Hvorfor er der drags og transkønnede overalt i populærkulturen?
Radio & podcast
menu-close

Poprefleksioner: Hvorfor er der drags og transkønnede overalt i populærkulturen?

2. maj 2016 | | En del af serien Poprefleksioner

Ny podcast om amerikansk populærkultur og hvordan den er et spejl på både politik, samtiden - vores holdninger og identitet.

Uddannet ph.d. i amerikanske studier fra State University of New York og har undervist på danske og amerikanske universiteter. I 2014 udgav han bogen 'Branded Women in U.S. Television: When People Become Corporations', om hvordan amerikanske tv-programmer bruges til markedsføring.

Afspil podcast

#1 DRAG-KULTUR

I podcast-serien ‘Poprefleksioner’ inviterer vært Peter Bjelskou gæster i studiet og behandler nogle af de største fænomener indenfor amerikansk populærkultur. Serien dykker ned i aktuelle emner og trækker også tråde tilbage i historien.

Peter Bjelskou er uddannet ph.d. i amerikanske studier fra State University of New York og har undervist på flere danske og amerikanske universiteter. I 2014 udgav han bogen ‘Branded Women in U.S. Television: When People Become Corporations’, om hvordan amerikanske TV-programmer bruges til at markedsføre brands og produkter – lige fra 1950’ernes sit-coms og quizprogrammer til nutidige realityshows som ‘The Real Housewives of New York City’.


Dette første afsnit af ‘Poprefleksioner’ handler om drag-kultur. Drag-kulturen har de seneste år bevæget sig fra at være en subkultur til at blive en del af popkulturen, og især programmet ‘RuPaul’s Drag Race’ har skubbet dragqueens ind i den almindelige amerikaners bevidsthed.

Gæst i studiet er den 20-årige Thomas Rosendal aka Megan Moore, og han fortæller om forvandlingen fra mand til drag queen – en forvandling som han fortæller giver ham selvtillid og en følelse af succes. Med på en forbindelse fra Abu Dhabi er Ken Nielsen, som underviser på New York University i Abu Dhabi, og i sin undervisning og forskning fokuserer på samspillet mellem populærkultur og identitet.

Læs også Peter Bjelskous artikel om RuPaul’s Drag Race og programmets gennembrud i den amerikanske mainstream-kultur.

Peter Bjelskou

Uddannet ph.d. i amerikanske studier fra State University of New York og har undervist på danske og amerikanske universiteter. I 2014 udgav han bogen 'Branded Women in U.S. Television: When People Become Corporations', om hvordan amerikanske tv-programmer bruges til markedsføring.