Ta' med på rejse med troubadouren fra hofmusiker over tempelridder til folkehelt
Radio & podcast
menu-close

Musikkens Rødder: Ta’ med på rejse med troubadouren fra hofmusiker over tempelridder til folkehelt

2. november 2018 | | En del af serien Musikkens Rødder

I dette afsnit af 'Musikkens Rødder' tager vi på musikalsk korstog fra middelalderens Frankrig til nutidens København.

Resonator er et musikmedie som sætter fokus på roots-genrerne og formidler dem på en ny og underholdende måde. Via podcasts, videoer, blogindlæg og anbefalinger er Resonator med til at fremhæve den massive påvirkning som de traditionelle root-genrer har på nutidens populærmusik og tendenser. Formålet med Resonator er at flere får øjnene op for root-genrernes skabende musikere og de musikalske rødder i musikken.

Afspil podcast
Musikkens Rødder er sponsoreret af Tempi

Kim Larsen – hele Danmarks troubadour
For nylig mistede Danmark en af sine helt store sangere. Kim Larsen skrev og sang sig direkte ind i den danske folkesjæl med sine utallige hits, og hans betydning har givet ham tilnavnet som ‘hele Danmarks troubadour’.
Ordet troubadour dækker over kunstnere, der kan stille sig op på en ølkasse og synge om både politik, samfund og kærlighed på en måde, så vi alle kan være med. Men hvad mange ikke ved er, at troubadourerne har en lang historie, og for at forstå hvad en troubadour er, må vi tage på en rejse til det sydlige Frankrig i starten af ellevehundredetallet.
I middelalderens Frankrig havde musikerne det problem, at den katolske kirke mente, at de eneste sange, der måtte blive nedskrevet og gemt for eftertiden, var sange om Gud. Men et oprør var begyndt at boble i samfundet. Et oprør hvor de vigtigste våben var ord og musik, og hvor oprørerne var en flok poeter med skarpe penne og store hjerter. Troubadourerne var nemlig begyndt at skrive sange, der handlede om skønne og uopnåelige kvinder, dramatiske slag og noble krigere. Disse sange var ofte provokerende for kirken.
Kim Larsen: ‘Langebro’
På samme måde som middelalderens troubadourer var rebeller mod kirken, så opstod den moderne troubadour også i kølvandet på politiske spændinger. Klassekamp, borgerrettigheder og social retfærdighed var hovedemner i Amerika, mens folk-genren fra 30’erne og helt op gennem 70’erne skabte nogle af de mest mindeværdige folkemusikere.
Musikere som Woodie Guthrie, Bob Dylan og Joan Baez blev kendte ansigter i Amerika, og deres våben var ligesom de oprindelige troubadourer poesi og musik. Ligesom troubadourerne rejste de rundt og spillede for dem, der ville høre på dem.
Woody Guthrie: ‘This Land Is Your Land’
Carl Emil Petersen – den moderne troubadour
I Danmark holder vi stadig gang i troubadour-traditionen. En af dem, der fornyer genren, er 28-årige Carl Emil Petersen. Med numre som ‘Frit Land’, ‘København’ og ‘Halvnøgen’ var han med til igen at sætte fokus på det danske sprog i sangskrivningen, og med tekster om længsel, liv og død er han med til at holde troubadour-historien i live i dag, selvom meget har ændret sig, siden de omrejsende franskmænd startede en trend for 1000 år siden.
Ulige Numre: ‘København’
Resonator

Resonator er et musikmedie som sætter fokus på roots-genrerne og formidler dem på en ny og underholdende måde. Via podcasts, videoer, blogindlæg og anbefalinger er Resonator med til at fremhæve den massive påvirkning som de traditionelle root-genrer har på nutidens populærmusik og tendenser. Formålet med Resonator er at flere får øjnene op for root-genrernes skabende musikere og de musikalske rødder i musikken.