Bowie-udstilling giver en sjælden adgang til et liv med kostumer og tekster
Radio & podcast
menu-close

Med en klump i halsen: Bowie-udstilling giver en sjælden adgang til et liv med kostumer og tekster

30. maj 2018 |

Efter fem års turné og næsten to millioner besøgende slutter udstillingen nu i New York - byen hvor Bowie boede i over tyve år indtil sin død.

Uddannet ph.d. i amerikanske studier fra State University of New York og har undervist på danske og amerikanske universiteter. I 2014 udgav han bogen 'Branded Women in U.S. Television: When People Become Corporations', om hvordan amerikanske tv-programmer bruges til markedsføring.

Foto: Brooklyn Museum/The David Bowie Archive

Med næsten tredive graders varme på denne majdag i New York, bliver jeg hurtigt afkølet, da jeg træder ind på Brooklyn Museum.

Jeg bliver dog lidt varm igen, da David Bowies umiskendelige stemme byder velkommen i lobbyen (”the Jean Genie lives on his back, the Jean Genie loves chimney stacks”), og jeg er utroligt spændt på, hvad der venter mig.

David Bowie-udstillingen blev sammensat af Victoria & Albert Museum i London for fem år siden, og efter en tur rundt i verden og næsten to millioner besøgende, slutter den nu i New York – byen hvor Bowie boede i over tyve år indtil sin død i 2016.

Selvom Bowie levede relativt tilbagetrukket, blev han alligevel spottet hos boghandlere, pladeforhandlere og cafeer ofte i kvarteret omkring Lafayette Street, hvor han fra sin toetagers penthouselejlighed havde et godt overblik over byen.

PODCAST PETER BJELSKOU UNDERSØGER HVORFOR NEW YORK FOR MANGE DANSKERE ER BLEVET YNDLINGSDESTINATION

New York inspirerede ham til det sidste og gav ham mulighed for at leve et nogenlunde normalt liv væk fra den afstumpede britiske sladderpresse og den hysteriske stjernedyrkelse i Los Angeles.

Brooklyn Museum er bl.a. kendt for at sammensætte eller tiltrække udstillinger, som appellerer til folk, der ikke nødvendigvis er hyppige museumsgæster, og denne udstilling er ingen undtagelse. Bowiefans er nok ligeglade med, at hans karriere hermed får kunstverdenens anerkendende nik, men udstillingen er under alle omstændigheder en formidabel måde at vise bredden og dybden i Bowies enorme katalog af kostumer og musik.

Bowies Ziggy Stardust-kostume

Han har fundet inspiration i alt lige fra det klassiske japanske Kabukiteater, tysk ekspressionisme og Weimardekadence til Little Richard og de amerikanske Beat-poeter. Bowie er ikke sådan at opsummere i en enkelt sætning, men overordnet kan man dog sige, at han oftest blandede sin poppede og rock’n rollede lyd med tekstuniverser og visuelle udtryk, som konstant legede med køn og seksualitet, og dybest set viste at man(d) kan se ud som man lyster.

Bowie var jo fra en tid, hvor selv langt hår til mænd var udskældt, og han tonede allerede som syttenårig frem på britisk tv som talsperson for The Society for the Prevention of Cruelty to Long-Haired Men, opfundet i fællesskab med sin daværende manager – selvfølgelig med et blink i øjet.

Dette tv-klip kan ses på udstillingen, og man kan da roligt sige, at Bowies oprør kun blev vildere derefter.

Når man ankommer til udstillingen, bliver man udstyret med høretelefoner, så man kan høre musikken, der passer til de enkelte kostumer, musikvideoer og øvrige effekter. Det eneste sted man ikke bruger høretelefoner er til koncertoptagelser projiceret op på en stor væg, hvor livelyden får lov til at bryde stilheden på museet.

Dette rum var overraskende nok et af højdepunkterne for mig, for her er han jo, den Bowie som ellers mangler så hjerteskærende fra de ellers superflotte mannequinopstillinger med kostumer.

PODCAST DAVID BOWIE SPECIAL

Også de håndskrevne sangtekster fangede min interesse – at se de ikoniske ord på papir og forestille sig situationerne han skrev dem i. Med det liv, Bowie levede, er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvor han opholdt sig eller hvad søren han lavede.

David Bowies tekst til Heroes

Ikke mindst tekstuddragene fra ’Blackstar’, albummet der udkom få dage før hans død, fik mig til at synke en ekstra gang. Det er nogle gange svært at forstå, at et lys der brændte så stærkt, kan gå ud. Men det brænder selvfølgelig stadig lidt på Brooklyn Museum.

Det er vildt at komme så tæt på kostumerne, og hele perlerækken er der, lige fra det isblå jakkesæt fra Life on Mars-videoen, det syrede nærmest cirkelformede Kansai Yamamoto-plastikkostume fra Aladdin Sane-perioden, klovnekostumet fra Ashes to Ashes-videoen, og den sorte vest, de smalle sorte bukser og den hvide skjorte, som matchede hans tynde og blege ansigt og hvide hår, da han kaldte sig The Thin White Duke.

Ud over at nærstudere detaljerne i tøjet, funderede jeg mest over, hvordan kostumerne dog kunne virke så små og nogle gange matte i virkeligheden. Selv om der er fuld hammer på farverne, var det stadig Bowie, der gav dem liv og fik dem til at virke larger than life. Det var desuden rigtig nørdesjovt at se hans mood boards bl.a. fra A Reality Tour-tøjet, hvor hans ideer til råt slidt streetwear senere blev realiseret af kultmærket Deth Killers of Bushwick.

Så hvis du kan klare New Yorks fugtige sommervarme, så tag ind og se udstillingen, som tiltrækker turister, new yorkere og Bowiefans i massevis.

Normalt lægger jeg ikke så meget mærke til andre museumsgæster, men her var jeg ret betaget af de midaldrende og ældre museumsgæsters nogle gange meget følelsesladede reaktioner på Bowies enorme talent – det fremgik tydeligt, at de har fulgt ham i mange år.

Der var også beundrende blikke fra de yngre fans, som jo selv lever i en tid, hvor mange mennesker skriger på opmærksomhed med hver deres ofte masseproducerede individualisme.

Der var jo engang, hvor det ikke var hverdagskost at blive konfronteret med det legende og dristige outrere, og selv om det er svært at forestille sig når man ikke selv har oplevet det, hold op hvor må det have larmet i folks hoveder, når Bowie tonede frem på tv-skærme eller optrådte live. Denne udstilling gør dog en stor indsats for, at man skal kunne fornemme storheden på alle niveauer i hans udgivelser og optrædener.

David Bowie is. Brooklyn Museum. Til og med 15. juli. 

Peter Bjelskou

Uddannet ph.d. i amerikanske studier fra State University of New York og har undervist på danske og amerikanske universiteter. I 2014 udgav han bogen 'Branded Women in U.S. Television: When People Become Corporations', om hvordan amerikanske tv-programmer bruges til markedsføring.