Verdens største musiktjeneste, Spotify, og verdens største kommercielle genealogi-site, Ancestry, har indgået et yderst 2018-agtigt partnerskab. Ancestry.com specialiserer sig i at give folk en oversigt over deres biologiske arv baseret på en DN- test. Samarbejdet med Spotify vil nu gøre det muligt at oversætte DNA-resultaterne til en playliste, der skal give dig et indblik i dit eget bio-nationale ophav.
Efter at have fået dine resultater af Ancestry, kan Spotify nu generere en playliste baseret på dit stamtræ og dine personlige lyttepreferencer. For selvom ens DNA-resultat umiddelbart først gengives i statistik og data, er der “meget mere i det”, mener Vineet Mehra, chef for marketing hos Ancestry.
“Hvordan kan vi få folk til at engagere sig i deres kultur og ikke bare læse om det? Musik virkede som det indlysende svar”, siger han.
Playlisterne skal derfor gerne reflektere kultur på en informativ måde. Er du f.eks. kineser, vil den klassiske musiker Wu Fei måske dukke op. Er du af svensk afstamning, vil der være høj sandsynlighed for, at Abba figurerer på din spilleliste.
Siden samarbejdet blev lanceret torsdag 21. september, er der allerede over 10.000, der har skrevet sig op til en personaliseret playliste.