvis prisen var den samme.

“Da vi så gik i luften i 2019 med de ti første Teslaer og fandt ud af, at det faktisk kunne lade sig gøre – både at drive en fornuftig forretning, fordi folk gerne ville køre elbil, men også at batterierne faktisk var store nok til, at man kunne køre en hel arbejdsdag, så tog det hurtig fart,” siger Kenneth Herschel, der i dag har mere end tidoblet den samlede flåde af Viggos taxier.  

Startede i Dubai

Idéen til Viggo startede tilbage i 2017 i Dubai, da Dubai Taxi indkøbte 200 Teslaer, og på den måde skød sig ind i fremtiden for øjnene af Kenneth Herschel. På det tidspunkt drev han nemlig et app-udviklingsbureau i Dubai sammen med sin partner, Patrick Pereira Nielsen. Tilfældet ville, at de samtidig blev kontaktet af en københavnsk vognmand, der pønsede på at skabe en Uber-lignende app til at indtage tomrummet i branchen.

De lavede et bud på en taxi-app, men det pågældende samarbejde blev ikke til, hvad de havde regnet med. Arbejdet var dog langt fra forgæves, for kort efter startede de Viggo op. 

“Vores markedsundersøgelser havde vist os, at fem-ti år ude i fremtiden ville hele den danske taxi-flåde bestå af nul-emissionsbiler. Vi kunne også se, at brugerne var klar til et skift, og så kunne vi se, at virksomhederne begyndte at have et stort fokus på deres CO2-aftryk, hvilket vi kunne nedbringe med et trylleslag,” siger Kenneth Herschel og peger på, at der i modsætning til den gængse opfattelse dengang faktisk var en perlerække af økonomiske fordele ved at køre el fremfor benzin eller diesel.

“Købspriserne var faldet, og samtidig var driftsøkonomien bedre end for en dieselbil målt over en treårig periode. Der er heller ikke behov for service på samme måde i el – den har en computer, der siger til, når noget skal tilses, og den regenererer selv energien, når den bremser.”

Sidenhen har den aktuelle energikrise blot gjort det billigere at drive et eltaxi-selskab, fordi forskellen på benzin og el er blevet så stor, som den er.

Hos Viggo handler det imidlertid ikke kun om at lave en rentabel forretning økonomisk set. At klimaet ikke lægges unødigt til last er også vigtigt for dem. Derfor har de lavet en særlig aftale med energiselskabet Aura Energy om, at de køber strøm fra vedvarende kilder, altså sol eller vind, svarende til det antal kilowatt-timer, som løber igennem Viggo’s egen lynladere.

“Når du kører ned og lader din bil, er du ikke herre over, hvilken type strøm du får – hvis det er overskyet og vindstille, kommer strømmen fra Tyskland, og det er fra kul. Det kan man ikke lave om på. Men man kan sætte som krav, at ens strømleverandør skal sikre, at de køber tilsvarende kilowatt-timer fra vedvarende kilder. Hvis alle gjorde det, ville man blive tvunget til at producere langt mere vedvarende strøm, end man gør i dag. Så det er vores måde at presse udviklingen i den rigtige retning,” siger Kenneth Herschel.

Uforudset undergrundstunnel

På mange måder har Viggo tidligt i processen gjort alt det rigtige for, at virksomheden ville komme til at køre på både bæredygtige og smarte skinner. Men uden strøm er det svært overhovedet at komme ud at køre. 

En af de udfordringer, selskabet er stødt på i løbet af de første par år, har været trængsel ved ladestanderne. Som taxichauffør er man afhængig af at kunne få en kvik opladning. Tid er jo som bekendt penge, når det handler om taxikørsel.

Derfor tog Viggo sagen i egen hånd og besluttede at opsætte deres egne, lynhurtige ladestandere – med støtte fra Transport- og Boligministeriet. Den slags tager bare tid. Lang tid. 

“Jeg tror, vi brugte omkring 10 måneder på, at få sat det i sving. Der skulle en lovændring til, at vi kunne få lov til at sætte ladestandere op. Både Radius, som leverer strømmen, og kommunen ville gerne, men der var nogle finurligheder i loven, som forhindrede det,” siger Kenneth Herschel.

Først i januar i år fik de taget det første spadestik. 

