MADS LANGER. AT LÆNE SIG FREMAD I LIVET
Radio & podcast
menu-close

MADS LANGER. AT LÆNE SIG FREMAD I LIVET

10. oktober 2016 |

Sangeren og sangskriveren Mads Langer er én af de relativt få danske kunstnere, der er lykkedes med transformationen fra talent til langtidsholdbar stjerne på den danske musikhimmel.

Stifter af innovationsvirksomheden Listen Louder hvor han holder foredrag og workshops om iværksætteri og innovation.

Sangeren og sangskriveren Mads Langer er én af de relativt få danske kunstnere, der er lykkedes med transformationen fra talent til langtidsholdbar stjerne på den danske musikhimmel. Det er en drøm, som utroligt mange i hans generation og ikke mindst de, der er yngre end Mads selv, går med eller har drømt tidligere.
Som redaktør af GURUBOGEN blev jeg bekendt med, hvor entreprenant Mads tænker og agerer i sin branche – musikbranchen. Derfor inviterede jeg ham på nogle kopper kaffe og en snak om, hvordan man driver en virksomhed, når man er musikalsk iværksætter, og hvad det vil sige at læne sig fremad i livet…

Nogle vil måske undre sig over at se dit navn i en bog som GURUBOGEN. Opfatter du dig selv som iværksætter?

Ja, i høj grad. I dag leder jeg en virksomhed, jeg selv har startet, og som er drevet af kunst. Vi er efterhånden et ganske stort team, der deler passionen for musik, og min rolle er både at være leder og innovatør i Foodsnakes & Co, som forretningen er blevet døbt.

Så du anskuer dig selv som både kunstner og iværksætter. Som succesfuld iværksætter vil man jo typisk investere noget af den succes, man har opnået, i at udvide sin platform. Altså tænke i hvordan man kan komme videre og innovere derfra, hvor man er nået til. Arbejder du også entreprenant på den måde?

Jeg arbejder altid med korte, mellemlange og lange målsætninger for mit liv som iværksætter.

Lige nu er jeg ved at afslutte en mellemlang målsætning, som startede i 2010, da jeg skrev kontrakt med Sony i London. Vi indgik en aftale omkring tre album, og jeg har for nyligt udgivet det tredje og står nu i en situation, hvor jeg skal gøre op med mig selv, hvad det næste kapitel af mit musikalske liv skal indeholde.
Skal jeg fortsætte med Sony, kigge et andet sted hen, lave mit eget selskab, eller hva’?
På den korte bane handler det om at servicere den plade, jeg har brugt to år på at lave, bedst muligt. Det gælder for både mit danske og mit internationale publikum. Mit korte mål er derfor at lykkes i et stort territorie uden for Danmark – eksempelvis Tyskland.

I den forbindelse kommer jeg derfor også til at kigge på Sony som multinationalt selskab og se, hvordan de leverer på de ting, vi har aftalt. Hvor meget er de villige til at investere?
Jeg har selv bidraget til at bygge det tyske marked op. Eksempelvis har jeg givet en række koncerter, hvor det enten lige løber rundt eller koster mig penge. Man skal huske på, at min virksomhed er en ganske stor maskine, når vi tager på turné. Der skal tyve mand af sted i en dobbeltdækker. Vi skal indlogeres, transporteres rundt, forplejes osv. Det betyder også, at hvis der kommer 1000 mennesker til vores koncert i Köln, så løber det lige rundt, og så spiller vi måske for lidt færre i Bremen, og så begynder jeg pludselig at trække på min egenkapital.

Det viser meget godt, hvor meget iværksætteri der er i det her. Det er ikke pladeselskabet, men mig selv der løber den økonomiske risiko.

Hvordan har du overhovedet fået råd til at tage de chancer?

Det skyldes en skøn bankrådgiver, som jeg har haft lige siden jeg var barn i Skive. Denne her rådgiver har kendt mig siden jeg var helt lille, og han har altid troet på mit talent. Så det var en kæmpe sejr, da jeg endelig kunne komme tilbage i barndomsbanken i Skive med en check på de 750.000 kr., som han havde lånt mig i årenes løb ud fra ren og skær tro på mine evner som musiker og iværksætter.

Noget af det, nogle iværksættere kan have ganske svært ved, er at sælge. Det kan være et problem, da meget lidt her i livet sælger sig selv. Du slår mig heller ikke ligefrem som pistolsælger-typen?

