Mad som kulturel markør og kampen om foie gras
Radio & podcast
menu-close

Poprefleksioner: Mad som kulturel markør og kampen om foie gras

20. august 2018 | | En del af serien Poprefleksioner

Madforsker Jonatan Leer er i studiet til en snak om mad som kulturelt fænomen.

Uddannet ph.d. i amerikanske studier fra State University of New York og har undervist på danske og amerikanske universiteter. I 2014 udgav han bogen 'Branded Women in U.S. Television: When People Become Corporations', om hvordan amerikanske tv-programmer bruges til markedsføring.

Afspil podcast

Gæst: Jonatan Leer

I denne episode har Peter Bjelskou besøg af madforsker Jonatan Leer til en snak om mad som kulturelt fænomen. De taler blandt andet om mandlige tv-kokkes meget forskellige bud på den moderne maskulinitet, om hvordan vores madforbrug fortæller, hvem vi er, og om hvordan den franske delikatesse foie gras (fedtleveren fra tvangsfodrede gæs og ænder) blev den centrale kampplads for et nationalt fransk opgør mod EU.

Undervejs lyttes der til en række madinspirerede musikstykker, lige fra Diana Ross and the Supremes’ ‘Buttered Popcorn’ til Kelis’ ‘Milkshake’.

Velbekomme!

Peter Bjelskou

Uddannet ph.d. i amerikanske studier fra State University of New York og har undervist på danske og amerikanske universiteter. I 2014 udgav han bogen 'Branded Women in U.S. Television: When People Become Corporations', om hvordan amerikanske tv-programmer bruges til markedsføring.