Heartbeats » Journal » Politik » Pink Floyd-ikon raser mod Nick Cave: Nu svarer han igen

Åben krig: Pink Floyd-ikon raser mod Nick Cave: Nu svarer han igen

20. november 2017 | Søren Vestergaard Thiesen

Pink Floyd-ikon raser mod Nick Cave: Nu svarer han igen

Foto: Alessandro Bonvini (Wikipedia Commons)

”Du står ved en skillelinje: enten respekterer du dine brødre og søstres blokadevagt og støtter dem i kampen om de fundamentale menneskerettigheder, som vi alle tager for givet – ellers vender du dem ryggen, tager pengene og underholder overherrerne til deres festmåltid.”

Så klar er beskeden fra Pink Floyd-legenden Roger Waters til Nick Cave, efter den australske kunstner har stået fast ved sin beslutning om at gennemføre sine to koncerter i den israelske hovedstad Tel Aviv, hvoraf den sidste er i aften.

Nu tager Nick Cave til genmæle overfor Pink Floyd-ikonet. I går morges ved en pressekonference i Israel protesterede Cave med ordene:

”Hvis man som musiker vælger at spille i Israel, skal man ydmyges offentligt af Roger Waters & Co. Men vi spiller i Israel, fordi det er vigtigt. Det er vigtigt at tage afstand fra dem, som vil give musikere mundkurv på, som vil mobbe og censurere os. Jeg elsker Israel, og jeg vil principielt være modstander af enhver, som udøver censur mod musikere.”

"ה-BDS הם שגרמו לי להופיע בישראל"

לייק ענק לזמר ניק קייב, שעשה לנו כבוד גדול ולא שם על ה-BDS ומחרימי ישראל!

Opslået af ‎Israel Hayom ישראל היום‎ på 19. november 2017

 

Nick Caves forsvar af sin beslutning har fået flere pro-palæstinensiske grupperinger til at blande sig i debatten. Bl.a. har paraplyorganisationen Palestinian Campaign for the Academic and Cultural Boycott of Israel udtalt, at “Nick Caves koncerter i Tel Aviv og hans forsvar for at afvikle dem er en propagandistisk gave til det israelske apartheidstyre.”

Det er den form for “censur”, som Cave mærker i presset fra NGO’er og Roger Waters, som gør, at han har besluttet at gennemføre koncerterne.

“På en måde kan man sige, at BDS (Boycott, De-Invest and Sanction Israel, red.) er skyld i, at jeg spiller i Israel,” forklarer han.

Et kulturelt boykot af Israel
Beslutningen om at spille i byen er mildest talt ikke populær i visse intellektuelle kredse. De har sympati for den palæstinensiske befolkning, som ifølge dem undertrykkes af den israelske regering.

Roger Waters arbejder aktivt for sammen med en række andre kendisser, heriblandt Thursten Moore fra Sonic Youth og den akademiske superstjerne Judith Butler, at kunstnere ikke skal optræde i landet. Gruppen Artists for Palenstine opfordrer til et kulturelt boykot af Israel, der har været i konstant krig med nabolandene siden statens oprettelse i 1948.

Det er endnu ikke lykkes at få kunstnere, der ikke er med i protestkollektivet, til at afstå fra at optræde. Dog har andre måtte sande, at deres sikkerhed ikke kunne garanteres pga. den væbnede konflikt, der blusser op med jævne mellemrum.

Senest måtte Neil Young, Cee Lo Green, Megadeath og Lana Del Ray aflyse planlagte koncerter under Gazakrigen i 2014, som ifølge officielle kilder kostede 2200 palæstinensere og 72 israelere livet.

“Man støtter ikke nødvendigvis en bestemt regering, fordi man spiller i deres land”
I august måned var det Radiohead-frontmanden Thom Yorkes tur til at agere skydeskive for Waters’ anti-israelske protester. Dengang sagde Waters, at Radioheads koncerter i Israel – hvor de i øvrigt spillede det længste show i 11 år – var direkte medvirkende til at gå Israels ærinde og fortælle ”hvor vidunderligt et demokrati, Israel er”.

Thom Yorke svarede på kritikken ved at fremhæve, at man ikke nødvendigvis ”støtter en bestemt regering, fordi man spiller i deres land. Vi er ikke mere enige med Netanyahu (israelsk præsident, red.) end vi er med Trump, men vi spiller stadig i USA. Musik og kunst handler om at bygge broer, ikke ødelægge dem – det handler om at have et åbent hjerte, ikke et lukket. Det handler om menneskelighed, dialog og ytringsfrihed.”

Du kan læse hele svaret på Twitter.

Sammenligning med USA faldt dog ikke just i god jord hos Roger Waters. I et interview med RT America forklarede han, hvorfor Palæstina og USA ikke kan sammenlignes, og hvorfor en koncert i Israel er en solidaritetserklæring med “apartheidstyret”.

Nick Cave i 2017 og Paul Simon i 1986
Det er langt fra første og næppe heller sidste gang, at kunstnere skændes over politik.

I 1980’erne indspillede Paul Simon albummet “Graceland” i Sydafrika under apartheidstyret sammen med et udvalg af landets sorte musikere.

Dengang stod Paul Simon overfor en lignende situation, hvor den daværende protestgruppe Artists United Against Apartheid kritiserede sangeren for at bryde det kulturelle boykot, som helt eller delvist var etableret mod det sydafrikanske regime.

Lige som Nick Cave og Thom Yorke, blev Paul Simon kaldt naiv og anklaget for at skade den internationale solidaritet med Sydafrikas undertrykte sorte befolkningsgruppe.

Paul Simon har efterfølgende fortalt, at albummet i hans øjne symboliserede et samarbejde mellem hvide og sorte, som var fuldstændig modsat af, hvad regimet ønskede – hvilket var, at én gruppe var den anden overlegen. “Det var en anderkendelse af blot at være musiker. Det var et stærkt signal at sende,” sagde han i forsvar for sit valg.

Nu er det så Nick Caves tur til at forklare sig overfor en bredtfavnende protestbevægelse. Rundt om i Europa er fans gået på gaden i sympati med palæstinenserne i håb om, at deres idol ville lytte til opfordringen.

Du kan se billeder fra demonstrationerne her:

Nick Cave, please don’t play on the bad seeds of Apartheid! http://bdsberlin.org/2017/10/08/nick-cave-please-dont-play-on-the-bad-seeds-of-apartheid/

Opslået af BDS Berlin på 8. november 2017

 

 

Læs videre