Heartbeats » Karriere » Iværksætteri » I sandhed en helt ny verden

I sandhed en helt ny verden

26. maj 2016 | Jonathan Løw

I sandhed en helt ny verden

Når Aladdin synger om, at han på sin magiske tæpperejse kan vise Prinsesse Jasmine en helt ny verden, der vil åbne hendes øjne, så befinder han sig trods alt stadig i eventyrets verden. Den bedste pendant, der lige nu findes til en sådan magisk rejse i virkelighedens verden, hvis man ellers ligesom undertegnede er iværksætter- og innovationsnørd, må være Shenzhen-området i Kina.

I forbindelse med mit arbejde med GURUBOGEN, hvor jeg deler indsigterne fra 100 anerkendte ledere og iværksættere fra hele verden, havde jeg fornøjelsen af at møde japaneren Joichi Ito – i dag direktør for MIT Media Lab og tidligere prisbelønnet serie-iværksætter.

Joichi fortalte mig om én af sine fascinerende rejser til Kina. En rejse til Shenzhen og med en Aladdinsk magi over sig.

Shenzhen outperformer USA

Shenzhen er et såkaldt økosystem. Et område karakteriseret ved en hidtil uhørt innovationsgrad og en evne til at afprøve færdige produkter til samme pris, som vi andre betaler for dårligt lignende prototyper. Et område som på mange måder sætter Silicon Valley og andre innovationshøjborge til vægs og efterlader dem i drømmeland på en række områder.

I Shenzhen finder den rejsende en blanding af små, højteknologiske fabrikker, agile og væksthungrende startups og fascinerende, yderst velassorterede markeder.

Joichi fortalte mig om en de mange små fabrikker, hvor arbejderne bor i kollegier rundt om deres arbejdsplads, spiser og lever sammen. Alle deres udgifter bliver dækket af fabrikken, og deres løn går udelukkende til opsparing eller forbrug. Også lederne og chefen bor sammen med arbejderne.

Én af de fabrikker, Joichi besøgte på sit seneste besøg til Shenzhen, skulle løse et bestemt behov for ham. Han havde brug for hjælp til at designe og fabrikere nogle værktøjer til sprøjtestøbning og var rejst til Kina for at undersøge mulighederne.

I starten viste det sig imidlertid at være en vanskelig øvelse, eftersom den indledende produktionsvolume var for lav for fabrikken, da de skulle bruge en ordre på millioner af enheder, mens Joichis team kun havde brug for nogle tusinde.

Fabrikken havde dog de nødvendige maskiner og ingeniørekspertise til at designe og fabrikere et sådant produkt, og derfor foreslog fabrikschefen Joichi et smartere alternativ: Byg det komplekse kerneprodukt i Kina (grundet omfattende krav i forhold til ”clean-room processing” m.v.) og send det efterfølgende til en fabrik i USA for at masseproducere det.

Denne ombyttede rolle er ét iblandt mange eksempler på, hvordan teknologien, handlen og knowhow for sprøjtestøbning er skiftet over til Shenzhen. Selv hvis USA havde fabrikskapaciteten, ville nøgledele af vidensøkosystemet, som det er nu, kun eksistere i Shenzhen.

Markeder så langt øjet rækker

Prinsesse Jasmine svarer Aladdin med ordene ”Show me a dazzling place I never knew”, og igen kunne hun ligeså godt have talt om Shenzhen. Forestil dig husblokke så langt øjet rækker. 5-10 etager høje. Hver især fyldt til randen med boder, der sælger alt fra LED’er til kasserede mobiltelefoner, telefondele solgt i store plastikposer, PCB tavler, iPhone ’home’ knapper, Wi-Fi chipsets, Samsung skærme, Nokia motherboards, alt.

Joichi fortalte mig eksempelvis om en pose chips (af den elektroniske slags), som ville have en værdi á ca. 50.000 dollars i USA, men som han købte for 500 dollars i Shenzhen. Og en tilføjelse: Disse chips blev ikke solgt hver for sig, men samlet efter vægt. Hvornår har du sidst købt chips – igen ikke dem der kan spises – ud fra en vægtpris i Europa eller USA?

Økosystemet fungerer så smart, at de mange fabrikker, der eksempelvis producerer nye mobiltelefoner, ofte mangler dele og derfor kan løbe ned på markedet for at købe poser med de nødvendige dele til at kunne fortsætte produktionen. Det er således meget sandsynligt, at den nye telefon, som du lige har købt på Strøget eller online, har genbrugte Shenzhen dele indvendigt.

Shenzhen rummer markeder for alt. Joichi kunne berette om lignende markeder for bærbare, fjernsyn, alt. Der var også ”pirat-markederne”, som vælter sig i kopier af kendte brands, men også rummer produkter, vi aldrig har set eller hørt om før. Alt fra små biler til noget, der skinner, noget der blinker. Faktisk er mange nye teknologier opfundet af disse ”pirater” såsom dual-simkort-telefonen.

Og nåh ja – så er der igen lige det med prisen. Prøv at komme med dit bedste bud på, hvad en mobiltelefon med alle features koster i Shenzhen? Vel at mærke en mobiltelefon der kan alt det, som vores moderne mobiltelefoner kan her i Danmark. Dit gæt? Svaret er 45 kroner. Uden abonnement. Uden mærkelige stjerner og bindinger. 45 kroner.

God rejse til virkelighedens eventyrland for iværksætter- og innovationsnørder. Smid mig en mail hvis I savner en rejseleder til turen – jonathan@listenlouder.dk

Læs videre