Heartbeats » Musik » Crystal Castles – En historie om systematisk overgreb

#metoo: Crystal Castles – En historie om systematisk overgreb

3. november 2017 | Søren Vestergaard Thiesen

Crystal Castles – En historie om systematisk overgreb

Foto: Claudia Jaime / Crystal Castles (2010)

Året er 2006. Alice Glass, der på det tidspunkt stadig er kendt under sit rigtige navn, Margaret Osborn, er beruset, 15 år og går i 10. klasse, da hun første gang møder Claudio Palmieri. På bagsædet af hans bil udnyttes hun af den mand, der er meget ældre end hende, og senere skal blive hendes kunstneriske partner i Toronto-duoen Crystal Castles. Efter den aften taler de ikke i månedsvis.

Claudio Palmieri, der på dette tidspunkt allerede er kendt under sit kunstnernavn Ethan Kath, opsøger den unge pige igen. Ifølge hendes senere udsagn stalker han hende. Han kører forbi hendes gymnasium og leder de steder, hvor han ved, hun hænger ud. Før eller siden finder han hende. Ethan Kath er en lokal rockstjerne, der har været i fjernsynet, så Alice Glass ser op til ham.

Hun fortæller, at Ethan Kath over det næste år finder og udnytter hendes svagheder, usikkerhed og krop. I anklager, der er kommet frem som en del af #metoo-bevægelsen, beskylder hun ham for i denne periode at have givet hende stoffer og alkohol og dyrket sex med hende, mens hun er påvirket – og han selv er ædru. Anklager, han i dag afviser som ren fiktion.

LÆS ARTIKEL “Hans skyld, min skam”

Flere af veninderne i punkmiljøet var ligeledes blevet udnyttet af mænd, der var meget ældre end dem selv, så hun så ikke sin situation som unormal, har hun fortalt.

Den lokale rockstjerne giver Alice Glass en cd med sange og beder hende skrive melodi og tekst til dem. Det munder ud i deres første single, som Ethan Kath kalder ”Alice Practice”. Han fortæller pressen, at det var en tilfældig mikrofontest, og underminerer altså tilsyneladende hendes rolle i skabelsen af sangen og lægger fra starten af makkerskabet et psykologisk pres på Alice Glass.

Crystal Castles er skabt, og tingene tager fart. De inviteres på tour, men internt går tingene ikke, som de skal.

Systematisk overgreb
Ifølge Alice Glass begynder de psykiske overgreb at manifestere sig med konkret kontrol over hendes adfærd. Han bestemmer, hvor hun må tage hen, hvad hun må sige i pressen, hvad hun skal spise og hvilket tøj, hun skal have på. Hun må ikke have sin egen telefon eller sit eget kreditkort. Han tjekker hendes private mail og sociale medier. Hun må kun give interviews, hvis han er til stede og bestemmer, hvad hun skal tale om. Han fortæller hende, at hun er en joke – en talentløs, dansende klovn – og at publikum kun kommer for at høre ham. Alice Glass fortæller også, at han ødelægger glasset på badeværelsesdøren for at skræmme hende, og at han til tider låser hende inde.

Situationen eskalerer. Hvis hun fortat vil være i bandet, skal hun angiveligt have sex med ham. Han lader hende vide, at han aktivt leder efter en erstatning for hende.

I 2014 er tingene blevet for meget. Alice Glass skriver på Facebook, at hun forlader Crystal Castles med forklaringen om, at hendes kunstneriske udtryk handler om oprigtighed og sympati for hendes medmennesker. Da det ikke kan lade sig gøre inden for rammerne af Crystal Castles, forlader hun bandet.

Ethan Kath finder hurtigt en erstatning i den 22-årige Edith Frances, som han halvandet år tidligere har mødt på en klub i L.A. Den samme aften, da Edith Frances er på vej hjem fra klubben, står Ethan Kath ved hendes bygning. Hun har ikke fortalt ham, hvor hun bor.

Men Ethan Kath fandt sin nye “Alice Glass”.

Konflikten bryder ud i offentligheden
Senere samme år fortæller Ethan Kath til NME, at Alice Glass ikke har bidraget til Crystal Castles største sange, og at det derfor er godt for hende at lave noget andet, når hun i bandet ikke skrev en sang af betydning. Det får Glass til tasterne. Hun skriver, at hun betragter Kaths udtalelser om hendes rolle i bandet som manipulerende.


Alice Glass fortæller også, at hun har levet en tavs løgn i sit eget mørke.

I 2016, knap to år senere, fortæller hun i et interview til NME:

”Størstedelen af min karriere har været konfliktfyldt. Når jeg var på scenen, viste jeg en aggressiv, vred side af mig selv. Det var et udtryk for min frustration og desperation. Det var en måde for mig at fortælle, hvad jeg gik igennem, uden at skulle sige noget direkte til nogen. Jeg ville ikke virke sårbar bagefter. Det var en måde for mig at være konfronterende på, når mine følelser ikke blev respekteret i mit privatliv. Jeg var dybt ulykkelig. Jeg følte, at jeg løj overfor mine fans, selvom min optræden var den mest ærlige måde, jeg kunne udtrykke mig på,” sagde hun dengang.

Tidligere samme år havde Crystal Castles med den nye sangerinde Edith Frances optrådt til en koncert, der skulle sætte fokus på lønforskellen mellem mænd og kvinder. Dén optræden kritiserede Glass med følgende ord:

”Jeg kender Ethan Kath på et personligt og professionelt plan, og jeg mener ikke, at det er ansvarligt at lade ham optræde til et feministisk event,” fortalte hun til The Verge.

Glass fortæller sin historie og Crystal Castles aflyser turné
For godt en uge siden rullede skandalen for alvor, da Alice Glass i kølvandet på #metoo og Weinstein-skandalen udsendte en pressemeddelelse, der fortæller den historie, du lige har læst. Hun håber, det kan hjælpe piger og kvinder, der står eller har stået i samme situation som hende selv.

Gennem sin advokat afviser Ethan Kath samtlige anklager i et svar til Pitchfork. Han fortæller, at han er såret over hendes anklager, og at hendes historie er ren fiktion. Crystal Castles aflyser dog den forestående koncertturné i oktober og november.

Crystal Castles’ tidligere manager James Sandon er siden blevet kontaktet af The Telegraph. Til avisen siger han, at han godt var klar over, at bandet var professionelt ustabilt, men at han ikke var klar over, hvordan duoens personlige forhold var.

Det fik i går Alice Glass til at udtalte sig på Instagram. Det er de sidste ord i sagen. Indtil videre.

THIS KEEPS GETTING REMOVED SO I WILL KEEP POSTING IT. I will not be silenced by abuse and rape apologists. please repost My former manager, James Sandom, who managed ‪Crystal Castles‬ for some time recently released a misleading statement to the Telegraph UK saying that the nature of my personal relationship with Claudio was “never fully clear.” I would like to set the record straight that James was very aware that I was in a personal relationship with Claudio for years, and in these corresponding emails he calls Claudio’s treatment of me DOMESTIC ABUSE. James says “I’ve had enough of this shit” because this was not an isolated incident. It was something I experienced repeatedly. The abuse that I endured was not only physical and mental from Claudio, but also seen in the negligence of those who were firsthand witnesses and did not speak up. I encourage everyone out there to help anyone that they feel is in an abusive relationship. All it takes is one person to help.

Et opslag delt af @_alice_glass den

Læs videre