Fra Harlem til Vild med Dans
Radio & podcast
menu-close

Musikkens Rødder: Fra Harlem til Vild med Dans

19. oktober 2018 | | En del af serien Musikkens Rødder

Du kender 'Vild med Dans' og The Antonelli Orchestra, men ved du egentlig, hvor salsaen stammer fra? 'Musikkens rødder' tager dig med på en rejse fra Cuba over Harlem til Danmark.

Resonator er et musikmedie som sætter fokus på roots-genrerne og formidler dem på en ny og underholdende måde. Via podcasts, videoer, blogindlæg og anbefalinger er Resonator med til at fremhæve den massive påvirkning som de traditionelle root-genrer har på nutidens populærmusik og tendenser. Formålet med Resonator er at flere får øjnene op for root-genrernes skabende musikere og de musikalske rødder i musikken.

Afspil podcast

Musikkens Rødder er sponsoreret af Tempi

Mødet mellem afrikansk og spansk musikkultur

Når Signe Lindkvist, Emil Thorup, Lars Christiansen, og de andre deltagere i ‘Vild med Dans’ fredag aften kaster sig ud i en salsa, så er det til latinamerikanske rytmer, der trækker musikalske tråde helt tilbage til 1700-tallets Cuba.

Når du tænker på Cuba, tænker du måske på cigarer, rom eller Castro. Men tilbage i 1700-tallet var Cuba også fødestedet for det, vi i dag kender som salsa. Cuba var centrum for den afrikanske slavehandel, hvor op imod en million afrikanske slaver blev udnyttet.

På trods af de dystre omstændigheder blev Cuba en slags smeltedigel for afrikansk og spansk kultur, som også gav genklang i musikken. Den spanske guitar mødte de afrikanske trommerytmer, og ud af det opstod musikgenren son, der blev en forløber til salsaen. Lyt her til cubanske Ibrahim Ferrer med ‘Marieta’.

Harlem, New York – Salsaens vugge

Men der skulle endnu en verdenskrise til, før salsaen fik den lyd, som vi kender i dag. Efter første verdenskrig, og den cubanske revolution i 1959, immigrerede mange mennesker fra Cuba og Puerto Rico, til New York, hvor det østlige Harlem hurtigt blev hjemsted for over en halv million latinamerikanere. Med sig bragte immigranterne deres hjemlige instrumenter og musikkultur.

I de sene nattetimer på New Yorks natklubber, mødtes de og jammede. Salsaen blev født og pladeselskabet Fania – som bliver kaldt the Motown of Salsa – blev grundlagt og ‘coinede’ udtrykket salsa. Selskabet dannede bandet Fania All Stars, der bestod af de bedste musikere, der udgav musik på Fania, og de blev kæmpe stjerner med udsolgte stadionkoncerter.

Eliel Lazo – den danske salsakonge

I Danmark har vi også noget at byde på, når det kommer til spændende latinamerikansk musik. Den cubansk-fødte percussionist Eliel Lazo og hans band The Cuban Funk Machine blander afro-cubansk musik med funk, blues og jazzmusik, som du f.eks. kan høre her på nummeret ‘Funk That Mambo’. Eliel Lazo har spillet på scener over hele verden, med Thomas Helmig, The Antonelli Orchestra og er opfattet som en af de dygtigste perkussionister i vor tid, hvilket har givet ham tilnavnet ‘God’s Hands’.

Du kan lytte til alle afsnit af ‘Musikkens Rødder’ på iTunes her.

Resonator

Resonator er et musikmedie som sætter fokus på roots-genrerne og formidler dem på en ny og underholdende måde. Via podcasts, videoer, blogindlæg og anbefalinger er Resonator med til at fremhæve den massive påvirkning som de traditionelle root-genrer har på nutidens populærmusik og tendenser. Formålet med Resonator er at flere får øjnene op for root-genrernes skabende musikere og de musikalske rødder i musikken.