Heartbeats » Samfund » Urbanitet » Kunsten at dytte blidt

Kunsten at dytte blidt

30. august 2017 | Martin Finnedal

Kunsten at dytte blidt

Illustration: Sofie Kammer

Den der grønne højrepil…Er det cirka 50% af Københavns bilister, der overhovedet ved, at den findes?

Min egen helt uempiriske erfaring er, at mindst halvdelen af dem, jeg holder bag ved, sidder og sover, kigger på iPhone, spiser syrlige drops, piller næse osv osv, når den grønne pil (lyssignalet, ikke superhelten) åbenbarer sig og dermed fortæller, at nu er det tilladt at foretage et højresving. For det, kære medtrafikanter, er pilens eksistensberettigelse.

Holder føreren af bilen foran ikke desto mindre fortsat stille, er der vel ingen vej uden om at dytte af folk? For det er jo den kommunikationsform, man nu en gang har, når man kører bil. Med mindre man som på Sicilien kører med evigt åbent vindue til at skrige/vifte med armen(e) ud af.

Sagen er bare den, at jeg ikke bryder mig om at dytte af folk. For jeg bryder mig ikke selv om at blive dyttet af. Ligesom jeg heller ikke bryder om, når medcyklister bruger klokken, som var den aftrækkeren på et maskingevær, der kan udrydde alle de idioter, de er omgivet af.

LÆS ARTIKEL MUSIKALSKE SVINERE: FUCK YOU MR. PRESIDENT

Det samme gælder mennesker i store biler, der kommer farende blinkende med det lange lys og gerne vil have mig til at flytte mig ud af overhalingsbanen, selv om der kører fem biler foran mig, og inderbanen er fuld af lastbiler.

VÆK VÆK VÆK blinker de med unødig aggression. De RÅBER. Og jeg bryder mig ikke om folk, der råber af mig. I USA kalder man disse menneskers adfærd for tailgating. Og det har ført til modtrenden “brake checking” (bilister der bremser for at give tailgateren kam til sit hår/svar på tiltale), hvilket selvfølgelig er afsindigt farligt.

LÆS ARTIKEL LE GAMMELTOFT: HVORFOR ER VI SÅ SURE?

Folk, der ser motorsport, kender formentlig begge fænomener.

Men nu er det jo heldigvis ikke et Formel 1-løb at køre til Ikea eller bare på arbejde. Og ifølge Dansk Kørelærer Union er reglerne for at bruge horn ganske simple.

”Når det er nødvendigt for at advare andre trafikanter om en fare, skal man gøre det ved kortvarigt at bruge hornet eller ved at blinke med forlygterne. I alle andre tilfælde er det ulovligt at bruge hornet.”

Så hvad gør man ved medtrafikanten, der er i vejen for en?

Altså teoretisk set udgør den blokerende bilist den fare, at mit ophold i trafikken bliver et halvt til et helt minut længere end nødvendigt. Og hvis man kan huske Monrad & Rislunds gamle Trafikradio-sketch er faren for uheld selvfølgelig mindst, jo kortere tid, man opholder sig i trafikken.

Hvorfor det under alle tænkelige forhold gælder om at køre så hurtigt som overhovedet muligt.

Googler man længe nok for at finde på en undskyldning for at dytte, finder man en amerikansk kørelærerside, Driversedguru.com. Og her står.

“Der er situationer, hvor det er normalt og acceptabelt at bruge sit horn, selv om der ikke er fare for uheld. Husk dog at der er stor forskel på at give et hurtigt ”beep” og på at holde hornet i bund og afgive et irriterende ”BEEEEEEEEEEP”. Hvis føreren af bilen foran ikke er opmærksom på at lyset skifter fra rød til grøn, vent mindst fire sekunder og afgiv så et let, hurtigt tryk på hornet.”

Siden foreslår i øvrigt, at hvis andre trafikanter udgør en vedvarende fare for en, at man så i stedet for at bruge hornet, ringer til politiet.

Men helt ærligt: Så kunne man jo ikke lave andet.

FAKTA (Dansk Kørelærer Union)

Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og så færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

LÆS ARTIKEL SELVSTÆNDIG KONSULENT: HVIS IKKE DER ER EN KONFLIKT, SÅ SKABER JEG DEN 

Læs videre