”Black Friday er et skingert arrangement, som vi ikke ønsker at være en del af”
Radio & podcast
menu-close

Boykot af forbrugsfesten: ”Black Friday er et skingert arrangement, som vi ikke ønsker at være en del af”

20. november 2018 |

Et stigende antal danske brands opfordrer til boykot af Black Friday ved at lukke helt ned for salget 23. november eller i stedet køre ’Green Friday’, hvor procenter fra dagens omsætning går til velgørende formål. Der er en lille, men stærk antibevægelse, som ønsker at positionere sig i forhold til forbrugssamfundet, lyder det fra ekspert i bæredygtigt forbrug.

Selvstændig journalist, som skriver om klima, bæredygtighed og grøn omstilling. Grundlægger af Hedegaard Media, som hjælper virksomheder med at udbrede deres bæredygtige budskab. Fan af hverdagsaktivisme, idealister og duften af hav. Kontakt: kontakt@dittehedegaard.com

Foto: The Creative Exchange/Unsplash  

Klikker man sig ind på modedesigner Mads Nørgaards website fredag den 23. november for at købe en tidlig julegave med rabat, vil man klikke forgæves. Brugerne vil i stedet blive mødt af en sort skærm – og det vil være helt bevidst.

Mads Nørgaard er ét af de brands, der vælger at gå imod strømmen og lukke helt ned for salget på selve dagen, ligesom han gjorde i både 2017 og 2016. Og det er der én bestemt grund til.

”Black Friday er i mine øjne et skingert arrangement, som vi ikke ønsker at være en del af, heller ikke i år. Jeg har ikke noget imod udsalg. Vi kører selv udsalg fire gange om året. Det er hele tonen omkring Black Friday, jeg har noget imod, hvor jeg føler, at jeg får varerne presset ned i halsen. Det synes jeg ikke er særlig respektfuldt overfor hverken varerne, producenterne eller miljøet,” siger Mads Nørgaard.

Antibevægelse i gang

Mads Nørgaard står ikke alene. Om end tøjmærket er ét af det mest velkendte og mainstream brands herhjemme, så vælger andre, hovedsageligt mindre, bæredygtige mærker at gå i samme retning. Enten ved at lukke ned eller donere en procentsats af dagens omsætning til velgørenhed.

Danske bæredygtige modebrands som eksempelvis ELSK og Rope of Dope lukker også deres webshops ned på selve dagen, ligesom det danske undertøjsmærke Dilling Underwear er et eksempel på virksomheder, der vælger at donere 20 procent af dagens omsætning til velgørenhed – i deres tilfælde cancerramte børn.

LÆS OGSÅ: Vi skal lære, at mere-mere-mere ikke længere er tilværelsens succesparameter

Og det er en klar tendens, at især små, bæredygtige mærker vælger at gå imod Black Friday. Det fortæller Lucia A. Reisch, professor på Copenhagen Business School, som blandt andet forsker i bæredygtigt forbrug og adfærd.

”Der er en lille, men stærk antibevægelse i gang i de nordiske lande, som positionerer sig i forhold til forbrugssamfundet. Lavpris-shopping hænger ikke sammen med mærker, der ønsker at brande sig på kvalitet, godt design og unikke produkter. Personligt mener jeg, at det er en fremragende markedsførings- og brandingstrategi for de brands, der går imod Black Friday, for de har faktisk en god chance for at vinde point på netop at være opponenter til den forbrugsfest, som Black Friday repræsenterer,” siger Lucia A. Reisch.

Forbrugsrekord år efter år

Nok er der en lille, men dedikeret antibevægelse i gang, men bevægelsen er endnu ikke stor nok til, at det kan aflæses på statistikkerne.

Siden Black Friday blev introduceret herhjemme i et fåtal af butikker tilbage i 2012, er dagen blevet stadig mere og mere populær blandt de shoppeglade forbrugere. Black Friday bliver år efter år udnævnt som ”den største shoppingdag nogensinde” med en omsætning på 1,8 mia. i 2015, 2 mia. i 2016 og sidste år nåede omsætningen på den populære fredag op på 2,117 mia. kroner herhjemme, ifølge tal fra NETS.

LÆS OGSÅ: Giv mig nu muligheden for at rejse billigt og klimavenligt!

Dagen bliver i høj grad brugt på at købe tidlige julegaver med rabat. En analyse fra Dansk Erhverv fra 2017 forud for sidste års Black Friday viste, at 71 procent forventede at købe julegaver på shoppedagen. 54 procent forventede at købe noget til sig selv, mens 33 procent svarede, at de ville købe noget til husstanden. Selvom brancheforeninger og butikker landet over klapper i hænderne over rekordomsætninger og øget forbrug, så er der også dem, der ser på udviklingen med stor skepsis.

Manglende nuancer i debatten

Èn af skeptikerne er Fairtrade Danmark, som i år opfordrer danskerne til at bytte Black Friday ud med Green Friday. Her appellerer de til at handle med omtanke for miljøet og de arbejdere, der producerer varerne – som meget ofte befinder i udviklingslande under dårligere arbejdsforhold og løn.

”Black Friday er en mærkedag for overforbrug, hvor vi som forbrugere bliver bombaderet med lave priser, tilbud og en slags opfordring til ’brug-og-smid-væk-kultur’”, siger Andreas Hansen, som er midlertidig daglig leder af Fairtrade Danmark.

Han mener, der mangler en nuance i debatten om, hvorvidt Black Friday er en overforbrugsdag eller en dag, der tilgodeser forbrugere med færre midler, som derved får råd til at købe de ting på Black Friday, de normalt ikke har råd til.

LÆS OGSÅ: Jeg har ikke købt to go-kaffe i en måned. Du gætter aldrig, hvad der skete!

”Hvis forbrugerne køber kvalitetsprodukter, de har brug for, så er det rigtig fint, at de får det til en reduceret pris. Det, der er problemet, er alle impulskøbene. Vores opfordring går på ikke at smide sin sunde fornuft væk, når man i slutningen af november bliver bombaderet med alle de her tilbud for produkter, man dybest set ikke har brug for.”

Han henviser samtidig til rapporten fra Earth Overshoot Day, som hvert år opgør, hvornår jordens bæredygtige naturressourcer er udtømt. I 2018 var datoen sat til 1. august – en dato, der aldrig er faldet så tidligt før.

En analyse fra Dansk Erhverv viser, at næsten hver femte dansker i 2017 planlagde at handle på Black Friday.

Ditte Hedegaard Davidsen

Selvstændig journalist, som skriver om klima, bæredygtighed og grøn omstilling. Grundlægger af Hedegaard Media, som hjælper virksomheder med at udbrede deres bæredygtige budskab. Fan af hverdagsaktivisme, idealister og duften af hav. Kontakt: kontakt@dittehedegaard.com