Heartbeats » Podcast » Dancehall fra undergrunden til hitlisterne

Musikkens Rødder: Dancehall fra undergrunden til hitlisterne

10. august 2018 | Resonator

Dancehall fra undergrunden til hitlisterne
Afspil podcast

‘Musikkens Rødder’ er sponsoreret af Tempi

Dancehall genren har oplevet en stor fremgang på den danske musikscene og radiohitlisterne de sidste par år. Kunstnere som Kesi, Gili, Sivas, Raske Penge, Topgunn, EaggerStunn og Klumben har alle været i tung rotation med hver deres variation af dancehall. Men sådan har det ikke altid været, at dansk dancehall fylder i mediebilledet. Dancehall genren er faktisk en rimelig ny opfindelse, når vi taler musikgenrer, og dens rødder kan spores helt tilbage til Jamaica.

Dancehall er en videreudvikling af reggaemusikken fra Jamaica, som opstod, da lokale musikere på Jamaica begyndte at spillede deres sange på hjemmelavede højtalersystemer. De kaldte dem for ”sound systems”. De hjemmebyggede sound systems var mobile, og på den måde kunne de rejse rundt på øen og spille op til dans. Festerne trak hurtigt flere hundrede mennesker, og dermed var dancehall genren født. Lyt her til den ikoniske jamaicanske dancehall musiker Wayne Smith med ”Under Mi Sleng Teng”, som oprindeligt blev udgivet i 1985 og betegnes som den først dancehall sang.

80’ernes danske dancehall
Jamaicansk inspireret musik ramte også Danmark i 80’erne, hvor Især Laid Back og Gnags var bannerfører med de respektive hits ”Sunshine Reggae” og ”Vilde kaniner”. Begge sange udkom på samme tid, hvor de jamaicanske musikere eksperimenterede med den nye dancehall genre. De danske hits var dog langt mere poleret og velproduceret end det som jamaicanerne spillede på deres sound systems.

Moderne dansk dancehall
Der skulle gå yderligere 20 år før dancehall bed sig fast i det danske musiklandskab. Natasja og Bikstok Røgsystem var de første til at bryde igennem i radioen med dancehall inspireret musik. Siden har det danske dancehall-miljø sikkert bevæget sig fra undergrunden og ind på hitlisterne. Med tiden har Klumben og Raske Penge, Kidd og Kesi været med til at skabe en  mere poppet retning for dancehall – det vi i dag kender som dansk dancehall. Hvor temaerne i reggae ofte var social ulighed og undertrykkelse, så kom dancehall i stedet til at handle om at score og hvem der har det største sound system.

Vi anbefaler, at du lytter til Kesis ”Mamacita”, hvor beatet og lyrikkens tematik ikke adskiller sig særlig meget fra den gamle jamaicanske dancehall-stil.


Du kan lytte til alle afsnit af ‘Musikkens Rødder’ på iTunes her.