Bedrag erstattede Skam
Radio & podcast
menu-close

Heartland Festival: Bedrag erstattede Skam

1. juni 2018 |

Har tv-serier et samfundsansvar? Det fandt vi aldrig rigtig ud af I stedet fik vi mange hyggelige anekdoter og undervisning i fortælle-teknikker.

Cand.mag. i journalistik og filosofi. Skriver om musik, kultur og tech. Kontakt: soren@heartbeats.dk

Foto: Rasmus Laurvig (Heartland Presse)

Har de store tv-serier et samfundsansvar?

Spørgsmålet er stort og alvorligt, men svaret fredag eftermiddag på Heartland Festival blev ligeså dybt som søen omkring Egeskov Slot. For selv om den ganske vist er flot, er det ikke nødvendigvis en, man drukner i.

Til at prøve kræfter med temaet havde Heartland i den på dagen sauna-lignende “Talks Tent” inviteret manuskripforfatterne Adam Price, der har skrevet tv-succesen ”Borgen”, og Julie Andem, som står bag det norske megahit SKAM.

Og vi glædede os i varmen, for emnet har en tyndge, der har plaget skabere af diverse voldsfilm og computerspil siden årtusindskiftet, og som bestemt er relevant i en tid, hvor tv-serier er blevet et altoverskyggende kulturfænomen.

Men før det kom så vidt, havde Heartland en annoncering.

”Beklager, men Julie nåede ikke at komme til Danmark her til morgen pga. transportproblemer.”

Bum. Godt, vi er så heldige, at landet bugner af talentfulde manuskriptforfattere, så i stedet fik vi besøg af Bedrag-forfatteren Anders Frithiof August, der trådte til og hjalp med fødslen af det svære spørgsmål.

Det forblev dog ved veerne, da hverken Adam Prices intense gestik eller Anders Frithiof Augusts fascination af Stein Bagger kunne hjælpe os til at forstå, om tv-serier som vanvittigt populært kulturprodukt har et ansvar for seernes – eller skal vi sige forbrugernes – forståelse af verden.

Intet svar, men masser af anekdoter

Til gengæld fik vi masser af anekdoter om livet bag kulisserne, blev klogere på berettermodellen og lærte, hvordan man introducerer en hovedkarakter på bedst muligt måde – som ifølge Adam Prices succeser Borgen og Herrens Veje er ved at ”holde en tale”.

Undervejs kæmpede moderator Ane Cortzen en brav kamp for at holde den røde tråd.

”Når jeg siger, at tv-serierne har fået en vigtig betydning for os som samfundsborgere, er du så enig i det?” spurgte hun Adam Price indledningsvist.

”Ja, det er jeg, og jeg er selvfølgelig glad for, at de har et ansvar,” svarede Adam Price, inden han fortsatte, ”og jeg er også meget enig i, at der er sket en enorm udvikling. Da jeg startede helt tilbage med at skrive på ”Taxa”…” hvorefter en anekdote om danske seriers kvalitetsniveau i 1980’erne og 1990’erne fulgte. Og noget om DR. Uden at svare på, om, hvorfor og i hvilken grad serierne har et samfundsansvar. Som det ellers var meningen.

Og denne type ”seriøst spørgsmål-til-hyggesvar” blev symptomatisk for den ellers på papiret interessante opsætning i det glohede Talks Tent under den brændende midtfynske sommersol.

Bør folkeskolen lære os om aktiemarkedet?

I lange perioder virkede det til, at Adam Price hellere ville havde stået og fortalt røverhistorier ude på pladsen med festivalens voksne beundrere omkring sig, i stedet for at sidde skjorteklædt og svedende i de flotte beigefarvede møbler. Og hvem kan bebrejde ham det? Historierne var jo gode, og momentvis kom smilebåndet på arbejde.

Ane Cortzen, der var klædt i en smagfuld prikket sommerkjole, fightede videre, mens Anders Frithiof August, tynget af sin hørhabit, sporadisk fortalte noget i retningen af, at ”økonomisk kriminalitet (som ”Bedrag” handler om, red.) er en kompleks ting”.

Men det sker for selv den bedste, at man tænker uklart i 40-graders varme.

”Nu talte jeg før om, at tv-serierne begynder at have et samfundsansvar – eller i hvert fald være vigtige for os borgere,” startede Ane Cortzen og fortsatte ”… svigter folkeskolen så i forhold til at prøve at forklare sådan nogle som os, hvad faldende aktiekurser betyder? Kan en tv-serie som ”Bedrag” overtage den forpligtelse?” spurgte hun.

”Altså, det ved jeg ikke,” svarede Anders Frithiof August.

”Der er stor forskel på de to steder, altså folkeskolen og tv-serier,” konstaterede han tørt. Og så var udbyttet ligesom naglet fast med syvtommersøm.

LÆS ARTIKEL Jørgen Leth: Yahya Hassan er en fantastisk digter

Senere fik Adam Price sat halen på grisen, da han fortalte en anekdote om, at mange politiske analytikere havde kritiseret Borgen for ”ikke at være realistisk”.

”Det synes jeg er en mærkelig kommentar. Realistisk? Det er jo en dramaserie, det kan ikke blive mere urealistisk! Alt er jo planlagt. Vi er ikke interesseret i at det bliver realistisk, vi har jo lagt ord i munden på dem. Vi vil have højdepunkter, menneskelige forfald, lidenskab og kæmpe store følelser,” sagde forfatteren og understregede, ”man skal jo kunne se forskel på ”Borgen” og Nyhederne.”

I talkens døende minutter anede man endelig en åbning hen mod det egentlige spørgsmål for dagens formiddags-talk. I forbindelse med Adam Prices arbejde med Herrens Veje åbnede han op for, at det har været svært at behandle et emne som religion og Gud.

”Vi har en voldsomt polariseret debat, der har kørt de sidste 10-15 år mellem det kulturkristne Vesten og indvandrerne i islam. Den diskussion vil jeg gerne fortsætte i serien. Det er ikke det eneste, den handler om, men det er et vigtigt element.”

Søren Vestergaard Thiesen

Cand.mag. i journalistik og filosofi. Skriver om musik, kultur og tech. Kontakt: soren@heartbeats.dk