Heartbeats » Livsstil » Tech » Nu skal du måske betale abonnements-pris til YouTube

Fælles front: Nu skal du måske betale abonnements-pris til YouTube

10. november 2017 | Søren Vestergaard Thiesen

Nu skal du måske betale abonnements-pris til YouTube

Foto: Julien Sabardu

YouTube er gratis. Spotify koster penge.

Men sådan bliver det formentlig ikke ved med at være. En samlet musikbranche mener nemlig, at forskellen på streamingmedie 1 og streamingmedie 2 er en gigantisk skævvridning af markedet.

Hver gang, du streamer et nummer – uanset om det er YouTube eller Spotify – modtager musikerne et beløb. Men på grund af gældende EU-lovgivning behøver YouTube ikke at betale samme pris pr. afspilning, som Spotify gør.

Det har flere gange fået musikbranchen til at kritisere YouTube i skarpe vendinger. IFPI Danmark, pladeselskabernes sammenslutning, har tidligere været ude med budskabet om, at man skal ’være glad for luftfrikadeller og vindsovs, hvis man skal leve af YouTube’.

Nu vil musikbranchen problemet til livs, og derfor er seks store musikstreamingtjenester gået sammen under navnet Digital Music Europe (DME), og tæller bl.a. Spotify, SoundCloud og Deezer.

LÆS ARTIKEL Er SoundCloud på vej til at lukke?

Helt konkret vil DME arbejde på at ændre den EU-lovgivning – døbt Safe Harbour -, der gør denne forretningsmæssige skævvridning mulig.

Fra sit kontor i Bruxelles vil DME arbejde for gunstige vilkår for streamingtjenesterne i Europa. Lykkes arbejdet, vil den frodige forretningsjord i sidste ende sikre, at brugerne – dig og mig – fortsat får de bedst mulige streamingtjenester, når vi skal til lytte vores favoritkunstnere, der i øvrigt aflønnes retfærdigt for deres arbejde.

Og der er rigtig mange penge på spil.

For en uge siden skrev vi, at musikstreaming i 2016 var hele 334 milliarder kroner værd på verdensplan, svarende til 40% af musikindustriens samlede rettighedsindtægter. Det beløb kunne blive endnu højere, hvis YouTube gjorde forretning på samme vilkår som andre streamingtjenester.

LÆS ARTIKEL Indieselskaber omsætter for 38 milliarder om året

Samtidig viser ny en undersøgelse fra IFPI Danmark, at netop YouTube er danskernes foretrukne streamingtjeneste. Oversat til musikbranche-sprog betyder det, at pladebranchen går glip af en betydelig indtjening.

”Det (DME, red.) er et skridt i den rigtige retning til at få forbrugeren til at betale for musikken. Det er en god ting, hvis man som forbruger er interesseret i, at musikbranchen kommer på fode igen, så der bliver en mere sikker økonomi til den enkelte musiker,” siger Rasmus Rex Pedersen, musiksociolog og streamingekspert på RUC.

Første skridt for DME er at få indflydelse, når EU udformer en ‘digitalt indre marked’-strategi. Strategien er en slags køreplan for, hvordan det finansielle digitale marked i EU skal udvikle sig – og det er hér, at streamingtjenesternes opgør med YouTube skal finde sted.

LÆS ARTIKEL Musikere sagsøger Spotify for kæmpe millionbeløb

Og den rigtigt gode nyhed er…
En sidegevist ved en samlet strategi for det ‘digitale indre marked’ kan ifølge Rasmus Rex Pedersen blive, at den såkaldte “geo-blocking” afskaffes på samtlige streamingtjenester – hvad end det er Spotify, HBO eller Netflix. Det betyder, at de ikke længere må kræve en forskellig abonnementpris, afhængig af hvilket land, du bor i.

For eksempel koster et Spotify-abonnement 9,99 dollar i USA, 9,99 pund i England, 9,99 euro i Tyskland og 99,00 kroner i Danmark. Forskellen mellem tysk og dansk Spotify Premium-adgang er 25 kr. for nøjagtigt samme indhold. Men med den såkaldte geo-blocking ude af billedet, ville prisen være den samme alle steder.

“Som dansk forbruger kan et andet muligt udfald blive, at der kommer en lavere betaling end det, vi har nu. De 99 kroner i Danmark er en relativt høj pris sammenlignet med de fleste andre lande,” afslutter Rasmus Rex Pedersen.

Læs Digital Music Europes pressemeddelelse her (Politico.eu)

Læs videre