“Det var vi super glade for, indtil vi fandt ud af, at der var en gammel fjernvarme-tunnel, som ikke blev brugt mere, og som ikke lige var tegnet op på det kort, der var tilgængeligt. Så det stoppede også arbejdet. Helt vanvittigt. Den skal så skæres over, og hvem kan så gøre det, og hvem skal betale?”, siger Kenneth Herschel.

De uforudsete udfordringer har betydet, at den meget kostbare ladestation, som de troede skulle være åbnet sidste sommer i København, først åbner over sommeren. Til gengæld kan hele 14 biler lade op samtidig, når den er helt klar. Og næste år forventer Viggo at sætte yderligere tre-fem lynlade-hubs op. 

Vil være nummer et

Fra og med 2025 kan det ikke længere lade sig gøre at registrere en ny bil til taxikørsel, medmindre der er tale om en nul-emissionsbil. Det ved de gamle spillere i taxi-gamet godt. Mange af dem er allerede i gang med at erstatte de gamle dieselbiler med elbiler. Og det sker med raketfart. Sidste år steg antallet af eltaxier med 90 procent. 

Viggos forretningsidé er ganske vist fremtidssikret, fordi den er grøn, men på sigt er den ikke unik. 

Hvad gør I for at sikre jeres position i taxibranchen, når de andre selskaber også skifter over til el?

“Det allervigtigste for os er serviceniveauet. For os er der kun en position på markedet, og det er at være nummer et. Vi ved, at grunden til at vores kunder vælger os første gang, er den grønne profil, men vi ved også, at det, der får dem til at blive og komme igen, er, at vi har det bedste serviceniveau. Vi træner vores chauffører med servicekurser, og vi laver kvalitetskontroller, og så snart vi får feedback fra vores kunder, tager vi dem én for én. Vi må aldrig nogensinde gå ned på service.”

Derfor står det også helt konkret i Viggos servicemanual, at deres chauffører for eksempel skal åbne døren for kunden, hvis de har muligheden. En lille bitte ting, der gør en kæmpe forskel ifølge Kenneth Herschel.

“Serviceniveauet har længe været alt for varierende i branchen. Man kan være heldig at få en god chauffør, men der er endnu større chance for at få en dårlig. Generelt har serviceniveauet ikke været stabilt, men vi vurderede, at det skulle den være hos os, hvis vi skulle være bæredygtige,” siger Kenneth Herschel. 

Derudover handler det for Viggo om at have den bedste app på markedet og at være på forkant med innovativ teknologi, hvorfor de fremover kommer til at indsamle kørselsdata og konkrete færdselsmønstre fra deres biler.

“Det har været vigtigt for os, at vores biler er så effektive som muligt, sådan at indtjeningen er så god som mulig. Vi har nogle heat maps kørende i vores biler, sådan at de bliver mere effektivt distribueret på gaderne. Når chaufføren sætter sig ind i bilen – også første gang – så er det eneste, han skal kigge efter, hans heat map med røde pletter, som markerer, hvor der er størst sandsynlighed for at få en tur,” siger Kenneth Herschel.

Hvis I bliver mere og mere effektive, kan I så ikke også begynde at konkurrere på prisen?

“Problemet er, at den største udgift i en taxi ikke er bilen, men chaufføren. Vi har besluttet, at vi på ingen måder undgår at overholde overenskomsterne. Vi sikrer en minimumsløn, selv på de dage hvor der ikke er så mange kunder. Vi vil hellere have den bedste service og de bedste biler, end vi vil konkurrere på prisen. Vi vil være det bedste, ikke de billigste,” siger Kenneth Herschel.

Med hensyn til fremtiden er direktøren derfor også fortrøstningsfuld, for ikke at sige direkte optimistisk. Om 10 år kører Viggo stadig danskerne rundt i elbiler, men de laver formentlig også noget andet – og mere.

“Om 10 år tror jeg, vi er blevet en stærk europæisk spiller på både mobilitet og transport af passagerer. Vi er blevet bredere, og jeg kunne sagtens forestille mig, at vi ikke kun laver taxikørsel, men også havde enten logistik eller deleordninger i små elbusser eller lignende. Det har været vores mening, at vi skulle tænke ud af boksen fra starten, hvor taxi kun var en del af projektet, og på energidelen er jeg sikker på, at vi bliver blandt de 10 største lynlade-operatører i Europa,” slutter direktøren. 

Footer graphics