Iphone
Foto: Creative Commons/Jumpstory

Udpakningsporno: Er vi i virkeligheden der, hvor mere æstetisk emballage kan være godt?

Vi har efterhånden alle sammen lært, hvor dårligt emballage og plastik er for miljøet. Men måske er emballage alligevel en del af løsningen?

De fleste af os kender følelsen af at pakke en ny telefon ud af æsken, tage folien af og nyde oplevelsen af den splinternye teknologi foran os. Nogle af os har nok også reflekteret over hvor unødvendigt al den indpakning er og ønsket, at vi kunne undgå at skulle smide al den pap, plast og metal direkte i skraldespanden.

Når så virksomheder påstår, at de er optagede af at højne bæredygtigheden i elektronikbranchen, men pakker deres produkter ind i æsker og folie virker det ærlig talt lidt bagvendt. Men i virkeligheden er det nok det bedste, de kan gøre for miljøet.

Emballage har efterhånden fået et dårligt ry i bæredygtighedsdebatten. Vi har diskuteret kødbakker, plastikposer og så videre de senere år, og EU har netop pålagt alle lande at indføre producentansvar på emballage og andre plastprodukter inden 2025. Det betyder, at virksomheder, der sælger emballage, skal sørge for, at det bliver bortskaffet på en ansvarlig måde, eller betale for at andre gør det.

Det er især plastemballage, der har været genstand for kritik – og med rette. Der er stadig mange, mange former for plastik, vi ikke kan genanvende, og det skaber store miljøproblemer. For ikke at tale om udvindingen af olie til at producere plastikken af. Men vi er også blevet opmærksomme på overflødigheden af andre former for emballage. Modstanden mod emballage har sågar ført til fremkomsten af såkaldte løs-supermarkeder, hvor man medbringer sine egne muleposer, kurve og bøtter til at fylde madvarerne i.

Der er naturligvis nogle praktiske årsager til brugen af emballage. Emballagen beskytter produkterne, og gør det nemmere at transportere dem. Men emballage er mest af alt et biprodukt af industrialiseringen, hvor producenter forsøgte at erstatte den personlige kontakt mellem køber og sælger med et brand, i form af et logo, der skulle forsikre køberen om produktets kvalitet. Nogle former for emballage har efterhånden udviklet sig til en vare i sig selv, som når folk sætter Louis Vuitton-poser til salg på DBA.

Så hvis vi ser på det med bæredygtige briller, skaber emballage altså et overflødigt ressourceforbrug, som mest af alt tjener overfladiske kommercielle formål. Men emballagens værdi som branding kan også udnyttes i en god sags tjeneste. Og her er iRep, en virksomhed som reparerer og sælger brugt elektronik, et godt eksempel. De putter nemlig brugte iPhones i nye æsker.

I en verden hvor forbruget af elektronik stiger, og levetiden falder, er der brug for alle tricks, der kan få forbrugerne til at købe brugt i stedet for nyt. Men i gensalgsmarkedet, som iRep er en del af, er en af de største udfordringer, at den økonomiske værdi af produktet falder drastisk, så snart de er taget ud af emballagen.

Det er et problem, fordi en høj økonomisk værdi er en af de bedste måder at holde produktet i live på så længe som muligt. Det får forbrugere til at passe bedre på det og beholde det længere, men det skaber samtidig motivationen til at sælge produktet videre i stedet for at smide det ud. Og at holde produkter i live er en af de bedste måder at mindske produktets miljøpåvirkning på.

Så ved at emballere de brugte smartphones gør iRep brug af brandingens magiske evner til at øge tilliden til produktet og øger dermed dets økonomiske værdi. Og det er godt for miljøet. Så selvom emballage ofte er spild af ressourcer, kan den rigtige emballage på det rigtige produkt være med til at ændre vores miljøskadelige forbrugsvaner.

Find mere om
Footer graphics