Vorherre Bevares Podcast

Premiere på ‘Vorherre bevares’: Prædikestolen er nu skiftet ud med en podcastmikrofon

Eller vælg, hvor du vil lytte
Fotos: Rita Kuhlmann

Premiere på ‘Vorherre bevares’: Prædikestolen er nu skiftet ud med en podcastmikrofon

Eller vælg, hvor du vil lytte

I premiereafsnittet af ‘Vorherre bevares’ bliver der talt om at skælde ud på sine børn, at turde være i mørket og at drikke en flaske snaps om dagen.

Samfund En del af serien:

Vorherre bevares

De to præster Jens og Ane står midt i livets suppedas. Nogle gange føles det, som om de har jogget i spinaten helt til op til knæene. Andre gange synes de selv, at det kører så meget for dem, at det er, som om de kan gå på vandet - og så i næste øjeblik opdager de det uforståelige dyb under dem.

Og hen over det hele svæver Guds ånd. Og Ånden ånder dem i nakken, så hårene rejser sig og gør dem opmærksomme på, hvad troen giver dem.

I Vorherre bevares snakker de om livet mellem tro og tvivl, kærlighed og utilstrækkelighed, magt og afmagt, selvfedhed og fald og opstandelse og alt derimellem.

På Heartbeats byder vi velkommen til de to præster Ane Øland Bækgaard og Jens B. Fogh, der i podcastserien ‘Vorherre bevares’ undersøger kristendommen anno 2021. Her bytter de to præster prædikestolen ud med en podcastmikrofon og undersøger de ellers klassiske katekismer som ‘mirakel’, ‘synd’ og ‘opstandelse’ på ny. For hvordan ser kristendommen egentlig ud i dag, og kan vi bruge den til noget? 

I seriens første afsnit, ‘Jeg lever jo stadig’, tager vi et hovedspring ned i livets suppedas. Ane Øland Bækgaard bringer både mørke og lys i mørket til påskebordet, og Jens B. Fogh har en bibelfortælling eller to til at gøre os klogere på livet.

I hvert afsnit giver præsterne deres egne bud på livet. Budskaberne er dog ikke mejslet ind på stentavler, men mere skrevet i sand og vil derfor forsvinde, ligeså hurtigt som de opstod. Det gør dem dog ikke mindre vigtige eller smukke.


Dagens bud lyder: 

  1. Jeg lever jo stadig
  2. Klage og jammer
  3. Mørkeræd 
  4. Opstandelse
  5. Stenhjerte
  6. Skælde børn ud 
  7. Hund på strand 
  8. Mand med hund
Footer graphics