Hvordan endte Marie Carmen Koppel som hvid kvinde i en afroamerikansk Brooklynkirke?
Radio & podcast
menu-close

Poprefleksioner: Hvordan endte Marie Carmen Koppel som hvid kvinde i en afroamerikansk Brooklynkirke?

21. februar 2018 | | En del af serien Poprefleksioner

Peter Bjelskou har inviteret Koppel i studiet til en snak om, hvorfor den afroamerikanske musiktradition har betydet så meget for hendes sangkarriere.

Uddannet ph.d. i amerikanske studier fra State University of New York og har undervist på danske og amerikanske universiteter. I 2014 udgav han bogen 'Branded Women in U.S. Television: When People Become Corporations', om hvordan amerikanske tv-programmer bruges til markedsføring.

Afspil podcast

Gæst soul- og gospelsangeren Marie Carmen Koppel

I podcast-serien ‘Poprefleksioner’ inviterer vært Peter Bjelskou gæster i studiet og behandler nogle af de største fænomener indenfor amerikansk populærkultur. Serien dykker ned i aktuelle emner og trækker også tråde tilbage i historien.

I dette afsnit snakker Peter Bjelskou med soul- og gospelsangeren Marie Carmen Koppel om, hvorfor netop den afroamerikanske musiktradition har betydet så meget for hendes sangkarriere. Det bliver blandt andet en samtale om hendes opstart på New Yorks små klubber i 1990’erne, og om hvordan hun som hvid kvinde endte som solist i den afroamerikanske Brooklynkirke Fountain Church of Christ. De diskuterer også hendes årlige juleturne i Danmark, og hvordan hendes smukke versioner af amerikanske juleklassikere er blevet en integreret del af mange danskeres juletradition. Udsendelsen er krydret med eksempler på Maries udgivelser gennem årene.

Peter Bjelskou

Uddannet ph.d. i amerikanske studier fra State University of New York og har undervist på danske og amerikanske universiteter. I 2014 udgav han bogen 'Branded Women in U.S. Television: When People Become Corporations', om hvordan amerikanske tv-programmer bruges til markedsføring.