Københavns nye metro udskyder åbningen til slut-september
Radio & podcast
menu-close

"Der er i øjeblikket forsinkelser": Københavns nye metro udskyder åbningen til slut-september

22. maj 2019 |

Grundet manglende grønt lys til sikkerhedsgodkendelse forsinkes Cityringen yderligere to måneder.

Cand. mag i engelsk og podcastvært på 'De Falske 9'ere' om engelsk fodbold. Holder af nyere musik, der lyder som om, det blev lavet i 80'erne. Drikker ikke kaffe. Kontakt: aidin@heartbeats.dk

Den nye Cityring åbner ikke for befolkningen ultimo juli som lovet, men først i slutningen af september. Det meddeler Metroselskabet i en pressemeddelelse på deres hjemmeside. Dermed skydes den officielle, længe ventede indvielse altså med to måneder.

Forsinkelsen skyldes, at byggeselskabet ikke har fået det afgørende RHO-signal fra entrepenøren, CMT, som ellers havde projekteret det til marts 2019. I større byggeprojekter markerer RHO-punktet (“Ready for Handover”) en slags grønt lys fra entrepenøren til, at bygherren kan gå videre til en række afsluttende tests, der skal sikre sikkerhedsgodkendelse af det færdige byggeri.

Dermed “forsinkes prøvedrift samt arbejdet for assessoren og trafik-, bygge- og boligstyrelsen”, skriver Metroselskabet i pressemeddelelsen.

[Den nye deadline] forudsætter naturligvis, at alle parter leverer en effektiv og koordineret indsats for at sikre et kvalificeret grundlag til at opnå den endelige sikkerhedsgodkendelse. Vi har fuldt fokus på at få gjort Cityringen klar til de mange kunder, der venter og glæder sig til at kunne tage det nye metronet i brug”, siger Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.

Ni måneder og 10 procent

Med udskydelsen, som er projektets anden af slagsen, bliver det færdige metrobyggeri forsinket med i alt ni måneder i forhold til den oprindelige byggeplan fremlagt i 2010. Det fortæller Metrobyggeriet i et faktadokument på sin hjemmeside.

Den nye tidsramme lægger derudover yderligere 165 mio. kr. oveni de samlede udgifter. Det betyder, at Cityringen ender med at koste 23,5 mia. kr –  10,5 procent mere, end den var budgetteret til i 2010. Pengene henter Metroselskabet i egne opsparinger uden indskud fra selskabets ejere.

Cityringens 17 nye stationer er i årene 2016-19 blevet indrettet med elevatorer, trapper og fliser m.m, mens der sideløbende har været foretaget testkørsler. Ringens rute forbinder – med urets retning – Indre By med Enghave, Frederiksberg, Nørrebro, Nordvest og Østerbro, inden den igen kommer forbi Hovedbanegården.

Vil man skifte fra Cityringen til den “gamle” metrorute, der går fra Vanløse til Kastrup Lufthavn/Vestamager, skal man stå af på enten Frederiksberg Station eller Kongens Nytorv.

Med åbningen af Cityringen forventes antallet af passagerer at stige til det dobbelte, cirka 122 mio., allerede fra 2020.

Foto: www.m.dk (Gammel Strand)
Aidin Sarfaraz

Cand. mag i engelsk og podcastvært på 'De Falske 9'ere' om engelsk fodbold. Holder af nyere musik, der lyder som om, det blev lavet i 80'erne. Drikker ikke kaffe. Kontakt: aidin@heartbeats.dk