FREMADSTORMENDE ELEKTRONISK MUSIKPRODUCER CAIUS
Radio & podcast
menu-close

FREMADSTORMENDE ELEKTRONISK MUSIKPRODUCER CAIUS

27. oktober 2016 |

Caius er navnet på en fremadstormende elektronisk musikproducer som du muligvis endnu ikke har hørt om. Det kommer du dog højst sandsynligt snart til.

Fabian Hansen er DJ og musikjournalist. Han har desuden en alsidig musikbranche-erfaring fra arbejde på pladeselskab.

Caius er navnet på en fremadstormende elektronisk musikproducer som du muligvis endnu ikke har hørt om. Det kommer du dog højst sandsynligt snart til, for selvom han kun har lavet musik i et par år er den unge danske producer godt i gang med at skabe opmærksomhed omkring sig selv verden over.

Han er en del af en ny generation af producere som med enkle midler effektivt har formået at brande sig selv og promovere deres musik udelukkende via internettet. Han er ikke tilknyttet nogen lokal musikscene, men har lært sig selv at producere derhjemme og har efterfølgende opbygget en international fanbase, primært via streamingtjenesten Soundcloud.

Efter at have uploadet sine første numre, blev Caius hurtigt bemærket af det toneangivende website Hype Machine, hvilket hastigt sendte hans Soundcloud-plays i vejret og gjorde ham til en ombejlet herre blandt internationale pladeselskaber og managers. Han valgte dog, for nu, at takke nej til tilbuddende og i stedet fokusere på for alvor at mestre sit håndværk.

Musikalsk trækker Caius især inspiration fra den franske elektroniske scene. Både ældre navne som Daft Punk og nyere artister som FKJ og Darius kan tydeligt spores i hans musik, der bla. er kendetegnet ved RnB-inspirerede vokalsamples, jazzede keys og en generel kærlighed til det soulfulde.

Indtil videre er det blevet til udgivelser på respekterede danske selskaber som Sound of Copenhagen og Music For Dreams, det amerikanske selskab Stratford Court og australske Future Classic. I dette interview fortæller Caius om sin flyvende start på karrieren, om at kanalisere sine inspirationskilder og hvordan man som upcoming musiker navigerer rundt i internettets kringelkroge.

Hvor længe har du lavet musik?

Jeg har lavet elektronisk musik i cirka to et halvt år, og jeg udgav mit første track for halvandet år siden. Før det lavede jeg hiphopmusik, hvilket jeg begyndte med da jeg var omkring 14 år. Men dengang vidste jeg ingenting om musik og vidste ikke rigtig hvad jeg lavede. Så da jeg begyndte at lave elektronisk musik vidste jeg intet om synthesizere, akkorder eller noget som helst.

Så du startede bare ud med at sidde og rode ved computeren?

Ja. Da jeg var 14 år kunne jeg ret godt lide hiphopmusik, så jeg tænkte hvorfor ikke prøve at lave noget selv. Men så fandt jeg ret hurtigt ud af, at jeg er en hvid dansker så jeg kunne ikke rigtig se hvordan det skulle give mening. Så da jeg blev træt af det begyndte jeg i stedet at lave elektronisk musik.

Første gang jeg blev opmærksom på dig var sidste år på Sound of Copenhagens compilation vol. 16, hvor dit remix af Rest in Beats’ “Stadig Med” er på. Hvad er historien bag den udgivelse?

Jeg skrev til Rest in Beats fordi jeg havde hørt et andet remix af samme nummer. Jeg tror det var af Lord Akton. Det var virkelig fedt, og så tænkte jeg at det ville jeg også gerne give et skud. Det var efter, at jeg havde lagt mit første nummer “Love You Right” ud, så jeg havde også en lille smule at bygge videre på da jeg skrev til dem. Men så sendte de mig bare acapellaen til nummeret og så lavede jeg det og sendte det til Sound of Copenhagen. Så kom det med.

Hvem er dine musikalske inspirationskilder?

Det er meget bredt og det skifter meget. Grundstenen er kommet meget gennem hiphop. Jeg har f.eks godt kunnet lide ting gamle 90ér ting som J.Dilla, hvor der ligesom er noget støvet over det, nogle jazzede og soulede akkorder og den slags. Det ligger som sådan en slags grundsten for hvad jeg synes lyder godt.

Af nyere ting efter at jeg er kommet ind i den elektroniske genre er jeg meget inspireret af RocheMusique som er et fransk pladeselskab som har folk som FKJ, Darius, Kartell og Zimmer. Det fede ved dem er, at de ikke er et pladeselskab hvor man tænker det som et selskab, men mere en familie af ti drenge fra Frankrig som er venner og tilfældigvis alle er sindssygt dygtige til at producere og har en rigtig nyskabende lyd.

Jeg var også meget inspireret af Disclosure på et tidspunkt. Deres album Settle synes jeg er helt exceptionelt i forhold til elektronisk musik fordi jeg aldrig jeg har hørt et både så poppet og samtidig helstøbt album indenfor elektronisk musik. Dem der kan lave det poppede er som regel meget single-baserede, mens det tit er albumkunstnere der laver det lidt mere syrede.

Noget af det der kendetegner din lyd er de samplede vokaler. Kigger du efter noget bestemt når du skal finde vokaler at sample?

