Heartbeats » Musik » Norsk avis er gået i kødet på Jay-Z og Beyoncé. Og det ser grimt ud

99 problems: Norsk avis er gået i kødet på Jay-Z og Beyoncé. Og det ser grimt ud

11. maj 2018 | Martin Finnedal

Norsk avis er gået i kødet på Jay-Z og Beyoncé. Og det ser grimt ud

Kan tre millioner abonnenter nå at streame ét album 250 millioner gange på kun 10 dage?

Det lyder af meget. Det er faktisk otte gange om dagen pr. abonnent. I gennemsnit.

Og når noget er for godt til at være sandt, så bør det undersøges.

Det har den norske avis Dagens Næringsliv gjort og dermed udsat streaming-tjenesten Tidal, der primært er ejet af Jay-Z, for mindst 99 problems.

Ifølge Tidal er det Kanye Wests album ‘Life of Pablo’, der er blevet slidt tyndere end hans viden om amerikansk historie.

320 millioner falske streams
Også Beyoncé, der som bekendt er gift med Jay-Z, har haft stor succes på Tidal. Hendes album ‘Lemonade’ er blevet streamet 306 millioner gange på 15 dage.

Eller hvad? Den norske avis Dagens Næringsliv, som med hjælp fra det norske Center for Cyber and Information Security har gået tallene igennem, har erklæret i alt 320 millioner afspilninger af de to albums for falske.

Tidal har sloges for sin eksistens siden starten i 2015, hvor primært Jay-Z skød penge i den norske streamingtjeneste WiMP (Wireless internet Media Player), der så kom til at hedde Tidal.

Tidal blev lanceret som en musikernes egen streamingtjeneste og pressekonferencen havde blandt andet deltagelse af Daft Punk, Beyoncé, Madonna, Rihanna, Kanye West, Jack White, Chris Martin og endnu flere superstjerner. 16 i alt faktisk. Alle med det budskab, at denne nye streamingtjeneste ville frelse musikken, og at den derfor var dobbelt så dyr at bruge som Spotify.

Som det blev bemærket på Twitter: Hvorfor ser de ud som om, de netop har fundet en vaccine mod cancer?

Tidal blev aldrig en kæmpe succes. Før tjenesten stolt kunne melde ovennævnte tal ud altså.

Dagens Næringsliv, som fastholdt interessen i Tidal også efter selskabet holdt op med at være norsk, skrev i december, at streamingtjenesten ville løbe tør for penge om et halvt års tid – alså cirka nu. Og det vel at mærke efter at 33% procent af selskabet blev solgt til telegiganten Sprint for ikke mindre $200 millioner dollar.

Den pludselige succes med Beyoncé og Kanye West faldt med andre ord på et meget tørt sted. Også for de to kunstnere, som belønnes med royalties.

Tidal benægter i sagens natur alt og mener blandt andet, at medierne konstant har været efter dem.

Superstjernerne i Tidal risikerer ikke desto mindre at blive fældet af noget mere beskedne norske ditto.

Det norske svar på Koda kræver nemlig nu en revision af Tidal, da deres kunstnere, som også streames på Tidal, står til at modtage færre penge. Altså de penge som ifølge tallene nu går til Beyoncé og Kanye West.

Som den norske udøvende kunstner og musikprofessor Bendik Hofseth siger til Dagens Næringsliv.

“Hvis dette er sandt, så er det slut med Tidal.”