Le Gammeltoft: Når arrogancen (ignorancen) ingen ende tager, P3
Radio & podcast
menu-close

Le Gammeltoft: Når arrogancen (ignorancen) ingen ende tager, P3

17. november 2016 |

Dansk radio har nået endnu et lavpunkt og er ikke blot ensformig, men også utroværdig. Vi venter stadig på, at DR hører kritikken.

DJ, radiovært, iværksætter og CEO for Heartbeats.dk. Uddannet cand.mag. i engelsk og moderne kultur og kulturformidling.

Der er gået et par uger, og de fleste af os er kommet os og har nærmest fortrængt oplevelsen af P3 Gulds store Prince medley med Burhan G i front. Fred være med Burhan G, men lad os igen vende os mod den reelle afsender, DR.

Forleden skrev Lars Rix, kulturredaktør hos Berlingske Tidende, en artikel om det store P3 Guld show, og slog an:

“..som en bekendt så rammende skrev på Facebook: »det absurde var ikke Burhan Gs show – det absurde var og er, at P3 hyldede en kunstner, de ikke har gidet spille de sidste 20 år – nekrofili af værste skuffe.« Hårde ord, men desværre rammer de problematikken lige på kornet. Det er jo forstemmende at følge den udvikling, som P3 er inde i”.

Det er langt fra første gang, at P3s sørgelige udvikling er taget op i medierne, og også denne gang fejes den væk. Men som Lars Rix er inde på, så fremstår P3 mere og mere utroværdig. For hvorfor lave en medley, en hyldest til en afdød kunstner, som man aldrig spiller. Det burde have heddet P7 Guld. Så havde pengene passet. P3 prøver simpelthen at købe sig ind i seernes og lytternes hjerter ved at prøve at ramme noget, de tror vi holder af, og det er lige til at se igennem. Så ikke nok med, at de laver et halvsløjt show, så fremstår de nu som en utroværdig afsender, som halvhjertet prøver at skabe “a moment to remember”. Sandheden er, at der ikke længere er hjerte for musik på P3.

Men hvad skal man gøre anderledes? I min optik er det vigtigere end nogensinde at være et troværdigt medie, journalist, blogger, vært og afsender. Vi skal ikke lefle for at få lyttere eller seere, men gøre det, der er rigtigt for mediet og målgruppen. Og så skal der lidenskab tilbage i højsædet. Folk, der ved noget om det de taler om, og som har passion for et emne er langt bedre til at formidle og til at styre uden om deres egen navle. Det er blandt andet noget af det, vi stiler mod at gøre anderledes på Heartbeats.

Kritikken af DR har vi hørt før, for dem man tugter elsker man. Ja, det er måske tilfældet. I hvert fald er jeg ikke bleg for at kritisere DR og særligt P3 – de gør det svært for mig at lade være. For hver eneste gang jeg eller andre i det danske medielandskab tillader os at rette kritik mod giganterne mødes vi blot af et affejende; I er ikke målgruppen. Det er et så svagt argument, at der snart må være nogen internt, der indkalder til møde eller hyrer et reklamebureau for at finde på noget nyt. For sandheden er, at alder og målgruppe ikke har noget med snakken at gøre.

Det diskuteres igen og igen, hvor relevant DR og public service begrebet er, og det virker som om, at kritikken tager til dag for dag. Jeg tror, at der er flere grunde hertil, men særligt har det noget at gøre med DR’s lukkethed. Vi har brug for at se, at det DR vi gerne vil holde af, også holder af sine brugere. DR er simpelthen nødt til at lytte til sine kritikere, og ikke bare feje os af, for på den måde fremstår de ikke blot arrogante, men også ignorante. Forstår DR og P3 slet ikke den udvikling der er i gang? At vi sagtens kan finde bedre tilbud andre steder? Og at hvis P3 ikke fyldte på FM, DAB, TV, festivaler, talentshows og hvad du ellers kan grave frem af musikrelaterede events, så var der nok ikke så mange lyttere. For P3 brænder ikke længere mere for musik end de kommercielle kanaler – de viser i hvert fald ikke den store forståelse for andet end bangers, hits og top 20 listen.

Det man hører er man selv, siger du? Nej, ikke længere. Jeg har slukket.

Le Gammeltoft

DJ, radiovært, iværksætter og CEO for Heartbeats.dk. Uddannet cand.mag. i engelsk og moderne kultur og kulturformidling.