Her kommer en historisk indføring i 'mashup'-musik - internettets frække dreng
Radio & podcast
menu-close

Godt og blandet: Her kommer en historisk indføring i ‘mashup’-musik – internettets frække dreng

11. april 2019 |

Hvad der startede som hobbyentusiasternes drilleri af musikindustriens copyright-inspektører, er nu en populær musikdisciplin anerkendt af både kunstnere og dj's. Mashup er så småt blevet stueren.

Cand. mag i engelsk og podcastvært på 'De Falske 9'ere' om engelsk fodbold. Holder af nyere musik, der lyder som om, det blev lavet i 80'erne. Drikker ikke kaffe. Kontakt: aidin@heartbeats.dk

En typisk plakat for Bootie Mashup-klubaften, fra 2006, med en blanding af Britney Spears og Tupac. 

Først kan det måske virke forvirrende at høre to forskellige sange i samme nummer. Som når klaveranslaget lægger klart op til Gloria Gaynors følsomme girlpower-vokal (”At first I was afraid, I was petrified”), men man i stedet hører den umiskendelige lyse stemme fra ’Eye Of The Tiger’ indover med ordene ”Rising up – back on the streets”.

De to sange er forskellige på alle leder og kanter, og alligevel passer de på en eller anden måde sammen. Sådan er det, når mashup er bedst.

Mashup-musik er disciplinen, hvor elementer fra to (eller flere) sange blandes og dermed danner et nyt nummer. Genren har udviklet sig fra traditionel sampling, hvor man ofte klipper en lille bid af et gammelt nummer ud og bruger det til at skabe et fundament for noget, man selv vil tilføje – som i f.eks. rap og hiphop -, er hele pointen i mashup, at man tydeligt skal kunne genkende de forskellige sange.

Selv om de første eksperimenter med at blande komponenter fra forskellige sange startede i 80’erne, er disciplinen primært blevet dyrket af et lille online-community af mashup-entusiaster, der spirede frem i Storbritannien for 20 år siden. På flugt fra copyright-monstrets glubske kløer har producenter og lyttere udvekslet links til download af de nyeste mashups via diverse små internetfora.

YouTube, verdens førende musikstreamingsside, har været, hvis ikke decideret ubøjelige, så i hvert fald modvillige til at lade folk uploade mashup af hensyn til ophavsretindustrien. Men i takt med at genren det seneste årti har nydt bredere popularitet, lader det dog til, at de strenge regler er lempet, og man kan den dag i dag finde mere og mere mashup-musik på netop YouTube.

Det var vist forelæsning nok. Her følger en kort liste med syv mashup-sange, der hver har markeret et vendepunkt eller en sub-genre, og som har begejstret nærværende skribent gennem årene. En begejstring, han i øvrigt har stået noget alene med det meste af tiden.

1. Pink Project – Disco Project (1982)

Et par italienere bemærkede i start-80’erne, at Pink Floyds hit ’Another Brick In The Wall’ og The Alan Parsons Projects ligeledes populære sang ‘Mammagamma’ går i samme tempo og toneleje. De isolerede derfor vokalerne fra Pink Floyd og lagde dem indover et sammenklip af to The Alan Parsons Projects-sange. De fik bred succes med det populære produkt, som de kaldte ‘Pink Project’ (de genindspillede faktisk det meste, men det kan være svært at høre). Trods fiflen med et par Michael Jackson-sange blev det ikke til andre hits, men ‘Pink Project’ anerkendes bredt som et af de allerførste deciderede mashups og var – måske ubevidst – også med til at give genren dens navngivningsmodel.


2. The Freelance Hellraiser – A Stroke Of Genie-us (2002)

Med dette nummer var The Freelance Hellraiser med til at skyde mashup’en ud af England og rundt på det globale internet. Nummeret var et simpelt eksempel på ’A vs. B’-genren, der typisk tager vokalen fra et nummer og lægger den over på en instrumentalversion af et andet. A vs. B var modellen for de fleste tidlige mashups, i dette tilfælde altså vokalen fra Christina Aguileras gennembrudshit ’Genie In A Bottle’ tilpasset og lagt oven i The Strokes’ ’Hard To Explain’.

LÆS OGSÅ: “Alexa, spil noget 80’er-agtig musik”: Sådan vil de kloge højttalere ændre vores musikforbrug


3. Ultra396 – Free Party (2004)

’Free Party’ hører ikke til blandt toppen af mashup, men kommer med på listen via sin betydning for genrens udbredelse. I 2004 fik McSleazy, grundlæggeren af det mest indflydelsesrige mashup-internetforum Get Your Bootleg On, lov at starte et program på selveste MTV Europe (dengang sendte MTV rent faktisk musik). Resultatet blev ’MTV Mash’, der i små 3 sæsoner blæste en masse mashup af stærkt svingende kvalitet ud i æteren – bl.a. ind i mit teenageværelse, hvor det gjorde stort indtryk. ’Free Party’, der blander Pinks vokal fra ’Get The Party Started’ med musikken fra kaosrockerne The Vine’s ’Get Free’, var det allerførste nummer afspillet i ‘MTV Mash’ tilbage i 2004.


