Instagram tester et socialt medie uden likes og popularitets-kasseapparat
Radio & podcast
menu-close

Analyse: Instagram tester et socialt medie uden likes og popularitets-kasseapparat

26. april 2019 |

Instagram leger med idéen om at skjule antallet af likes på et opslag. Det bliver et stort thumbs up herfra — men om det ville gøre en reel forskel blafrer i vinden.

Tech-journalist.

Kunne du forestille dig sociale medier uden den offentlige optælling af, hvor mange der har liket et opslag eller billede?

Det kan Instagram i hvert fald.

I sidste uge opsnappede den 24-årige Jane Manchun Wong via koden i Instagrams Android-app, at det sociale medie leger med tanken om, at antallet af likes på en post kun er synlig for den person, der har lagt billedet op.

Instagram har bekræftet prototypens eksistens, men afviser, at det er en feature, firmaet aktivt tester i øjeblikket. Dog tilføjede Instagrams talsperson, at “afsøgningen af måder, der reducerer stressfaktoren på Instagram, er noget, vi altid tænker på”.

Med andre ord er billededelingstjenesten fuldstændig bevidst om, at det kan være en hård oplevelse hele tiden at skulle navigere i den popularitets-konkurrence, som likes på sociale medier i høj grad er designet til at være.

Facebooks første president, Sean Parker, forklarede det på bedste vis i en tale fra 2017:

“Du udnytter en svaghed i menneskets psyke. Stifterne og skaberne — det er mig, Mark [Zuckerberg] og Kevin Systrom fra Instagram — var fuldstændig bevidste om det. Og vi gjorde det alligevel. Kun gud ved, hvad det gør ved vores børns hjerner”.

Kun du kan se, hvor mange likes dit billede får

Billederne, Jane Manchun Wong har gravet frem i Instagram-appen, viser da også med al tydelighed, hvad Instagrams bagvedliggende tanker med forsøget er:

We want your followers to focus on what you share, not how many likes your posts get”, står der i teksten, som Jane Manchun Wong fandt i Instagrams kode.

Du kan dog stadigvæk selv se, hvor mange likes dit eget billede har fået, så det er altså en lidt halvbagt løsning, hvor du stadig kan få dit dopaminfiks, når andre liker, men til gengæld kan undgå at blive deprimeret og gemme dig under dynen i to dage, fordi dit seneste billede ikke faldt i nogens smag.

Færre likes, mere autencitet

Uagtet om det blot er en test, og et koncept der muligvis aldrig ser dagens lys, så sætter prototypen gang i tankerne om, hvordan sociale medier ville se ud, hvis antallet af likes ikke var synlige for alle brugere.

For ville det gøre sociale medier bedre eller værre, end de er i dag? Mit bud er, at det potentielt kan skabe en (lidt) sundere kultur og mere autentisk dialog, hvis man ikke offentligt skal stå til regnskab for, hvor mange hjerter eller tommelfingre ens opslag får — ikke mindst for de yngste generationer.

LÆS OGSÅ: Slut med pinlige, gamle tweets: Ny app rydder op i din digitale fortid

Uanset alder er det nok de færreste, der kan sige sig fri for, at overvejelserne om likes spiller en rolle i, hvad man publicerer, og de fleste kan nok også nikke genkendende til den følelsesmæssige forskel på et opslag, ingen synes om, og et der øger din sociale valuta.

Men mister vi ikke også noget, hvis vi ikke kan se, hvad der er populært?

Både og. Algoritmerne, der placerer det mest populære indhold øverst i dit sociale feed, kan jo stadig se, hvor mange der liker, læser og interagerer med indholdet, så på den måde, er der ingenting, der ændrer sig.

Faren er selvfølgelig, at der bliver smidt endnu mere skrammel ud på de sociale medier, end det allerede er tilfældet, hvis brugerne ikke skal stå til “like-regnskab” for, hvad de publicerer.

Er du bange for at miste din influencer-status, så vil din tusindtallige følgerskare — og deres nu usynlige likes — stadigvæk afsløre, at du ER hulens populær.

Nye hacks vil erstatte likes

Jeg er ikke mere teknologi-naiv, end at jeg er fuldstændig klar over, at der lynhurtigt ville komme nye hacks og måder at vise sine likes på — f.eks. skrive +1 som en kommentar.

Men det skal ikke afholde Instagram eller andre sociale medier fra at teste, hvad der ville ske, hvis der ikke skal afregnes ved popularitets-kasseapparatet, hver eneste gang man kryber til tasterne på Twitter, uploader et billede på Instagram eller ændrer sit profilbillede på Facebook.

LÆS OGSÅ: Apple lancerer kreditkort og et abonnement på hele dit digitale liv

Det behøver jo ikke være en “one size fits all”-løsning — man kunne også lade den enkelte bruger selv bestemme, om de helt vil deaktivere offentlige likes, eller alternativt gøre det muligt at fjerne hjerterne på det enkelte opslag.

Som Instagram selv skriver: “We want your followers to focus on what you share, not how many likes your posts get”.

Med lidt held kan der måske endda blive lukket lidt flere nuancer ind i vores Instagram-glansbillede-feed… og så ville det jo være herligt, hvis vi ikke skal afvente guds svar på, hvad like-kulturen gør ved vores børns hjerner.

Foto: George Pagan/Unsplash

Nicolai Franck

Tech-journalist.