Nej, men jeg har fundet ud af, at jeg er rigtig go’ til at møde nye mennesker. Jeg har altid været meget målrettet og bevidst om, hvad jeg ville og ikke ville. Den tilgang har haft en sælgende effekt på folk i branchen, fordi de kunne mærke, at her var ikke bare en stemme, men også en personlighed bag.
Som musikalsk iværksætter har jeg haft et stort talent. Det kan du sammenligne med andre iværksættere, der går rundt med en god idé og nogle kompetencer til at gøre den idé til virkelighed.
Den idé pitcher man så for en investor, og på samme måde pitchede jeg mine sange for pladebranchen forud for mit første album. Jeg tog hen til de fem største pladeselskaber i København med min demo, og det viste sig efterfølgende, at fire af dem gerne ville signe mig.

Det gjorde mig selvfølgelig utroligt glad, men frem for bare at slå til med det samme, brugte jeg efterfølgende lang tid på at snakke med de forskellige selskaber og menneskene bag. Det var vigtigt for mig at mærke, hvor der var menneskelig kemi, og så var det afgørende for mig, at de også havde langsigtede planer for et eventuelt samarbejde.

Jeg fornemmer, at du især lægger vægt på to ting, når du agerer som musikalsk iværksætter: At du skal have hjertet og autenticiteten med, men at du også har forretningssans nok til at fokusere på, hvor du får en god og fair aftale i hus. Er det rigtigt opfattet?

Det er det i den forstand, at da jeg havde min første forhandlingsrunde med de forskellige pladeselskaber, så forsøgte jeg også at spille dem ud imod hinanden for at få det bedste tilbud.

Men når det så er sagt, så var det helt afgørende, at vi havde et værdifællesskab. Derfor har jeg altid gået efter deals, som var en investering i fremtiden frem for den hurtige gevinst. Jeg har aldrig gået efter store up-front summer, men valgte eksempelvis mit første pladeselskab – Copenhagen Records – fordi folkene bag havde ild i øjnene og var høje på det, de lavede. De var på én gang verdensmænd og jyder, og vi forstod hinandens baggrund og talte samme sprog.

Som iværksætter handler det i sidste ende ganske lidt om én selv og ganske meget om ens team – i hvert fald hvis man er vækstiværksætter og gerne vil skabe noget stort. I det tilfælde er man dybt afhængig af at omgive sig med de rette folk og få det hele til at gå op i en højere enhed. Det kræver også lederegenskaber ud over den entreprenante side. Er Mads Langer også en god leder?

Den største og sværeste læring for mig har været, hvordan jeg sammensætter det rigtige team. Jeg kom ind i branchen med et klart værdigrundlag, nogle idealer og nogle drømme baseret på min drengedrøm. Men jeg var meget naiv og uvidende i forhold til de mekanismer, der gør sig gældende inden for musikindustrien.
Når jeg kigger 10 år tilbage, til dengang det for alvor startede, så kan jeg se, at mit vigtigste pejlemærke altid har været min mavefornemmelse. Jeg har altid mindet mig selv om at lytte til den i en verden, hvor der er rigtig mange meninger og kokke.

Det hænger også sammen med, at det, folk reelt forelsker sig i, er dig. Hvis branchen ændrer på mit grund-dna, så lader jeg dem også ødelægge min forretning og i sidste ende mig selv. Det er udmærket at lytte til gode forslag i forhold til retninger, man kan gå i, og de idéer som f.eks. mit pladeselskab havde, når det kom til at markedsføre min musik og sælge mine budskaber. Men i sidste ende var det mig, de havde investeret i, fordi de troede på mig og på, at min idé var bæredygtig.
Jeg skal dog også være ærlig og sige, at det først er i dag, 10 år efter min debut, at ”det perfekte team” er på plads. Det har været en proces med udskiftning og afprøvning, udvidelser og indskrænkninger, og en læreproces i at forstå mekanismerne imellem mennesker.

Nu er du endt med at leve af din sangskrivning og dine sange. Hvordan ser økonomien så ud i en virksomhed som din?

For mig er streaming af min musik en meget lille del af den samlede forretning – dvs. ganske få procent. Det skyldes bl.a. også, at fordelingsnøglen imellem artister og selskaber slet ikke er på plads endnu. Vi tjener simpelthen alt for lidt på musikken.

Derfor er det vigtigt i mit tilfælde at have et dygtigt management, som kan indgå sponsoraftaler på mine vegne og finde gode matches imellem mig og de selskaber, der er ude at lede efter samarbejder som eksempelvis det, jeg har med Telmore lige nu.