4. Norwegian Recycling – Miracles (2010)

Norskfødte Peter Bull lod sig i 2006 inspirere af en anden gammel kending, Party Ben, til selv at begynde at rode med mashup. Bull kaldte sit projekt Norwegian Recycling og tog den skridtet videre med både lyd og billede, så sangene nu blandede elementer fra flere end bare to sange og blev lanceret direkte på YouTube med dertilhørende musikvideoer. Norwegian Recycling er ikke et kendt mashup-navn, men med bla. ’Miracles’, der sampler intet mindre end 16 sange, har han været med til at åbne mange ikke-mashup-indviedes øjne for genren, godt hjulpet på vej af de overskuelige videoer.


5. lobsterdust – Funky Smoke (2009)

Newyorkeren lobsterdust har nu været en god repræsentant for den undergenre af mashuppen, vi kan kalde ’party-mashup’ i over et årti. En genre som bl.a. italienske Djs From Mars specialiserer sig i og som kendetegnes ved, at der skrues lidt ekstra på diverse EQ-settings og nogle gange også remixes lidt ud af nogle tangenter for at gøre det hele mere klubvenligt. ’Funky Smoke’ er en dansegulvsdarling, der blander Usher, Daft Punk og selvfølgelig Deep Purple.


6. DJ Earworm: ’United States of Pop 2009’ (2009)

Hold på hat og briller! Jordan Roseman aka. DJ Earworm er ét af genrens varmeste navne takket være hans ’United States of Pop’-serie, der hvert år op til nytår samler den amerikanske Billboards 25 mest populære sange fra det forgange år i en regulær tour de force. Derudover har DJ Earworm løftet barren for mashup ved at stykke sine samples sammen, så de forskellige lyrikstumper danner hele sætninger på kryds og tværs af sange. Eksempelvis starter 2009-udgaven med ordene “I know you want pop, you want dance, you want rock ‘n’ roll” med bidder fra fire forskellige sange. ’United States of Pop’-numrene har adskillige millioner afspilninger, og med sine ekstremt gennemførte produktioner har DJ Earworm præsteret både for alvor at starte genren på YouTube og starte en populær trend med at samle forskellige sange under én kategori (”året der gik”, ”halloween”, ”sommerhits” osv.).

LÆS OGSÅ: 10 år med streaming: Hvordan Spotify ændrede musikbranchen


7. Girl Talk – Jump on Stage (2010)

Girl Talk er formentlig genrens største stjerne, og den festlige amerikaner med det borgerlige navn Gregg Gillis har til dato udgivet fem hele plader, der alle består af ét langt mix sporadisk klippet op i enkelte tracks. Han var også en af de første mashup-kunstnere, der spillede udsolgte live-shows på turné, og på den måde hev kulturen ud af internettet og gav den et mainstream-udtryk.

Girl Talk anerkendes af mange for at være mashuppens borgerrettighedsforkæmper. Hans hype blev hurtigt så stor, at ophavsretsjurister frarådede etablerede kunstnere at sagsøge Girl Talk, da han havde en stærk sag imod to af industriens mest gængse anklager: dels ”transformerede” hans brug af samples originalerne tilpas meget til, at det kunne betragtes som selvstændig kunst, og dels oplevede de kunstnere, hvis musik Girl Talk ”stjal”, efterfølgende en stigning i salget af deres eget bagkatalog. Og så er det jo svært at klage.

’Jump on Stage’ er et kerneeksempel på Girl Talks stil. Den starter i øst, slutter i vest og skifter undervejs både udtryk, stemning og tempo. Særligt begejstrende er den oplagte kombination af Wu-Tang Clan-rapperen Ol’ Dirty Bastard og Radiohead.


8. Inspiration

Fået lyst til at høre mere? Lyt med på ‘Stayin Hot’ (Nelly vs. Bee Gees), ‘Steady Romance’ (Lady Gaga vs. The Raconteurs), ‘Beat Sauce’ (Michael Jackson vs. Duck Sauce), ‘Shut Up, American Boy’ (Estelle feat. Kanye West vs. Ting Tings), ‘Katy On A Prayer’ (Katy Perry vs. Bon Jovi) eller den lidt mere analoge blanding af LCD Soundsystem og Miles Davis.

Aidin Sarfaraz

Cand. mag i engelsk og podcastvært på 'De Falske 9'ere' om engelsk fodbold. Holder af nyere musik, der lyder som om, det blev lavet i 80'erne. Drikker ikke kaffe. Kontakt: aidin@heartbeats.dk