Et sygt Internet
Radio & podcast
menu-close

Et sygt Internet

10. juli 2015 |

Tendensen til at lyve sig syg på Internettet, er blevet så populær at den endda har fået sit eget navn: Münchausen by Internet

DJ, radiovært, iværksætter og CEO for Heartbeats.dk. Uddannet cand.mag. i engelsk og moderne kultur og kulturformidling.

For måneder tilbage stødte jeg på Instagram profilen Kemoland. En ung pige på 21 var efter sigende dødeligt syg af kræft, og på profilen kunne man følge med i hendes sygdomsforløb, inderste tanker og til sidst død. Rigtig mange mennesker var meget rørte af historien og af de følelsesladede opdateringer fra den unge pige på Aalborg Universitetshospital. Flere og flere refererede til hendes profil og flere kendte opfordrede deres brugere til at følge med. Der gik dog ikke mange timer efter hende død, før rygtet begyndte at sprede sig på internettet: var profilen falsk?

Det er en tendens man støder mere og mere på – både i Danmark og i udlandet. Og den er skræmmende. Den er endda blevet så relativt almindelig, at den har fået et navn: Münchausen by Internet.

Udtrykket blev brugt første gang i 2000 i en artikel i Southern Medical Journal skrevet af Marc Feldman, professor i psykiatri. Det dækker over en sindslidelse, der får folk til at digte ikke-eksisterende psykiske eller fysiske lidelser for at få sympati fra andre. Münchausen by Internet dækker over en helt specifik opførsel på internettet – brugere faker sygdom i diverse chatrum og på de sociale medier. De snyder simpelthen de andre brugere ved at portrættere sig selv som alvorligt syge.

I udlandet har man oplevet større former for fusk – historier der har grebet om sig på en måde, så den der stod bag har set sin forretning vokse. Belle Gibson, som du møder i interviewet nedefor, løj om utallige kræftlidelser og endte blandt andet med at sælge mange eksemplarer af sin kogebog, hvor hun deler opskrifter til sund mad, der har gjort hende bedre – ja, som hun faktisk påstår har kureret hendes ellers uhelbredelige kræftsygdom.

Var det det Kemoland gjorde, ved jeg ikke med 100% sikkerhed. Der er meget, der tyder på, at profilen var fake. Flere dubletter af billeder er fundet – hendes billeder er simpelthen taget fra andres profiler på nettet, og meget af det der er skrevet virker urealistisk. Der er så mange af Kemolands følgere, som føler sig snydt, at flere er begyndt at lege detektiver.

iphone3iphone2

Men hvad er det, der gør at flere og flere – gerne yngre – mennesker ser grund til at opføre sig sådan på nettet? Hvorfor har de trang til den form for medlidenhed, sympati og opmærksomhed?

Jeg kan huske, da jeg var helt lille. Der tog jeg noget af min mors gazebind fra hendes lægetaske og bandt armen ind. For at vise mine venner i skolen, at jeg havde brækket noget. Der var noget cool ved den opmærksomhed de andre fik, når de kom til skade. Det voksede jeg fra. Og opmærksomhedstrangen er blevet udlevet på alle mulige andre måder gennem årene.

I takt med at ens selvforståelse, selvindsigt og dermed selvværd vokser, har man nok mindre behov for at være centrum for folks opmærksomhed i så høj en grad. Men i takt med at de sociale medier tager mere og mere over, og i takt med at vi får forvrænget de unges forståelse for, hvad virkeligheden er, vokser tendensen til at lyve på nettet også. Vi gør det jo alle sammen på en eller anden måde. Lægger de gode billeder op, fortæller om de fede oplevelser og de spændende mennesker, vi har mødt. Det er ikke bumserne, fjernsynskiggeri på sofaen eller skænderiet med kæresten, der ligger på Instagram.

Münchausen by Internet er selvfølgelig en sygdom, der er langt mere alvorlig, end det vi oplever til daglig på nettet. Det er en psykisk lidelse, som fører til langt mere ekstreme løgne og handlinger end de mere almindelige hverdagsløgne, vi støder på. Men det er stadig tankevækkende, at der pyntes, lyves og fordrejes så meget indhold på de sociale medier.

De unge føler sig mere og mere alene i kaoset på intetnettet. Der skal mere til for at blive set, for at skille sig ud og for at blive anerkendt. Mange lyver sig interessante på nettet i mildere grad – ved at lægge lidt ekstra filtre på billederne, ved at sortere heftigt i hvilke situationer og mennesker, der bliver delt med deres followers. Men de mere alvorlige løgne bliver der stadig flere og flere af. Især hvis vi ikke får bremset behovet for online selviscenesættelse og misforståelsen af, at det er alt det udenom, der gør en interessant. Det er ikke udseendet eller sygdommen. Det er ikke kendisvenner eller store flasker bobler. Det er ikke penge, berømmelse eller store bryster.

Det er vist på tide, at vi stopper op og ser på den udvikling, vi alle har været med til at starte. Lad os lære vores børn, at det er deres grin, deres empati, deres kærlighed og personlighed, der gør dem interessante. Deres evne til at skelne mellem rigtigt og forkert og deres evne til at være sig selv.

Le Gammeltoft

DJ, radiovært, iværksætter og CEO for Heartbeats.dk. Uddannet cand.mag. i engelsk og moderne kultur og kulturformidling.