Ida Højrup De Digitale Ambassadører ungestyret

‘Ungestyret’ med De Digitale Ambassadører: “Der er så meget på sociale medier vi tager for givet, som vi ved så lidt om”

Eller vælg, hvor du vil lytte
Foto: Klara Sørensen

‘Ungestyret’ med De Digitale Ambassadører: “Der er så meget på sociale medier vi tager for givet, som vi ved så lidt om”

Eller vælg, hvor du vil lytte

I dette afsnit af ‘Ungestyret’ inviteres du ind bag strukturen bag de sociale medier i selskab med to repræsentanter fra projektgruppen De Digitale Ambassadører, der laver workshops for skoleklasser om den digitale verden.

Samfund En del af serien:

Ungestyret

Unge har stor viden om sine egne demokratiske rettigheder men meget lav politisk selvværd der medfører, at unge ikke tror deres holdninger og meninger har nogen betydning. Dette vil ‘Ungestyret’ lave om på, ved at give dem en stemme en denne podcastserie.

Sociale medier blev allerede anvendt under den iranske revolution i 1979, hvor der blev kommunikeret via båndoptagere. Hvor langt tilbage sociale medier går, er en diskussion med mange forskellige holdninger og vinkler.

Sociale medier, som vi kender dem i dag, har dog helt sikkert ændret den moderne verden. Men hvordan skal man navigere i dem? Skal man være ukritisk og omfavne mulighederne, eller skal man istedet rette et kritisk blik på tingene, som foregår under algoritmerne?

Dette er også en stor diskussion, så derfor har værter Mathias Findalen og Silas Harrebye inviteret Mikkel Vinther og Ida Højrup Petersen fra ‘De Digitale Ambassadører’ i studiet, som underviser unge i de digitale udfordringer.

Hør meget mere om deres arbejde, og hvorfor det er vigtigt at forstå de sociale medier, vi bruger så meget tid på, og hvordan de er skruet sammen.

Foto: Jeppe Høstgaard Poulsen af Ida Højrup Petersen og Mikkel Vinther fra De Digitale Ambassadører’

Trackliste:

  • Ulla Henningsen – Man Binder Os På Mund Og Hånd

Om ‘De Digitale Ambassadører:

De Digitale Ambassadører er en del af projekt Digital (Ud)dannelse på Center for Information og Boblestudier, Københavns Universitet. Digital (Ud)dannelse forsøger at kvalificere indsatsen for at få digital dannelse på dagsordenen hos unge. Indsatsen er finansieret af Trygfonden og Carlsbergfondet. Projektet har været i gang i 3 år, hvor de Digitale Ambassadører har undervist over 3000 elever.

Find mere om
Footer graphics