Heartbeats » Film / TV » Film » Johnnie Walker og Atari trodser Blade Runner-forbandelsen

Johnnie Walker og Atari trodser Blade Runner-forbandelsen

5. oktober 2017 | Martin Finnedal

Johnnie Walker og Atari trodser Blade Runner-forbandelsen

Foto: Warner Bros

Hvad har whisky og cola tilfælles? Altså ud over en fortid som L.O.C.s yndlingsdrink.

Jo, begge produkter, eller mere præcist Coca Cola og Johnnie Walker, slap (stort set) fra at blive ramt af den såkaldte Blade Runner-forbandelse.

Andre var knap så heldige. Atari, Pan Am og Bell Telephone (sidstnævnte blev grundlagt i 1877) blev få år efter premieren på Blade Runner knust til rumstøv eller som mininum solgt fra i stumper og stykker.

Atari har i dag 18 (atten) medarbejdere og Bell er vel dårligt kendt for at være andet end det firma, der var der før AT&T. Hvilket formentlig fylder lige så meget i offentlighedens bevidsthed, som det gør, at man nu tanker hos Circle K og ikke hos Statoil eller Shell.

Ligesom med Coca Cola og Johnnie Walker var Pan Am, Atari og Bell ellers af filmens producenter vurderet til at være så solide og så gigantiske firmaer, at de selvfølgelig stadig ville være i live i 2019, som er det år, den oprindelige Blade Runner-film fra 1982, udspiller sig.

LÆS ARTIKEL JACK NICHOLSON SKULLE SPILLE NAPOLEON I KUBRICK-FILM (der blandt andet handler om product placement i Rumrejsen år 2001)

Men levetiden viste sig noget mere begrænset. Ligesom den var for endnu et ”Blade Runner-firma”, RCA (Radio Corporation of America): Et gigantisk elektronikfirma der blandt andet producerede billedrør.

RCA havde eksisteret siden 1919 og altså overlevet tre store krige. Firmaet var i øvrigt en vigtig del af den kolde krig.  Blandt andet var RCA med til at bygge Thule-basen på Grønland op. Men Blade Runner-forbandelsen kunne RCA ikke overvinde. I 1985 blev firmaet købt og delt op af General Electric.

I dag er kun pladeselskabet RCA Records (ejet af Sony) tilbage. RCA Records tjener sine penge på at udgive blandt andre Miley Cyrus, Justin Timberlake og Foo Fighters.

Også høretelefonfirmaet Kloss og køkkengrejfirmaet Cuisinart har været i store problemer og fik nye ejere ganske få år efter premieren på Blade Runner. Begge lever dog i dag og har det godt.

Tsingtao, tak
Skal man lære noget af historien, gælder det åbenbart om at se sig godt for, før man medvirker i fremtidsfilm – hvis altså man producerer elektronik. Knap så sårbar er man (åbenbart), hvis man lever af at sælge drikkevarer.

Det kinesiske ølmærke Tsingtao var således forholdsvis ukendt i 1982, men optræder ikke desto mindre i Blade Runner.

Tsingtao.

I dag sælges mærket i 60 lande.

Coca Cola har det også glimrende. Dog gjorde firmaet i 1985 den fejl at ”modernisere” smagen. Reaktionen var så voldsom, at firmaet kort efter genintroducerede den gamle smag under navnet Coca Cola Classic.

Var ledelsens dømmekraft svækket af Blade Runner-forbandelsen? Vi ved det ikke.

Den amerikanske avis Wall Street Journal har i anledning af premieren på Blade Runner 2049 begået en ret så veloplagt artikel om forbandelsen. Har man ikke abonnement på Wall Street Journal, kan artiklen læses kvit og frit hos theaustralian.com.

Artiklens forfatter svælger i pudsigheder og går så langt som til at insinuere, at Blade Runner-forbandelsen ligefrem smitter.

