Heartbeats » Livsstil » Tech » Amerikansk firma køber Eminem-royalties – og de vil handle dem på børsen

Musikaktier: Amerikansk firma køber Eminem-royalties – og de vil handle dem på børsen

29. september 2017 | Søren Vestergaard Thiesen

Amerikansk firma køber Eminem-royalties – og de vil handle dem på børsen

Foto: Wikipedia Commons / Mika Photography

Historier om musikrettigheder har altid været godt stof. For eksempel købte Paul McCartney i sin tid rettighederne til Buddy Hollys musik, og en del år efter købte Michael Jackson så rettighederne til The Beatles’ bagkatalog.

Nu har firmaet Royal Exchange købt en betydelig del af Eminems musik. Rettighederne dækker en stor del af Eminems bagkatalog, bl.a. Slim Shady EP, Marshall Mathers LP og The Eminem Show.

Men Royal Exchange har ikke tænkt sig at sidde på dem for dermed at skumme fløden fra de såkaldte royalties, der er en slags rettigheder til musikken, og som kaster penge af sig, når for eksempel musikken spilles i radioen eller bruges i reklamer og film. Royal Exchange har tænkt sig at sælge Eminems musik videre. Måske endda til dig.

Royal Exchange annoncerede i denne uge, at de af rapperens tidligere producere, Mark og Jeff Bass, har købt 25 procent af de såkaldte master-rettigheder, og at de vil handle dem på en online markedsplads, hvor alle kan købe og sælge.

Initiativet giver positiv genklang i musikmiljøet. De danske musikselskabers brancheorganisation Ifpi er nemlig begejstret for den mulighed, at man som fan kan købe rettigheder til musik og dermed være med til at finde kapital til en musiker.

”Det er et spændende initiativ, som ligger i forlængelse af crowdfunding-tankegangen. Det kan man bestemt ikke have noget imod, så længe lovgivningen bliver respekteret. Det er en mulighed for finansiering for både artister og pladeselskaber, og det skaber ikke splid i markedet. Det kan komme alle til gode,” fortæller kommunikationschef Lasse Lindholm.

LÆS ARTIKEL KICKSTARTERSUCCES: STILETTER BLØDE SOM SNEAKERS

Første musiker på firmaets liste er som nævnt Eminem. Han er ikke en musiker, der har behov for at finde kapital, men Ifpi håber dog, at det kan være startskuddet til at skabe et investeringsmiljø, som kan dryppe af på hele branchen.

Rapperen har ikke selv noget med handlen at gøre, da fremførselsrettighederne – som er en anden type royalties, der er retten til at spille musikken og få betaling – ikke er med i handlen.

Dem ejer Eminem stadig selv.

Aktiestrateg: Mest attraktivt for fans
Thomas Berngruber, aktiestrateg i Jyske bank, slår fast, at Royalty Exchange ikke skal gøre sig håb om at tiltrække professionelle investorer foreløbig.

Forretningsmodellen er nemlig uklar, og et gennemsigtigt forretningsgrundlag er altafgørende for seriøse aktiehandlere.

”Som investor kigger man på, hvor sikker er indtjeningen, hvor robust og stabil er forretningskonceptet – og hvad er risikoen? Når jeg ser Royalty Exchanges kommunikation, så har vi ikke at gøre med en børsnotering, som henvender sig til de investorer, jeg arbejder med. Derfor er det heller ikke en urimelig antagelse, at de går efter en anden type kunde,” forklarer han.

Den type kunde kunne f.eks. være dig. Og aktiestrategen medgiver da også, at musikaktier kan overraske som forretningsmodel. Først skal Royalty Exchange dog skaffe kapital, og i investeringsbranchen ser man varierende eksempler på, hvor nemt eller svært det er.

Musikselskaber: Det er et spændende initiativ
Musikere kan være voldsomt populære, og det kan da ske, at deres indsats rent faktisk går hen og bliver en god ide for store pengemænd. Men ifølge aktiestrategen ligner det umiddelbart ikke, at investeringen i musikaktier kan give den type afkast, som for alvor ville sende hede, professionelle blikke mod royalty-handlen.

”Det er jo hængt op på, hvor populær Eminem er. Det ser ud som om, at man lægger et stort beløb up-front, og så henter man ellers løbende en indtjening ind. Men det afkast kan ikke være særlig stort,” fortæller Thomas Berngruber og sammenligner med fodboldklubber, der sælger aktier til fans. Her er indtjening ikke lige så vigtig som den støtte, det giver.

Royalty Exchange går i første omgang efter store og attraktive kunstnere, så man skal ikke regne med, at det bliver gennem dem, at dit nye band finder finansiering.

Men hos musikselskabernes brancheorganisation Ifpi håber man, at det på sigt kan sparke til tanken om, hvordan man finansierer musikprojekter.

”Det her crowdfunding-koncept er endnu en spændende ting for branchen, som bliver gjort mulig af teknologien,” fortæller kommunikationschefen og noterer sig, at organisationen ikke er bekymret for udviklingen:

”Hvis man har nogle rettigheder, som man ejer, så er det op til den enkelte at finde ud af, hvordan man vil forvalte dem. Det ser jeg ikke noget kontroversielt i,” afslutter han.

LÆS ARTIKEL MUSIKERE SAGSØGER SPOTIFY FOR MILLIONBELØB 

Læs videre