Heartbeats » Podcast » Gypsy, Klezmer og Balkan

Musikkens Rødder: Gypsy, Klezmer og Balkan

3. august 2018 | Resonator

Gypsy, Klezmer og Balkan
Afspil podcast

‘Musikkens Rødder’ er sponsoreret af Tempi

Romafolkets nomadevandring i Sydeuropa har haft en stor indflydelse på den europæiske folkemusik. Mødet mellem forskellige kulturer har ofte medført nye musikstilarter, og her er gypsymusikken ingen undtagelse. Gypsymusikken kan i dag kan betragtes som at være i familie med både balkanmusikken og den jødiske klezmer-musik. Dette betyder også, at gypsymusikken kan være meget forskellig alt efter i hvilken landsdel den bliver spillet. Fælles for de tre musikarter er deres hang til mol-harmonier og mere komplekse rytmer end, hvad vi kender fra dansk folkemusik.

Gypsy-jazzens fader
I 30’ernes Paris voksede Django Reinhardt op i en romalejre nær Paris, og blev tidligt internationalt kendt for sit banjo-guitar spil. Inspireret af jazz fra New Orleans skabte Django Reinhardt, det som vi i dag kender som ”gypsy jazz”. ”Gypsy” refererer til det nomadiske rumænske folkefærd – romafolket. Med sin guitar og sit uforlignelige talent komponerede han en masse melodier, som skrev sig ind i historiebøgerne. Lyt her til ”Minor Swing” fra 1937 af Django Reinhardt.

Hårdtslående Gypsypunk
Det amerikanske band Gogol Bordello, som er stærkt inspireret af gypsy og balkan-stilarter, har siden taget gypsygenren i en mere populærretning. Med deres gypsy-punk kan bandet betegnes som det mest populære band med rødder i roma- og balkanmusikken. Herhjemme har bandet også en stor fanbase, som har resulteret i koncerter i Store VEGA og på Roskilde Festivals Orange Scene. Lyt her til Gogol Bordello med “Start Wearing Purple”:

Nordisk vintermelankoli møder østeuropæisk bryllup
Balkan-, gypsy- og klezmermusikken har også gjort et stærkt indtog på den danske musikscene. Med inspiration fra østeuropæisk og nordisk folkemusik har det danske band Mames Babegenush, hvis navn på jiddisch betyder ”Mors Auberginesalat”, udgivet fem studiealbum, spillet på Roskilde Festival samt legendariske spillesteder som Carnigie Hall i New York og Paradiso i Amsterdam. Bandet spiller en eklektisk blanding af traditionelle østeuropæiske folkesange blandet med deres egne numre, som har en markant mere nordisk lyd. Mames Babegenush lydunivers kan derfor rumme alt fra lyden af nordisk vintermelankoli til den ekstatiske og umiddelbare danselykke ved et østeuropæisk bryllup. Lyt selv her på nummeret ”Teplikher Sher”:

Du kan lytte til alle afsnit a ‘Musikkens Rødder’ på iTunes her.