Heartbeats » Samfund » ECO » En fremtid med flydende arkitektur

En fremtid med flydende arkitektur

7. juli 2016 | Amy Horn

En fremtid med flydende arkitektur

I takt med at vandstanden stiger, øges interessen for amfibisk bebyggelse – lige fra store boligkomplekser på Londons kanaler til hele byer i Kina, skriver arkitektur- og designmagasinet Dezeen.

Bygningsplanlægning sker på helt nye måder. Frem for dæmninger som holder vandet væk, går tendensen nu med strømmen: Arkitekturen skal se den stigende vandstand direkte i øjnene og udarbejde nye arkitektoniske løsninger, der udnytter de nye vandarealer.

Makoko-Floating-School_NLE_dezeen_sqc

“Tager vi klimaforandringernes indflydelse til efterretning, må vi overveje mulighederne for hvordan vi lever med vand, frem for at forsvare os imod det og gøre forsøg på at genvinde landområderne,” siger arkitekt Kunlé Adeyemi.

Adeyemi er grundlægger af det hollandske firma NLÉ og har allerede designet flere vandbygninger ved Afrikas kyster, såsom en flydende skole til Lagos lagune og en radiostation i Niger-deltaet. Bygningerne er prototyper i et større research projekt under navnet ‘African Water Cities’, der arbejder for udviklingen af ny infrastruktur til kystområder.

Med en fjerdedel af Holland beliggende under havoverfladen, er det ikke underligt, at landet er verdens førende inden for vand-management og fører en sofistikeret byplanlægningspolitik, som fordrer løsninger til udnyttelse af vandarealer.

I Amsterdam er kolonier af flydende huse på vej frem som del af et bygningsprojekt, der i sidste ende skal skabe 18.000 nye boliger og afhjælpe byens boligmangel. Længere inde i landet vokser kasselignende husbåde frem langs kanaler – nogle med fundamentet delvist under vand, for at skabe ekstra plads til beboelse.

Water-Villa-by-Framework-Architecten-and-Studio-Prototype_dezeen_sqc

“Vi ved at Holland er mere avanceret på området end andre dele af verden, fordi Holland har praktiseret de nye strategier i flere år,” siger Adeyemi.

Hollandske eksperter rådgiver udviklere i Indonesien, Amerika, Britain, Mozambique og Ethiopien. Nu mangler resten af verden blot at følge trop.

Tracy Mets fra Harvard Universitet har brugt flere år på at undersøge mulighederne for arkitektur og infrastruktur som integrerer vand. Ifølge hende er der allerede forandringer undervejs på området.

“Design som integrerer vand i vores byer er virkelig en drivkraft i urbant design og arkitektur lige nu,” udtaler Metz under konferencen ‘What Design Can Do’ i Sao Paulo. “Det handler om at gøre byen fleksibel,” forstætter hun. “Hvordan udnytter vi de arealer som til tider er tørlagte og til tider dækket af vand?”

Grundet Storbritanniens boligmangel har Alex de Rijke fra London-firmaet dRMM allerede i 2012 sat britiske arkitekter til at hente inspiration i Holland. “Der er hverken mangel på vand eller regn i Storbritannien. Til gengæld er der både mangel på boliger og arealer til bebyggelse,” siger Rijke.

London-floating-homes_Baca-Architects_dezeen_sqa

Sidenhen har andre britiske firmaer fulgt trop og foreslået at efterligne Amsterdams flydende arkitektur i britiske vandveje.

London-arkitekt Carl Turner mener at tusindvis af hjem og arbejdspladser således kunne etableres. Tidligere i år udgav han på en open source-hjemmeside sine egne planer for et flydende hus.

“I områder med stor boligmangel, såsom London, er der tydeligvis stadig rig mulighed for at udnytte kanaler og flodbreder til bebyggelse,” udtaler han. “Der er store havnearealer østpå med plads til hundreder, eller endda tusindvis, af nye hjem.”

Et andet London-firma, Baca Architects, færdiggjorde i 2014 Storbritanniens første amfibiske hus og har for nylig designet en serie pre-fabrikerede husbåde til hovedstadens vandveje i samarbejde med en hollandsk manufakturer.

“Designere er nødt til at skabe arkitektur, som er tilpasset den usikre fremtid og giver rum til foranderligheden,” siger Baca-medstifter Richard Coutts. Han mener også at ‘aquatektur’ kan tilvejebringe nogle af de 440.000 nye hjem, som mangler for at løse Londons boligproblemer.

The-Floating-House-by-Carl-Turner-Architects_dezeen_sqg

“Oversvømmelser tager muligvis til i hyppighed og intensitet og bliver et mere omfattende, alvorligt fænomen,” fortæller Coutts, og tilføjer at britiske arkitekter kunne tage ved lære af de hollandske. Han mener at vi helt intuitivt har lært at vi skal holde vandet ude, frem for inde, og at hollænderne har en anden naturligt integrerende tilgang til vandmængderne.

Baca Architects har fornylig vundet en arkitektonisk konkurrence med forslaget om at installere 7.500 pre-fabrikerede huse i Londons enorme vandarealer.

Coutts påpeger, at den europæiske tendens til at foretage ad hoc-byplanlægning er en dårlig tendens, som skal ændres markant for at kunne håndtere den voksende oversvømmelsesrisiko. Han mener, at den polititik som føres på området er en kæp i designindustriens hjul.

Lektor ved Londons arkitektskole, Matthew Butcher, mener dog at arkitekterne bør være påpasselige med at kopiere det hollandske husbådskoncept. Når arkitekterne vælger at fortøje husbådende til land, mener Butcher, at de glemmer at overveje, hvordan miljøet ændrer sig.

“Et af problemerne med flydende huse er at de ligner huse, som tilfældigvis er placeret på vandet,” siger Butcher, som i øjeblikket arbejder på at søsætte en flydende vejrstation i Thames’ flodmunding. Stationen er del af et større projekt om overvågning af tidevandet og dets udsving.

“De flydende huse i Holland kræver ikke at man ændrer sin levemåde. De præsenteres oftest i et meget positivt lys. Det er som om, man siger: ’Hvor er det lækkert at teknologien kan rede os fra den stigende vandstand, så vi ikke længere skal bekymre os om miljøet’,” siger Butcher.

Adeyemi erklærer sig enig, og tilføjer at vandveje ofte anses som “en baghave hvor man smider affaldet”, frem for noget værdifuldt. Han mener, at klimaforandringerne på sigt vil tvinge folk til at genoverveje deres forhold til vandet. “Hvis der sker et fokusskifte, så vand anses som en værdifuld, naturlig ressource, kan vi begynde at behandle vandet med større respekt og forbedre vandvejenes tilstand,” siger han.

Læs videre