Heartbeats » Film / TV » Film » Fem trailere, der er bedre end filmen

Fem trailere, der er bedre end filmen

21. marts 2017 | Thomas Brunstrøm

Fem trailere, der er  bedre end filmen

Hver evigt eneste uge får nye film premiere i biograferne og kampen om biografgængernes flygtige opmærksomhed er benhård. Trailere er derfor en ekstremt vigtig del af en films succes – det har det været siden verdens første filmtrailer blev vist i 1913 (dengang blev de vist EFTER selve filmen, heraf navnet), men traileren er i dag en så central del af en films promotion, at store film ligefrem har trailere for trailere. Eksempelvis er teasertraileren til ‘Blade Runner 2049’ set over to millioner gange på YouTube, selv om det strengt taget er en optakt til den rigtige trailer.

Det er en særlig kunstart at koge to timers film ned til to minutters boullionterning af spænding, der lige præcis skærper appetitten på mere, men ikke fortæller hele filmens plot. De bedste trailer editors er i høj kurs i Hollywood og har endog deres eget award show, Golden Trailer Awards – Se mere her.

Det, at mange trailer editors er så dygtige, og at der bliver brugt så mange kræfter og penge på at lave fede trailers, har dog en enkelt bagside: Nogle gange er traileren simpelthen meget, meget bedre end selve filmen. For eksempel:

‘Suicide Squad’

Traileren:

En stemningsfyldt, meget musikalsk trailer, der præsenterer hele holdet, masser af action og en snert af humor alt sammen akkompagneret af Queens ‘Bohemian Rhapsody’. Idéen er ikke fuldstændigt ny. ‘Watchmen’s trailer var klippet sammen til Smashing Pumpkins ‘The Beginning Is the End Is the Beginning’, og ‘Guardians of the Galaxy’-traileren gemoplivede Blue Swedes gamle hit ‘Hooked on a Feeling’. Men ‘Suicide Squad’s trailer er så effektiv, at man skulle tro, at Queen havde skrevet nummeret specielt til lejligheden.

Filmen:

En rodebutik af en superheltefilm med en gumpetung første akt, en fesen skurk, halvbagte karakterer, plothuller så store, at man kan parkere biler i dem og en Joker, der overhovedet ikke har nogen funktion i filmen.

‘The Blair Witch Project’

Traileren:

‘The Blair Witch Project’ kostede den fjollet lave sum af 60.000 dollar at lave og indtjente 248 millioner dollar, hvilket gør gyserfilmen, der kickstartede  found footage-genren til en af de mest succesrige film nogensinde, når det kommer til indtjening kontra budget. Filmens enorme succes skyldtes ikke mindst en genial markedsføringskampagne, hvilket bl.a. ses på traileren, der kun benytter sig af lyd, lidt tekst og nogle grynede billeder og alligevel er ekstremt uhyggelig.

Filmen:

70 minutter med en flok tumpede, snotnæsede teenagere, der render rundt i en skov og råber op om et kort.

‘Kong: Skull Island’

Traileren:

Igen en meget musikalsk sag, hvor et kamera, der får en ny film i, afsikring af våben, bomber og Kong, der flår dinosaurer fra hinanden bliver en art instrumentering i musikken, kombineret med rigelige mængder eksplosioner og den store abekat, der flår helikoptere ned fra himlen. Det er ganske mageløst.

Filmen:

Meget lidt mageløs film, hvor personerne lige så godt kunne have heddet Sergent Kliché, Professor Generisk-Forskertype og Hr. Ham-man-bare-ved-dør-som-den-første. Fantastiske speciel effects, jævnt ligegyldigt manuskript.

‘Sucker Punch’

Traileren:

Alle teenagedrenges (og bevares, en del voksne mænds) våde drømme kogt ned til et minut og 26 sekunder: “Hov, der er pæne damer, der ikke har ret meget tøj på. Uh, fra ham, der lavede ‘300’. Håuh, eksplosioner. Og et fly, der flyver sidelæns! Vent, var det en drage? Og en af de der letpåklædte damer, der stikker et monster en på skrinet! OMG! OMG!”

Filmen:

Det gode ved trailere er, at de ikke behøver at have nogen sammenhængende historie, men bare skal være ting, der ser fede ud, gerne akkompagneret af noget bad ass-musik. Problemet er, at i en film skal der ligesom være lidt flere elementer, eksempelvis et plot, der giver mening, dialog, der ikke får folk til at krumme tæer og den slags. Det mangler ‘Sucker Punch’ i alarmerende grad.

‘Snakes on a Plane’

Traileren:

Det er slanger! På et fly! To ting, alle er mere eller mindre bange for, kombineret i en dødbringende cocktail af farlighed. Yay!

Filmen:

Well – stort set det samme som traileren. Slanger på et fly og Samuel L. Jackson, der er helt vildt Samuel L. Jackson-agtig. Hvilket er sjovt i to minutter, ikke i halvanden time.

Læs videre