RnB-musik fra 90’erne er typisk det man kan finde acapellaer af på nettet. For med den ældre soulmusik er der typisk kun acapellaer hvis det er live performance. Men der var en periode i 90érne og start-00érne hvor at hvis man udgav en single, så udgav man også en acapella til den. Det er der man kan få de gode studie-acapellaer, så det er typisk der jeg finder det.

Bygger du så din egen musik op omkring de vokaler du finder?

Nej, jeg producerer instrumentalen først med mindre jeg har et sample jeg meget gerne vil bruge. Så er man lidt mere fri og man laver nogle bedre melodier. Jeg har lavet nogle remixes hvor jeg har arbejdet den anden vej rundt og der bliver man nogle gange bundet af det og instrumentalen bliver lidt kedelig. De fleste mennesker lytter naturligt mest til vokalen og det tror jeg også nogle gange man selv kommer til hvis man skal lave et remix ud fra vokalen. Så skaber man ikke et helt så fedt groove fordi man lytter til vokalen og så bliver det bare nogen akkorder der passer til.

Du har imponerende mange plays på Soundcloud i forhold til at du ikke er et større navn endnu og du har også fået omtale på en del udenlandske blogs. Har du været dygtig til at promovere dig selv eller har du været heldig?

Nok lidt en blanding. Jeg har nok været ret god til at promovere mig selv, men jeg tror det største er nok at jeg har lavet god musik. Uden at snakke det for meget op selv, men jeg har også prøvet at hjælpe nogle andre med det hvor det har været sværere. Jeg tror, at hvis man prøver at skubbe det ud til folk på blogs osv og det er et godt nummer, så samler de det typisk op.

Da jeg lagde mit første nummer “Love You Right”, ud gjorde jeg selvfølgelig alt hvad jeg kunne for at promovere det, og jeg tror det fik omkring 15.000 plays på den første måned. Da jeg så lagde mit andet nummer ud kom det på Hype Machine, hvor jeg tror det lå nummer fire og i den periode fik jeg omkring 25.000 plays i døgnet. Det var i tre-fire dage. Det tror jeg hjalp mig til at tage det næste skridt, så jeg fik en større fanbase jeg kunne bygge videre på.

En god start på karrieren må man sige. Har du nogen ide om hvor din fanbase befinder sig rent geografisk?

Jeg tjekkede det faktisk på et tidspunkt. Jeg har mange fans i Frankrig, i London og i USA. Og så i Mexico City, sjovt nok.

Du er ikke signet til et pladeselskab, har du ønsker om det på et tidspunkt?

Ja det tror jeg. Da jeg havde de der numre på Hype Machine blev jeg kontaktet af alle de store major labels. Men det forvirrede mig bare ret meget kunne jeg mærke. Det der i virkeligheden skete var, at jeg lige var begyndt at lave elektronisk musik og musik i det hele taget. Det tog mig et år før der overhovedet var et nummer der var godt nok. To måneder efter lagde jeg så det næste nummer ud som gik rigtig godt og kom på Hype Machine osv. Men det var de to eneste gode numre jeg nogensinde havde lavet.

Det må have været ret overvældende at få så meget opmærksomhed som helt ny artist.

Ja, jeg var jo bare en lille dreng der ikke vidste noget som helst. Jeg havde så en periode, hvor jeg prøvede at lave meget poppet musik. Men da det gik op for mig, at jeg måske prøvede at tilfredsstille nogle andre lidt for meget og det ikke rigtig fungerede for mig har jeg prøvet at trække mig lidt tilbage og bare fokusere på at lave noget nyt musik og samle en masse gode numre.

Kan du nævne nogle albums som har betydet meget for dig?

Kanye Wests Graduation og 808s & Heartbreak, er noget jeg har lyttet rigtig meget til. Og Toro Y Mois første album Causers of This synes jeg også er rigtig fedt. Men jeg tror vi har prøvet at lyde som nogle af de samme kunstnere og så bare er kommet op med to forskellige resultater. Daft Punk for eksempel. Discovery er også et album der virkelig har betydet meget for mig. Og Darius, som var noget af det der introducerede mig til genren.

Har du noget musik på vej?

Jeg arbejder på en EP. Egentlig var det meningen jeg ville udgive den nu, men så endte det med at jeg ikke var helt tilfreds med den. Jeg synes den skal være helt perfekt. Så jeg udgav i stedet nummeret “All of My Lovin” som var en gammel demo jeg havde liggende. Bare så folk skulle ikke tro at jeg var død. Så forhåbentlig bliver en singlerne fra EP’en det næste, men det kan også være der kommer noget andet hvis jeg ikke føler at den er helt klar endnu.

Kommer EP’en til at afvige stilmæssigt fra hvad vi har hørt fra dig tidligere?

Det er noget lidt andet. De numre jeg har ude nu er meget samme stil, så det er lidt bredere, men jeg føler stadig det trækker perspektiv til det gamle. Jeg tror den bliver helt uden samples, men nu må vi se. Den er heller ikke færdig endnu.

Er der noget tidsperspektiv i forhold til hvornår den kommer?

Nej. Når den er perfekt. Eller tæt på perfekt.

Fabian Hansen

Fabian Hansen er DJ og musikjournalist. Han har desuden en alsidig musikbranche-erfaring fra arbejde på pladeselskab.