I det hele taget er et godt management hjørnestenen i at drive en virksomhed som min. Mit management laver rigtig meget for mig. De står for min kalender, regnskaber, booker mit band, venues etc. De er min hær, og jeg opfatter rigtig meget min virksomhed som en familievirksomhed, hvor både mit band, crew og management er mennesker, jeg også har lyst til at drikke en kop kaffe med, når jeg har fri.

Hvordan arbejder du med dit produkt som iværksætter? Eksempelvis har jeg læst, at du på dit seneste album havde skrevet 86 sange, som du så efterfølgende måtte barbere ned til de 11, der endte med at komme med. Det minder rigtig meget om, hvordan en typisk iværksætter starter op. Man tror, at man har fundet det helt rigtige udtryk, men så erfarer man løbende, at der skal skæres til, og rigtig meget overflødigt fedt skal væk, før man slår igennem…

Musikalsk iværksætteri er ligesom alt andet iværksætteri et spørgsmål om vedholdenhed og tålmodighed. Når jeg udvikler mit produkt – dvs. mine sange – så har jeg det dogme for min sangskrivning, at jeg ikke ønsker at tænke analytisk. Hvis nogen i studiet nævner ordet radiosingle, så bliver de smidt ud, for den kreative frihed er fuldstændig afgørende for mig.

Efterfølgende er det klart, at sangene ikke bliver hits af sig selv. Ud over det rent musikalske så kræver det at slå igennem en stor del penge og muskler bagved, for der skal investeres i annoncer, interviewturnéer, store bloggere man betaler, tv kampagner osv.

Inden for det klassiske iværksætteri har vi TV-formatet Løvens Hule, hvor man kan komme ind og præsentere sin gode idé i håbet om at få investering og ekspertise ombord. I musikbranchen har man jo længe haft X-Factor formatet. Hvad tænker du om det – er det en god vej at gå, hvis man ligesom dig har drømmen om at kunne leve af sit musikalske talent?

Jeg synes ikke, at X-Factor har noget med min branche at gøre. I mine øjne er det helt afgørende, at man som musiker bliver selvkørende, inden man søger hjælp fra branchen. Med det mener jeg, at man skal have en færdig idé og en idé om sit eget kunstneriske DNA, før man kontakter et pladeselskab og pitcher sin idé.

Hvis den proces tager fem år, så tager den fem år. Undervejs kan det være en rigtig god idé at kontakte mere etablerede kunstnere og lære af dem, men det er jo ikke, hvad der reelt sker i X-Factor.

X-Factor er underholdning, hvor man sælger en drøm, og som underholdning er det sjovt at se, og jeg kan også blive rørt af det. Så mit svar skal ikke forstås sådan, at jeg er modstander af X-Factor, men jeg opfatter ikke programmet som en seriøs spiller på min bane.
For mig ligger nøglen i ikke at have brug for det hurtige fix, hvis man virkelig vil leve af at lave musik. Man skal ikke gøre det for fixet, men fordi man ikke kan lade være. Det vil være rigtig dumt at gå ind i musikbranchen for at blive rig og berømt, fordi det kun er en promille af os, der rent faktisk kan leve af det. For mig er den bedste måde at udtrykke det på, at det er det samme, der gør mig glad, som da jeg stod på den lille musikskole i Skive i sin tid. Det er kærligheden til musikken. Ikke andet.

Uanset om man drømmer om at leve af musikken, som du gjorde som dreng, eller man overvejer at blive iværksætter inden for en helt anden branche, hvad har du så lært, som du gerne vil give videre til andre iværksætterspirer?

Min måske vigtigste tilgang til livet som iværksætter og menneske er aldrig nogensinde at lade sig styre af sin frygt. Det handler om at læne sig fremad i livet. Ikke at træffe beslutninger baseret på angsten for, hvad der kan gå galt. Altså lev livet som menneske og iværksætter progressivt frem for regressivt.
Jeg er dér, hvor folk har fundet min stemme, og jeg har fundet folk. Dét ønsker jeg for alle iværksættere, og så længe man gør sig umage hver dag, kender sine egne begrænsninger og styrker, så er jeg sikker på, at man nok skal nå nogle af sine drømme og mål.

 

 

 

 

Jonathan Løw

Stifter af innovationsvirksomheden Listen Louder hvor han holder foredrag og workshops om iværksætteri og innovation.