Myten blev født
Da Pan Am i 1991 i kølvandet på Lockerbie-attentatet i 1988 og presset fra lavprisselskaber gik neden om og hjem, syntes filmbladet Premiere, at der var nok eksempler på fallerede Blade Runner-firmaer til, at man ligefrem kunne tale om en forbandelse. Og så blev myten født.

Som Wall Street Journals journalist gør opmærksom på, gik Premiere selv ned i 2007. First rule about Fight Club? Don’t talk about Fight Club!

Når hæderkronede firmaer overlevede i årtier men fik det svært i firserne, har det dog ikke nødvendigvis noget med Blade Runner at gøre. Skeptikere påpeger – med en vis ret – at firserne var spekulanternes årti. Gigantiske firmaer blev købt, solgt og opdelt i atomer på daglig basis. Man kunne derfor sagtens omdøbe Blade Runner-forbandelsen til Yuppie-forbandelsen.

Og hvor kommer whiskyen så ind i billedet?

Jo, cheferne i spiritusfirmaet Diageo, der blandt andet distribuerer Johnnie Walker, er så trekvart ligeglade med den såkaldte forbandelse, at de tager en tørn mere med vores Blade Runner-helt Deckard, som mod god betaling kunne ses med et glas Johnnie Walker Black Label i hånden i Blade Runner anno 1982/2019.

Den bedrift gentager han i 2049.

Ifølge Wall Street Journal er Diageo på ingen måde ubekendt med den såkaldte forbandelse. Men som vicepræsident og ansvarlig for kultur og partnerskaber, Dan Sanborg, formulerer det, er firmaets ledelse af den opfattelse, at ”forbandelser er til for at blive brudt”.

Atari, som ellers gik (næsten) fuldstændig på røven i firserne, har en lignende tilgang. Skal man tro neonskiltene anno 2049 er Atari nemlig igen på vej til at blive en monumental virksomhed.

Firmaet har endda knyttet en hel produktlanceringskampagne til Blade Runner 2049. Den tidligere konsolgigant og nuværende softwareproducent har opfundet en kommunikationskasket, som angiveligt er et must, når man gamer.

Atari lever dermed op til en god gammel filosofi, som blev udtænkt længe før, der var tænkt på computerspil, yuppier og for den sags skyld også Harrison Ford: If you can’t beat them, join them.

Nørdede fakta om Blade Runner

  • Deckards nemesis Roy Batty (spillet af hollænderen Rutger Hauer) er ifølge den oprindelige Blade Runner-film ”født” 8. januar. Altså samme dato som David Bowie, der jo brillerede i en anden sci-fi-film ”The Man Who Fell To Earth”. Apropos David Bowie var han på tale til en stor rolle i den nye film. Da han som bekendt desværre døde 10. januar sidste år, blev han ”erstattet” af Jared Leto.
  • Der blev ifølge wikipedia skabt i alt syv versioner af den oprindelige Blade Runner-film. Forvirrende nok er den version, der i 1992 blev udsendt som Directors Cut, ikke godkendt af instruktøren Ridley Scott. Først i 2007 fik han sin ønskede version, da Final Cut-udgaven fik DVD-premiere.
  • Traileren til Blade Runner 2049 er klip for klip én lang hyldest til originalen. Filmsitet IMDB har gjort os den tjeneste at sætte de to trailers sammen, så man selv kan få syn for sagn. Du kan se videoen lige her på imdb.com

Vil du dykke yderligere i de mange anekdoter om Blade Runner, kan du med fordel ligeledes opsøge IMDB. Sitet har en diger liste over de mange vanvittige historier om produktionen og universet. Blandt andet kan man her læse, at Ridley Scott havde en ide om, at den hårdkogte detektiv Deckard skulle være iført hat a la Humphrey Bogart. Da Ridley Scott fik nys om, hvad Harrison Ford skulle være iført i den kommende Jagten på den Forsvundne Skat-film, blev ideen dog droppet.

Læs mere på imdb.com

LÆS ARTIKEL FILM-FRANCHISES DER STARTEDE GODT OG ENDTE RIGTIGT, RIGTIGT SKIDT

Læs videre