Sæt en stopper for kviklånsreklamer
Radio & podcast
menu-close

Sæt en stopper for kviklånsreklamer

10. maj 2017 |

Kunne det friste med en tur til Spanien? Eller nyt tøj? Hvad med den sofa, du altid har drømt om? Hvis du har drømmene, så har kviklånet pengene.

Forleden kørte jeg en tur i min bil, og jeg blev simpelthen så vred. Mens radioen spillede, nåede jeg at høre tre reklamer for lån i en reklameblok. Der var blandt andet lånet, der havde fokus på netop det jeg havde brug for. Det smarte lån, hvor jeg selv kunne bestemme, hvilke måneder jeg ville afdrage. Så man for eksempel kunne holde fri i juli og december. What’s not to like? Selv på nettet er der hele tiden reklamer for lån. Lån, som jeg kan dele op i mindre bidder, så det bliver mere overskueligt. For vi ved jo også alle sammen, at en hel kage feder mindre, hvis man skærer den ud i mindre stykker.

Jeg har simpelthen fået nok. Man kan ikke længere sætte sig ind i en bus eller browse på nettet uden at blive mindet om, at man kan låne penge. Alle steder jeg bevæger mig er der reklamer for sms lån. Det har simpelthen taget overhånd. Vi har allerede forbud mod reklamer der omhandler tobak, fordi vi som samfund har besluttet at skadelige ting for kroppen ikke er noget vi skal mindes om hele tiden i det offentlige rum. Og mens cigaretter er gift for kroppen, så er kviklån gift for din økonomi.

Man kan vel også konstatere at den massive markedsføring virker. I 2010 lå antallet af kviklån på 20.000, hvor det i 2015 var steget til 172.485.

Læs også: Bliv mere økonomisk bevidst. På den rigtige måde.

Den smarte fidus er jo, at du låner pengene i ganske kort tid mod en høj rente, og når du så ikke kan betale tilbage efter 30 dage, så kan du sjovt nok låne pengene i længere tid, hvis du betaler endnu et gebyr og renter. Og ifølge en rapport fra Konkurrence og Forbrugerstyrelsen, så kan hver fjerde ikke overholde lånets betalingsfrist, men må forlænge lånet. For helt ærligt; hvis du ikke har pengene til en Iphone nu, så er sandsynligheden for at du har dem om 30 dage ikke særlig stor.

Og det er heller ikke fordi pengene bliver brugt på overlevelse. Størstedelen af kviklån bliver brugt på elektronik, tøj, fornøjelser og møbler, og det er især folk uden for arbejde, der optager disse lån. Det viser en undersøgelse fra Konkurrence og Forbrugerstyrelsen.

“Der er fokus på mig. Mine behov. Jeg kan få penge, hvor end jeg er. Hurtigt og nemt. Vaskemaskinen er gået i stykker. Men du kunne da også bare købe noget nyt tøj. Det er da meget sjovere”.

Det viser jo også i høj grad, at reklamerne prikker til det impulsstyrede forbrug. Drømmene som man gerne vil have indfriet. Reklamerne handler jo aldrig om “Er du lige blevet fyret og regner du med at finde et job i næste måned? – så kan du lige låne til regningerne i 30 dage”. Bare tænk på retorikken i reklamerne. Der er fokus på mig. Mine behov. Jeg kan få penge, hvor end jeg er. Hurtigt og nemt. Vaskemaskinen er gået i stykker. Men du kunne da også bare købe noget nyt tøj. Det er da meget sjovere. Reklamerne taler til vores følelser i stedet for fornuften, og giver os en mulighed for at få det, som vi gerne vil have.

Men mens festen er sjov, så er der nogle økonomiske tømmermænd efterfølgende. Flere har svært ved at betale tilbage, og det kan sende en ned i en dårlig spiral med en skrantende økonomi. Det kan netop også føre til helbredsmæssige problemer, ligesom søvnløshed og stor gæld kan have store konsekvenser for resten af ens liv.

Ja, vi er selv ansvarlige for vores egen økonomi, og de valg vi tager. Men vi kan også som samfund erkende, at kviklån ikke er godt for nogens økonomi. Slet ikke samfundsøkonomien. For hvis vi gældsætter os for hårdt, så har vi ikke råd til at købe bolig eller være med til at holde hjulene i gang, når vi hele tiden skal afdrage på lån med skyhøje renter. Det kan vi da som samfund ikke sidde overhørig.

Vi har allerede gjort det med cigaretter. Hvorfor ikke gøre noget godt for privatøkonomien?

Mille Skjold