Heartbeats » Karriere » Ledelse » DET KAN DANSKE LEDERE LÆRE AF SANGERINDEN BEYONCE

DET KAN DANSKE LEDERE LÆRE AF SANGERINDEN BEYONCE

23. juli 2016 | Jonathan Løw

DET KAN DANSKE LEDERE LÆRE AF SANGERINDEN BEYONCE

Jeg fortalte i denne uge én af mine venner, der er leder i en mellemstor virksomhed, at han kunne lære noget om ledelse af sangerinden Beyoncé.

Han træk først på smilebåndet, rystede lidt på hovedet, og så viste jeg ham denne video.

Hvad Beyonce gør, bevidst eller ubevidst, er at vise sine følgere, at hun ser dem, lægger mærke til dem og sætter pris på dem. Jeg tør ikke sige, om det er indøvet, eller det kommer helt naturligt, men det virker utrolig stærkt – både på den enkelte og på fællesskabet (i dette tilfælde hendes publikum). Det simple greb er i hendes tilfælde at beskrive, hvordan de ser ud, så de ved, at hun sætter pris på lige præcis deres tilstedeværelse på dagen.

Tilsvarende er det med medarbejdere og succesfulde teams. De – dvs. alle mennesker – har brug for at føle sig hørt, set, forstået og anerkendt. Det kan være igennem mere etablerede formater som medarbejdersamtaler, men det kan også være noget så simpelt som at huske at lytte og gøre opmærksom på, at man lytter, i hverdagen.

Som kunstner gør Beyoncé det altid på koncertturnéer, og det gik heldigvis op for min ven, at jeg ikke bad ham om at bryde ud i sang eller blive pop-idol som hende, men blot at lytte lidt højere og vise, at han anerkender og sætter pris på sine kolleger og det arbejde, de udfører for organisationen i hverdagen.

Her er tre simple måder, hvorpå du som leder kan blive bedre til at lytte og vise anerkendelse i hverdagen:

  1. Afsæt tid
    Det at begynde at arbejde med din lydhørhed som leder kræver tid og rum til at reflektere efter de samtaler, du har haft med medarbejderne. Afsæt derfor små pauser i din travle kalender til, at du kan evaluere dine vigtigste samtaler samt ha’ tid nok til, at du kan forberede dig ordentligt til de fremtidige snakke og dermed være fuldt bevidst i nuet.
  2. Stil flere spørgsmål end du plejer
    Næste gang, du tager dig selv i at ville svare hurtigt på et spørgsmål eller forsvare dig i forhold til en kritisk kommentar fra en medarbejder, så stil i stedet vedkommende et spørgsmål mere for at være sikker på, at du har forstået personen fuldt ud.
  3. Stil stærke spørgsmål
    Du kan bruge lydhørhed og nysgerrighed til at flytte mindsets hos dine medarbejdere. Det gør du ved at stille stærke spørgsmål Her er to konkrete eksempler:a) Næste gang én af dine medarbejdere begynder at give en statusrapport og fortælle om, hvad de har løst af opgaver, så stil vedkommende spørgsmålet: ”Alle disse opgaver du arbejder på. Hvilke ting bidrager de til at løse i organisationen?”
    Ved ikke blot at spørge ind til opgaveløsning og afrapportering, men også stille mere strategiske spørgsmål, hjælper du medarbejderne med at skabe perspektiv og reflektere dybere over, hvordan de bruger deres tid i hverdagen.b) Stil holistiske spørgsmål: ”Hvordan hænger alle de ting, du arbejder på, sammen?”
    Her hjælper du igennem spørgsmål og lydhørhed medarbejderen til at tænke i sammenhænge og prioritere vedkommendes tid bedre fremadrettet.

Læs videre