Heartbeats » Karriere » Iværksætteri » Disruption

Disruption

13. april 2016 | Jonathan Løw

Disruption

I disse disruption tider, hvor mange af mine kolleger i iværksætter- og investorverden lovpriser disruption, finder jeg det nærliggende og inspirerende at være ”lidt på tværs”. Tillad mig at stille to basale spørgsmål:

  1. Er disruption godt?
  2. Er disruption vejen frem?

Er disruption godt?

Iværksætteri handler om at skabe værdi. Er man i stand til det, og er man i stand til at kommunikere om det, så får man som oftest også succes, med mindre man fucker andre fundamentale ting fuldstændig op. Iværksætteri er altså en skabende proces – en værdiskabende af slagsen vel at mærke.

Disruption handler omvendt om at nedbryde eksisterende strukturer og skabe nye flows, forbindelser og forretningsmodeller. Det er altså rent konnotativt et negativt begreb.

Naturligvis er disruption ikke kun skidt. Der findes en lang række eksempler på, at disruption fører noget positivt med sig. Eksempelvis har Airbnb’s udbredelse givet folk med mindre budgetter mulighed for at leje sig ind og opleve dele af verden, som de måske ikke kunne tidligere.

Pointen er imidlertid stadig den, at man godt kan være innovativ og disruptiv samtidig med, at man ødelægger værdi frem for at skabe den. Derfor er det helt centralt, at vi ikke begynder at opfatte disruption som udgangspunkt for alt iværksætteri.

Disruption kan være ét resultat af iværksætteri, men bør ikke være fundamentet eller strategien bag iværksætteri. Det gælder både ud fra et værdimæssigt standpunkt, men også rent strategisk og i forhold til at optimere chancerne for at lykkes som iværksætter.

Er disruption vejen frem?

Det kan næsten lyde sådan til tider, at hvis man ikke disrupter, så får man enten ikke succes, eller også kommer andre og disrupter én, og så bliver man tvunget til at lukke ned. Sådan er virkeligheden imidlertid ikke, og der findes ingen evidens for dette standpunkt.

Det samme gælder faktisk innovation. Rigtig mange virksomheder har opnået og kommer til at opnå rigtig meget succes uden at være specielt innovative. I stedet kan de være verdensmestre i en kombination af værdiskabelse og eksekvering.

Når du hører udtryk som ”disrupt or die”, så skal du være skeptisk. Dermed ikke sagt at du ikke skal tage advarslen alvorligt i den forstand, at du som iværksætter og værdiskaber hele tiden skal overveje, om du har fat i en bæredygtig forretningsmodel på både kort og langt sigt.

Dit primære fokus bør imidlertid altid være, om du skaber tilstrækkeligt med værdi til, at du har en plads i markedet både nu og på sigt. Fokusér derfor på ekstraordinær værdiskabelse og opfat disruption som én mulig vej at fremtidssikre din forretningsmodel på frem for den eneste vej.

Læs videre